Ga naar inhoud

Voorvork keerringen vervangen


Tuxracer
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ga mijn voorvork oliekeerringen vervangen, lekt aan olie aan een kant. Heb mijn WPHB en diverse andere info bekeken, maar nu vraag ik mij af of het nodig is om ook de demper uit de onderpoot te halen ? Handboek suggereert van wel, maar het lijkt mij dat die ook kan blijven zitten ? Ik haal liever niet meer uit elkaar dan nodig is, of is er een goede reden om het wel te doen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oude afdichting moet uit de poot. Zonder demontage van de inbus onder in de buiten poot is het zeer lastig de keerring te verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook altijd goed de boel even te inspecteren, schoon te maken en nieuwe olie erin te doen. Als je eea toch gedemonteerd hebt is het helemaal niet zoveel extra werk en werkt bovendien makkelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de echte handigerds, voorzichtig met dunne schroevendraaier met haakje schuin in keerring prikken en dan zo omhoog duwen.

Let wel op dat het voorzichtig gebeurd zodat je de vorkpoot niet beschadigt, maar verder peuleschil om te doen en keerring is met 30 minuten incl. demontage/montage weer klaar.

 

Groeten

Lex

aangepast door Essers_68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is in mijn ogen half werk doen.

De poot lekt olie en je weet nooit hoeveel er mist dus er moet olie bij.
Niet te vergeten dat deze olie ook wel eens vervangen moet worden, na een paar jaar is het een vieze drab wat stinkt als een rotte bunzing.
Als je toch de poot eruit hebt maak 'm dan meteen goed schoon en doe er verse olie in met eventueel de luchtkamer aanpassing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, dan is het zo ongeveer als ik dacht, het is niet perse nodig maar misschien handiger werken. De olie ga ik ook vernieuwen maar daarvoor kan die demper toch ook gewoon blijven zitten. Ik zie ook nog niet helemaal hoe het verwijderen van de demper het verwijderen van de keerring gaat vergemakkelijken, aangezien de ring aan de buitenkant van de binnenpoot zit, en de demper aan de binnenkant. Of kan de binnenpoot er uit voordat de keerring eruit gaat ? Hoe dan ook, ik zal kijken hoe ik het ga doen, misschien inderdaad wel goed om de boel eens te demonteren en kijken hoe het eruit ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verwijder de stofhoes. Verwijder de circlip. Verwijder de inbus onder uit de buiten poot. Hamer met de buitenpoot de keerring uit de buitenpoot. Spoel de zaak met diesel. Een nacht wachten dan monteren in omgekeerde volgorde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet te vergeten dat deze olie ook wel eens vervangen moet worden, na een paar jaar is het een vieze drab wat stinkt als een rotte bunzing.

Trek eens na een week olie verversen in de vorkpoot de top cap eraf, juist. Dezelfde bunzing geur komt je dan ook al tegemoet. Dat zegt niks over de kwaliteit van de voorvorkolie.

Wel een goed argument heb je wanneer je zoals je zelf al zegt; je weet niet hoeveel olie je mist. Maar ook dat is te meten.

 

Ik weet het, ik schop meteen de oude deur weer in.

Hoe denk je dat het bij de dealert gebeurd (let op, niet bij allemaal, ik ga ze niet allemaal over 1 kam scheren).

De werkwijze die ik heb aangehaald is alleen toepasbaar wanneer je weet wat je doet en de ervaring in hebt (maar die krijg je vanzelf wanneer je het maar vaak genoeg doet), aftappen, spoelen en schoonmaken zou volledig in de gemonteerde voorvork toestand gedaan kunnen worden. De vervuiling die je gaandeweg tegenkomt gaat bepalen in hoeverre mate de vork verder gedemonteerd gaat worden en inderdaad of de keerring er wel extern uit wil. Soms kan deze inderdaad goed vast zitten zoals ook Dutchgixxer al aangaf. Maar die keren kan ik maar op 1 hand tellen dat ik dat op de brug ben tegen gekomen, en dan gaat het hier om oudere modellen uit de CB series welke vreselijk vast konden gaan zitten.

 

groeten

Lex

aangepast door Arno71
Lege quote verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dames en heren,

 

Ik heb geprobeerd de inbus aan de onderkant los te krijgen, maar dat gaat vooralsnog niet, zit muurvast. Als ik nog harder draai gaat de kop van de bout kapot, en ben ik nog verder van huis. Luchtgereedschap heb ik helaas niet.

 

Even voor de duidelijkheid, want ik snap het nog niet helemaal. Ik heb de veer e.d. verwijderd en de olie eruit laten lopen. Vervolgens de stofkap en de borgring verwijderd, geen probleem.

 

De glijbuis/binnenpoot moet nu met keerring en al uit de buitenpoot kunnen toch ? Gewoon een kwestie van hard genoeg trekken/rukken ? Dit heeft verder niets te maken met het al dan niet verwijderen van de inbus/demper toch, of wel ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De borgring is er om de keerring op z´n plek te houden, niet de gehele binnenpoot. Zolang de dempercartridge aan de onderpoot vastzit zal de vork niet uit elkaar vallen.

 

OK, dat was me nog niet helemaal duidelijk, snapte niet hoe dat dan aan elkaar vast zit. Heb de tekening nog eens bestudeerd, en nu snap ik het geloof ik wel, er zit een terugslagveer tussen de onderkant van de binnenpoot en de bovenkant van de dempergroep waardoor de binnenpoot er niet uit kan. Altijd moeilijk van tekening te zien hoe het precies in elkaar zit.

 

Dan toch maar proberen om de inbus los te krijgen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zit bij jou vast (misschien loctite) maar meestal is het probleem dat de demper aan de binnenkant meedraait.

In dat geval de veer en dop terug monteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...