Ga naar inhoud

Voorvork keerringen vervangen


Tuxracer
 Delen

Aanbevolen berichten

Het is gelukt :pompom:

 

Na een dagje weken in de kruipolie en af en toe wat wrikken is de bout losgekomen. Zat inderdaad loctite aan de bout.

 

kr1q.jpg

Uploaded with ImageShack.us

 

Heb nog even geprobeerd de keerring eruit te krijgen, maar die zit ook goed vast. Ga er later weer mee verder.

Bedankt voor de adviezen zover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buitenpoot vast zetten in de bankschroef (met de nokken voor de remklauwen, met beleid en de nodige bescherming) en dan maar rossen met de binnenpoot.

Wel natuurlijk eerst de circlip verwijderren, anders heet het fitness. :sleep:

aangepast door koekum
Link naar reactie
Delen op andere sites

Of nog handiger laat de binnenpoot gewoon in het balhoofd zitten en timmer de afdichting eruit met de buitenpoot. Buitenpoot in de bankschroef ..... liever niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een goeie tip! Als ik er nog aan denk hoe Wilco er ooit aan stond te trekken, niet normaal meer.

Als je binnen poot laat zitten kun je eventueel op de buiten poot nog een in een poetslap gewikkeld stuk hout zetten.

Hou er wel rekening mee dat de balhoofdlagers dit misschien niet leuk vinden.

VFRikus

aangepast door VFRikus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou er wel rekening mee dat de balhoofdlagers dit misschien niet leuk vinden.

VFRikus

 

Ik denk dat de balhoofdlager hier wel tegen kunnen, die krijgen wel heel wat stevigere meppen tijdens het rijden. Als ze hier niet tegen zouden kunnen moest je ze heel heel heel vaak vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een balhoofdlager, zelfs een conische, zal ook veel sneller stuk gaan dan eentje die bij een draaiende belasting 10 keer zoveel krachten krijgt te verduren.

Het is in principe een stilstaand lager waar dezelfde 2 a' 3 rollen 90% van het werk moeten doen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de VFR zit oem een hoge bok. Ff een krik met een balkje onder de uitlaat. Zo staat de motor stevig genoeg om de keerring eruit te hameren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is er uit na een tijdje rammen en weken met WD40:

 

kr2jf.jpg

Uploaded with ImageShack.us

 

Demontage methoden die ik gaandeweg ook nog bedacht hebt:

 

- Onderbuis aan boom vastbinden, bovenbuis aan trekhaak auto

- Topcap monteren, buis inschuiven, compressor op inbusgat aan onderkant

- Idem, maar dan buis vullen met explosief gas (dit was vlak voordat hij toch loskwam :) )

 

Ga nu de boel netjes schoonmaken en weer in elkaar zetten.

 

Heeft het nog zin de glijbussen ter vernieuwen ? Ik heb de bovenste glijbus wel nieuw besteld voor beide poten, de onderste helaas niet...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de glijbussen zit een grijze teflonlaag aan de kant waar ze glijden. Als die laag nog intact is en nergens doorgesleten; kun je ze gewoon weer monteren. Even goed kijken of er nergens koperkleur doorheen te zien is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo aan de foto te oordelen is de onderste bus nog OK, die bovenste is inderdaad wel heel erg koperkleurig

Dat is normaal, de bovenste glijbus heeft de teflonlaag aan de binnenzijde.

 

p1000707.jpg

aangepast door V4 Rosso
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de glijbussen zit een grijze teflonlaag aan de kant waar ze glijden. Als die laag nog intact is en nergens doorgesleten; kun je ze gewoon weer monteren. Even goed kijken of er nergens koperkleur doorheen te zien is.

 

 

Het was mij niet helemaal duidelijk of die grijze laag de teflonlaag is, of dat er nog een doorzichtige laag overheen hoort te zitten.

Maar zo te zien zijn de bussen dan nog wel goed denk ik (rechts een nieuwe bovenste glijbus):

 

kr3q.jpg

Uploaded with ImageShack.us

 

Bij de onderste glijbus is op een plekje het koper er heel licht doorheen te zien, maar het WPHB spreekt van vervangen als de teflonlaag voor meer dan 75% weg is...

 

Bij de bovenste glijbus zitten aan de binnenkant een paar kleine koperkleurig puntjes, maar die lijkt verder ook nog best goed te zijn. Zullen misschien al wel een keer vervangen zijn ? Enig idee hoe lang die bussen mee gaan ? VFR heeft bijna 100.000 gelopen nu, en de laatste 30.000 zijn ze in ieder geval niet vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze in dat geval vervangen. Als de laag al zo dun is dat je op plaatsen de ondergrond al ziet dan kan het snel gaan tot er niets meer van over is. Eerder dan dat je keerringen moet vervangen en die zal je ook mee moeten nemen als je de bussen vervangt. Nu doen en je hebt er weer voor tienduizenden kilometers geen omkijken naar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...