Ga naar inhoud

Afwijking snelheidsmeter VFR1200F.


 Delen

Aanbevolen berichten

Ten op zichte van de wat mijn Garmin aanwijst is het veschil dat de snelheidsmeter van de VFR1200F best wel groot.

Bij 170 km op de snelheids meter geeft de Garmin er 13 km minder aan. Nu geeft een GPS toestel redelijk nauwkeurig de echte snelheid aan. Dus geloof ik mijn Garmin 660.

Dat deze afwijking gemakkelijk te verhelpen is met een SpeedoHealer dat weet ik.

Maar wat gaat er nu gebeuren met de restrictie op de topsnelheid van de VFR1200F als ik die SpeedoHealer ga gebruiken?

Gaat die nu pas ingrijpen bij de werkelijke 250 km?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een verschil van zo ongeveer 8% bakt ieder voertuig fabrikant standaard in om aansprakelijkheid met betrekking tot snelheidsovertredingen te kunnen uit sluiten.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plus dat er een behoorlijk verschil kan en mag zitten in de diameter van de banden. In mijn display-kast zitten alleen 120/70-17 en 180/55-17 banden, maar een aantal banden bleek gewoon niet in de kast te passen vanwege het hoogteverschil (en dat is dus ook diameterverschil).

Link naar reactie
Delen op andere sites

De snelheids begrenzer grijpt in bij 251 km/u op de GPS. Dat heb ik meerdere malen getest :) De km teller geeft dan 265 aan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien de antwoorden lijkt het dat de teller standaard iets negatiever staat afgemeld om reden die VfrRikus al aangeeft. Plus mogelijk doordat je iets langzamer rijdt dan gedacht, je ook nog iets zuiniger zal rijden. Met de SpeedoHealer kun je dit corrigeren op je teller.

Dutchgixxer geeft aan dat de begrenzer start op de echte 250 km/u. Daarmee lijken teller en begrenzer elk een eigen waarheid te hebben. Ik verwacht dus dat je met de SpeedoHealer geen verschil zult merken voor wat betreft het ingrijp moment van de begrenzer. Dit zou dan blijven op de 250 km/u op de gps.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo viffer,

 

ik heb ook een aantal keren het getest en inderdaad 251 KM op de navigatie is bij mij 268 KM op de teller.

met de kofferset (ik heb geen topkoffer) erop was het 243 KM op de navigatie was 261 op de teller dus weinig verschil.

wat wel lekker was dat bij het inhalen van vrachtwagens en bussen op de A 31 in Duitsland je geen last heb turbulentie met je koffers.

Last heb je van Nederlanders die met de auto +/- 130 rijden met fietsen achterop redelijk vlak voor je gaan inhalen en dan ben je blij met rediceer stroken en ik hoop dat hij voortaan beter in zijn spiegels kijkt(weet het wel zeker)want met ruim honderd km verschil ben je er erg snel bij.

 

gr Nico

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien de antwoorden lijkt het dat de teller standaard iets negatiever staat afgemeld om reden die VfrRikus al aangeeft. Plus mogelijk doordat je iets langzamer rijdt dan gedacht, je ook nog iets zuiniger zal rijden. Met de SpeedoHealer kun je dit corrigeren op je teller. Dutchgixxer geeft aan dat de begrenzer start op de echte 250 km/u. Daarmee lijken teller en begrenzer elk een eigen waarheid te hebben. Ik verwacht dus dat je met de SpeedoHealer geen verschil zult merken voor wat betreft het ingrijp moment van de begrenzer. Dit zou dan blijven op de 250 km/u op de gps.

 

Stel dat dit niet zo is en de begrenzing werkt wel degelijk op het signaal dat ook de snelheidsmeter voed. Corrigeer je dit dan vervolgens met de speedohealer dan laat je de begrenzing met een lagere snelheid ingrijpen. Dit is wat ik vermoed dat er gaat gebeuren. Dan is de remedie erger dan de kwaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de 1200 komt het snelheids signaal uit de abs modulator. Vanuit daar wordt het signaal naar de ecu gebracht.De ecu brengt het snelheid signaal met een honda codering naar de teller unit samen met het toerental signaal. Begrenzing wordt door ecu geregeld.

Wil je de begrenzing manipuleren dan zul je maximale frequentie moeten begrenzen van het vsp signaal. Dit lukt niet met een speedo healer.

aangepast door Dutchgixxer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik er van begrepen heb is dat de het singaal dat door de snelheidsmeting van het ABS systeem wordt gebruikt door de SpeedoHealer om de snelheids uilezing in de cockpit te beinvloeden.

Mijn simpele conclusie. Die geeft normaal te veel aan. Verlaag je die dan moet de SpeedoHealer ook het signaal uit het ABS systeem aanpassen. Lees verlagen.

Dan wordt in mijn beleving ook het moment verlaagd dat de snelheidsbegrenzer gaat ingrijpen.

 

Ik hoop dat ik het mis heb en gewoon zo'n ding er tussen kan zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het signaal wordt helemaal niets mee gedaan. Het signaal wordt tot in de afstandsmeter correct gebruikt, maar de snelheidsweergave wordt gemanipuleerd.

Als je iets wilt aanpassen moet je het daar doen. (vrijwel zeker onmogelijk)

Ik geloof ook nooit dat een ECU een aangepast signaal accepteert.

Ik heb een keer een Mini Cooper S gehad waarbij ik met de scope geen enkel verschil kon meten tussen twee ABS sensoren op de voorwielen terwijl het zelfdiagnose systeem een foutcode genereerde op eentje.

Na vervangen was het probleem op gelost.

Ten overvloede: de meting gebeurde op de ABS unit, zodat de bedrading werd mee genomen in de meting.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

De frequentie van jet bloksignaal vanuit de ABS modulator is wel degelijk te manipuleren. Immers de sensoren worden in de modulator al gechecht.

 

Alleen een speedohealer wordt tussen de snelheids opnemer en de ecu geplaatst omdat een simpele opnemer is. Bij de 1200 komt het snelheid signaal via een 36 polige conector binnen. Alleen een conector kost al 26 euro.

 

post-3961-0-40193100-1359974622_thumb.jpg

aangepast door Dutchgixxer
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...