Ga naar inhoud

Afwijking snelheidsmeter VFR1200F.


 Delen

Aanbevolen berichten

Maar wat gaat er nu gebeuren met de restrictie op de topsnelheid van de VFR1200F als ik die SpeedoHealer ga gebruiken?

 

Gaat die nu pas ingrijpen bij de werkelijke 250 km of lager bij een lagere snelheid?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de teller wordt 265 km/h weer gegeven de ECU ziet echt 250 km/h Als de speedohealer tussen ABS modulator en ecu wordt geplaats dan ziet de ECU 235 km/h ipv 250 km/h De begrenzing komt dan 15 km/h hoger te liggen en de afwijking ecu klok blijf identiek.

 

Conclusie de speedo healer zal tussen de ECU en de klok moeten ander werkt de healer niet. De eerste optie is meer wenselijk :)

Zie ook mijn blok schema.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

:scratchchin: Zo, da's allemaal wel ingewikkeld. Wist niet dat er zoveel techniek komt kijken bij de sneheidsmeting. Vroeger had je een kabel in de naaf van je voorwiel, meette ook wat snelhied!! Maar de afwijking in de snelheidsmeter is irritant, met name boven de 140 (teller)km per uur. Dan zit al snel op 10% afwijking! Onnodig maar de VTEC had ook een redelijke snelheidsafwijking.

 

Maar in mijn auto (Honda Accord) is de snelheidsmeter redelijk nauwkeurig, d.w.z. 130 op de teller is op de Garmin 125/126 km per uur. Ook bij hogere snelheden blijft de foutmarge rond de 4/5 % hangen.

 

Dat verhaal over aansprakelijkheid betwist ik, dat is voor de Amerikaanse markt. Op de magnetrons in de USA zit een sticker dat je de kat er niet in moet drogen!!

 

Vorig jaar heb ik in Spanje (op een circuit) een topsnelheid gehaald van 285,6 km per uur (meting met datalogger) de snelheidmeter stond op 300 (kon het niet helemaal goed zien, de meter was deels afgeplakt). De meter ging blijkbaar ook niet hoger.........

Voor de rest is de Garmin een goede snelheidsbewaker, iedere keer als je harder rijdt dan toegestaan begitn dat krneg te piepen (uiterst irritant) dat toontje. Heeft zijn dienst (lees CJIB spekken) bewezen.

 

Groetjes, ErJo :ninja:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Dit topic heeft me nog een poosje bezig gehouden. Op de site van de Speedohealer fabrikant kwam ik een howto tegen van de montage van een Speedohealer op een VFR800X.

Hierin wordt beschreven dat er 3 manieren zijn om de Speedohealer te monteren. En wel net na de de ABS modulator, voor de snelheidsmeter en voor de ECU. (zie de gele markeringen op het schema)

 

Dat bracht me bij het schema van het ABS systeem van de VFR1200. Hierin kan je zien dat de ABS modulator zijn signaal gelijktijdig afgeeft aan de snelheidmeter en de ECU. De VFR800X en de VFR1200 zijn hierin blijkbaar gelijk. Heel verrast was toen ik in de howto las dat je ook de restrictie op de topsnelheid kon wegnemen door de Speedohealer net na de ABS modulator te monteren. Daar had ik wel oren naar. Twee redenen om een Speedohealer te monteren.

 

speedohowto1.png

speedohowto2.png

speedohowto3.pngknipselas.png

Ik heb een Speedohealer gekocht en die ik afgelopen week per post binnen kreeg. Eigenlijk wilde ik gisteren naar de sleuteldag in Delft gaan. Maar een sneeuwbui die tot deze morgen aanhield heeft me tegen gehouden. Dan maar een sleuteldag in mijn eigen garage.

Na demontage van de rechterkuip kan je de ABS modulator eenvoudig vinden. Een mooi blok aluminium waar alle remleidingen samen komen. Mooi afgeschermd door een stuk zwart plastic. En achter dat zwarte kunststof zit de stekker met de draadboom waarin de Speedohealer opgenomen moet worden.

 

dscn2527c.jpg

 

Het gaat om de roze/groene draad.

De stekker zit behoorlijk ingewerkt maar is goed los te maken. Duw eerst de vuldop van de koelvloeistof achter de binnenkuip om ruimte te maken. Vervolgens duw je de clip onderaan de stekker omhoog en de waterdichte stekker komt netjes los. Hij zit niet al te vast. Een beetje wurmen en je hebt hem er van tussen.

De draadboom opereren is eenvoudig. Alle draden lopen door een harmonica buisje. Deze heeft een langs naad en wordt dicht gehouden door zwarte tape. Waar dit harmonica buisje de stekker in komt zit en teiwrap. Die moet je los knippen. Daarna de tape verwijderen en de harmonicabuis voorzichtig uit de stekker trekken. Er zit ruimte voldoende op de draden. Zoek de roze/groene draad en knip die zo door dat je ruimte hebt om de verbindingen te maken voor de Speedohealer. Ik heb niet het materiaal gebruikt dat bij de Speedohealer geleverd werd. Aan de nu ontstane twee einden heb ik draden gemaakt en naar achter gebracht tot onder het zadel. Een tijdelijke plaats. Als de Speedohealer definitief is ingesteld verhuisd hij achter het kuipwerk. Je hoeft er dan niet meer bij te zijn. Op deze twe draden heb ik de Speedohealer aangesloten en ook van 12V voeding voorzien. Instellen en klaar. Voor het berekenen van de juiste instelling kan je zelfs een APP downloaden om de het in te stellen percentage te bereken. De te volgen instructie maakt hij er zelfs voor je bij.

 

dscn2530b.jpg

 

Alles werkt als ik aan hetachterwiel draai. Of de instelling de juiste is zal op de weg moeten blijken. Of de restrictie op de topsnelheid van 250 km echt weg is zal ik begin april in Duitsland testen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik het lees. De healer laat op de snelheidmeter te weinig snelheid zien en wel 18% op die manier loopt de VFR niet in z'n begrenzing. Is dat wenselijk ? Ik vind van niet. Wil je echt af van de begrenzer dan zul je de optie van thurn motorsport moeten aanschaffen. Die vond ik te duur. Vandaar mijn oplossing met een frequentie comparator en en voltage to frequentie converter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18% is wat veel. Ik heb 7.6% gecorrigeerd. Begrenzing van 250 wordt dan ca 270.

Bedoeling is dat de aangegeven snelheid in de cockpit ongeveer gelijk is aan de snelheid die mijn GPS aangeeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag getest. 228 km op de GPS was ook de aanwijzing op de snelheidsmeter.

ABS geeft geen storings indicatie. Had ik ook niet verwacht.

Rond de 60 km was er een kleine afwijking op de snelheidsmeter. Deze gaf iets te weinig aan.

Het correctie percentage op de Speedohealer heb ik daarom terug gebracht van 7.6% naar 7.5%

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Vorig jaar meteen na aanschaf op de VFR VTEC uit 2008 getest.

80 echte km = 84 km op de teller

100 echte km = 106 km op de teller

120 echte km = 128 km op de teller

 

Ik ga het binnenkort voor de nieuwe VFR doen.

Ik wil geen verrassingen in de bus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Even een oud topic oprakelen. Ik was/ben ook aan het kijken naar een speedohealer om de snelheidsaanduiding te corrigeren. Het nadeel waar ik volgens de FAQ op de site van Healtech tegenaan loop is dat dan de afstandsmeting (odometer) ook 7% gaat afwijken (dus minder gaat aangeven dan de werkelijk afgelegde afstand). Voor de onderhoudsintervallen, verbruiksmeting, interpretatie van wegwijzerborden en GPS-aanwijzingen zie ik dat eigenlijk niet zitten. Voor mijn part is de remedie dan erger dan de kwaal... Iemand die dit kan bevestigen?

 

De snelheidsbegrenzing is voor mij irrelevant. In theorie omdat de Guhl-flash deze al opheft, in de praktijk omdat ik er in meer dan 5 jaar slechts één keer (bewust) tegenaan gelopen ben, en daarna nooit meer... 250 echte km/h blijken ruim voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het zo is dat de odometer meeveranderd met de snelheidsmeter dan gaat hij juist meer aangeven en niet minder want de odometer heeft een correctie en geeft netjes de juiste afstand aan terwijl de snelheidsmeter ruim te weinig aangeeft (zelf getest met de GPS en dat scheelde op 300km nog geen 200 meter).

Als de snelheidsmeter meer aan gaat geven dan zal de odometer dat dus ook doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De snelheidsmeter gaat wel degelijk minder aangeven dan standaard. Bij 100 km/h reëel geeft hij nu immers 107 aan en dat zou dan naar 100 gecorrigeerd worden. De afwijking op de odometer is op dit moment inderdaad quasi nihil, maar die zou dan ook 7% minder, en dus te weinig gaan aangeven. De oplossing voor het éne probleem creëert dan meteen een ander. Zo lijkt de speedohealer me enkel nog een oplossing voor afwijkingen die door wijzigingen aan de gearing aangebracht worden (andere kettingwielen of bandenmaten), maar helaas niet voor de af-fabriek tellerafwijking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stel.....je motor moet om de 6000km een servicebeurt hebben. 7% van 6000 km is 450 km. Daar raakt je motor niet van overstuur hoor.

 

Op 100.000 km heeft ie een afwijking van 7000km (minder dan met de huidige meting).....ik zie niet dat dit een merkbaar nadeel voor je motor oplevert.

 

(Van de andere kant zie ik het voordeel van zo’n “correctie” van de snelheidsmeter ook niet echt. Maar dat terzijde....)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterker nog; de Britten hebben (logisch) hun service interval in miles. Wij moeten bij 12.000km voor een beurt, de Britten bij 8000 miles = 12874 km. En dat verschil loopt natuurlijk op. 48k beurt krijgt de VFR pas bij 51500km. Met dit gegeven kan daar nooit een issue ontstaan, ook niet garantie-kwestie-gewijs.

En zolang de teller op mijn motor meer aangeeft dan de GPS snelheid valt een bekeuring hooguit nog wat mee, toch?!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...