Ga naar inhoud

Afwijking snelheidsmeter VFR1200F.


 Delen

Aanbevolen berichten

Let wel: bij veel auto's en motoren zijn de snelheidsmeter en de tellerstand niet direct gekoppeld. De snelheidsmeter geeft opzettelijk te veel aan, de tellerstand is correct.
Of de Speedohealer beide zaken aanpast of alleen ingrijpt op de snelheidsmeter hangt af dan van waar deze in het circuit aangesloten zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De snelheidsmeter gaat wel degelijk minder aangeven dan standaard. Bij 100 km/h reëel geeft hij nu immers 107 aan en dat zou dan naar 100 gecorrigeerd worden. De afwijking op de odometer is op dit moment inderdaad quasi nihil, maar die zou dan ook 7% minder, en dus te weinig gaan aangeven. De oplossing voor het éne probleem creëert dan meteen een ander. Zo lijkt de speedohealer me enkel nog een oplossing voor afwijkingen die door wijzigingen aan de gearing aangebracht worden (andere kettingwielen of bandenmaten), maar helaas niet voor de af-fabriek tellerafwijking.

Je hebt gelijk, ik zat even verkeerdom te denken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Let wel: bij veel auto's en motoren zijn de snelheidsmeter en de tellerstand niet direct gekoppeld. De snelheidsmeter geeft opzettelijk te veel aan, de tellerstand is correct.

Of de Speedohealer beide zaken aanpast of alleen ingrijpt op de snelheidsmeter hangt af dan van waar deze in het circuit aangesloten zit.

 

Klopt, mijn eerste post was eigenlijk een vraag naar of dit bij de VFR1200 zo is. Blijkens dit topic hebben verschillende (oud-)leden er ervaring mee. De FAQ op de website van Healtech geeft me echter niet veel hoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb de Speed-O-Healer geiinstalleerd.

Ja, de kilometerteller (afstand) gaat minder aangeven,

 

Er komt 1 signaal binnen in het teller werk. Deze is excact (zo goed mogelijk) en geeft de waarde door aan de kilometerteller. Vervolgens wordt er ongeveer 7% bij opgeteld en die waarde gaat naar de snelheidsmeter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een verschil van zo ongeveer 8% bakt ieder voertuig fabrikant standaard in om aansprakelijkheid met betrekking tot snelheidsovertredingen te kunnen uit sluiten.

VFRikus

Dat blijkt niet zo te zijn.

Bij mijn vorige motor (Aprilia Shiver). Was het verschil altijd 3-4 km/u.

Dus. 50 km/u werd 53 en 150 werd 154.

 

Dat vind ik ten eerste een acceptabele afwijking en ten tweede is dit makkelijker rekenen dan een afwijking in %.

Aangezien de limieten behoorlijk betuttelend zijn in NL, rij ik in flitsrisicovolle gebieden graag tegen de limiet aan en daarmee wil ik dus graag een overzichtelijke afwijking

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK.Duidelijk verhaal Bij mijn Audi is de afwijking ook vast 2-3 km/h. Veel beter dan die procentuele afwijking die grotesk wordt bij hoge snelheden. Maar het is dus niet anders. Gelukkig ben ik een kei in hoofdrekenen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...