Ga naar inhoud

VRO Sportief?


bollocks
 Delen

Aanbevolen berichten

Iemand hier VRO Sportief (voorheen VRO-3) gedaan?

Ik heb vorig jaar 1 gedaan en dat was wel aardig, niet echt schokkend leerzaam.

Ik twijfel nu tussen twee en Sportief.

 

Waar ik erg nieuwsgierig naar ben is zaken als remmen in bochten (haal ik normaal niet in mijn hoofd) en het op de juiste manier aansnijden van snelle bochten en alles wat erbij hoort. In knietjes aan de grond of sprintwedstrijden ben ik dan weer niet echt geintreseerd...

 

Iemand ervaring met beide?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ook ik heb net de VRO gedaan en vraag me hetzelfde af. De VRO was een goede herhaling en aanscherping. In het laatste gedeelte hebben we flink rond mogen rijden en dat smaakt wel naar meer. De VRO sportief is prijzig dus hier de vraag: heeft iemand deze al gevolgd en wat zijn je ervaringen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 1, 2 en 3 gedaan + Freebike Expert en tracktrainingen.

Bij VRO-3 leer je inderdaad remmen en uitwijken in bochten, en ook (heel belangrijk) de bermvlucht. Ook noodstops bij hogere snelheden komen aan bod.
Het aansnijden van bochten wordt meer in 2 behandeld, bij 3 gaan ze er verder mee.

 

Ik weet niet of het nog zo is, maar vroeger kon je alleen een dagverzekering afsluiten voor motoren die niet ouder waren dan (ik meen) 7 jaar. En gezien het aantal crashes (bij ons in de groep 3) niet onverstandig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peroonlijk vind ik CRT dagen veel leerzamer. Meer race georienteerd maar je leer wel de motor op hoge snelheid te remmen en een goede lijn te rijden. Vooral de aandacht van de motor op grote hellingshoek sturen dmv verzitten en lichaamshouding was zeer leerzaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank. Ik ben bij de KNMV zelf verzekerd dus goed gedekt.

Wel even goed de kleine lettertjes nagaan. Ik kan me namelijk herinneren dat er voor deze activiteiten nogal eens uitzondering worden gemaakt... En dan ben je dus helemaal niet verzekerd. Bovendien moet je je afvragen of het je waard is dat je terugvalt in schadevrije jaren (altijd, ook bij garantie op bonuskorting) bij een valpartij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed punt. En in dit geval verzekerd. Zelf nog 5 jaar langer 10% korting op de polis. De terugval is een groter risico daar ik ook nog een auto op de polis heb. Afkopen is dan wellicht beter (maar wel duurder dan bij een gewone VRO...)

CRT is leuk maar niet met mijn eigen motor. Domweg te duur om onverzekerd te vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb zelf ooit eens de vro, vro plus en de vro sportief gedaan, op zich een aanrader om het eens te doen als motorrijder ..

 

+ nog een rijopleiding van / bij defensie (kmar), en allroad (meer offroad feitelijk) gereden met die ktm's van ze ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo viffers ik heb deze cursussen ook meerdere keren gedaan en blijf ze aanbevelen.

2x vro 1 ( een maal naar huis gestuurd omdat er noodweer aankwam en inderdaad diversen vliegtuigen op hun kop gewaaid)

5x vro 2 omdat ik het leuk vind dat ik een beetje bij blijf met veranderingen zoals de laatste jaren uitwijken door tegen je stuur te slaan.

Bij de laatste vro plus die ik met mijn zoon volgde kregen we het advies om een vro sportief te volgen die we op de motorbeurs meteen besproken hebben en nu dus al gevolgd hebben blijkt dat het toch heel iets anders is en aan iedereen aan te bevelen.

Hangt natuurlijk af van de instructeur ( onze geeft alleen aan de motoragenten les en doet niets anders)die vertelde wat je echt verkeerd deed en hield je hem bij in de bochten ging hij de volgende ronde gewoon harder.

Verder hebben we als club ook in het verleden op het TT circuit gereden wat ook een hele ervaring was( voor herhaling vatbaar!!!!)

Ik ben bij de KNMV verzekerd en tot 2027 heb ik 10 procent korting verdien ik toch nog wat terug van de cursussen.

 

Gr. Nico

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaaf, zojuist VRO sportief op het verlanglijstje gezet voor volgend jaar. Kijken of er op de motorbeurs weer een mooie aanbieding komt. Qua weer had ik geluk. In de ochtend, tijdens de remoefening, keiharde regen en in de middag zonnetje tijdens de rondjes rijden. Voor dit jaar heb ik genoeg oefeningen die ik kan doen. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Heb een aantal jaren geleden VRO 1 & 2 gedaan en afgelopen zomer VRO sportief.

 

Mij is VRO sportief nogal tegen gevallen.

Met VRO 1 kan iedereen meedoen, leuke en leerzame cursus. Voor VRO 2 moet je eerst VRO 1 gedaan hebben en de cursisten weten dus ongeveer hoe een en ander in zijn werk gaat.

 

Voor VRO sportief is er geen toelatingseis en dat betekend hele grote verschillen in ervaring. Van hele ervaren en sportieve rijders tot motorrijders die net hun rijbewijs hebben gehaald. En dat houdt dan weer de hele groep op.

 

Als ik weer VRO ga doen, dan voor mij VRO 2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij onze cursus sportief was er ook een die twee maanden zijn rijbewijs had en in onze groep zat.

Dus iedere keer wachten en bij geluk dat in onze groep een extra instucteur zat hebben we als cursisten gevraagd of hij apart les kon krijgen.

Daarna het gas erop.

1e met rempunten en na de middag alle pionnen weg toen het laatste half uur het circuit andersom rijden (hevie) en geluk met de instructeur die ook de sport vro goed beheerste.

 

Gr Nico

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit er ook over te denken om de vro sportief te doen dit jaar, aangezien ik wel een sportieve rijstijl heb denk ik dat dit voor mij een goede keus is.

Mijn bochten werk is opzich al wel redelijk goed denk ik, maar ik zou wel graag leren hoe ik een knee down kan doen op een veilige manier.

Is dit iets wat ze je daar ook leren?

 

gr Rolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is knee down geen onderdeel van VRO sportief, bij mij iig niet aan de orde geweest.

Onderdelen die ze behandelen die me zo te binnen schieten zijn:

Noodstop op hoge snelheid

Remmen en uitwijken in de bocht

Uitwijken op hoge snelheid

Kijktechniek

Bermvlucht (uitkomend uit een bocht)

Acceleratie test (soort dragrace)

En circuitrijden, links en rechtsom

 

Volgens mij richt de KNMV zich voornamelijk op sportief rijden. En een kneedown valt meer onder racetechnieken.

 

Als je VRO sportief gaat doen, schrijf je dan in bij de snelste groepen. ( die groepen worden ter plekke gemaakt). Heb je de minste kans dat er een verdwaalde beginnende motorrijder tussen zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...