Ga naar inhoud

Erwin_1965

kleppen stellen rc36II

Aanbevolen berichten

wanneer en bij welke km stand moeten de kleppen gesteld worden bij een rc36II

mijne staat nu op 64000 km en ken de historie niet van deze machine.

 

en wie is er handig om dit samen met mij te doen?

 

mvg Erwin

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Lijkt me verstandig om het een keer te doen, want als is de kans groot dat er niets aan mankeert je weet niets van de historie en dus ook niet hoe lang geleden het gecontroleerd is.

Kan op een sleuteldag, moet je alleen zorgen er niet te laat te zijn, zodat hij tijd krijgt om af te koelen.

VFRikus

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Kleppen stellen is een stevige klus voor een sleuteldag. Als ik klepstel heb ik geen behoefte aan praters om me heen. Het is geconcentreerd werk waar je goed het hoofd bij moet houden. Wat moet je kopen ? 4 nieuwe bougies en een doos stelplaatjes of de mogelijkheid die in de buurt te kunnen kopen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Hou er rekening mee dat als er gesteld moet worden, je nieuwe shim(s) nodig hebt. Je weet pas na speling meten en de oude eruit halen welke dikte(s) je nodig hebt.

edit: dutchgixxer was me voor

aangepast door VFoRever

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Stelplaatjes zijn wel te organiseren, maar voor het overige deel ik de meningen hierboven.

Anderzijds heb ik zelf in zo'n 80.000 km. VFR rijden nog nooit een plaatje vervangen.

VFRikus

aangepast door VFRikus

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Maar jij rijd als een natte krant :)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Dat is dan ook weer waar, maar of mijn VFR dat weet?

VFRikus

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Ik had na ruim 70k maar liefst 1 (ook nog een VTEC klep) minimaal buiten de marge, wel bijgesteld omdat de boel open lag maar daar had ik best nog wel mee door durven rijden.
En ik rijdt niet als een natte krant :39:

Grote kans dat het slechts controleren wordt voor de gemoedsrust maar voor een sleuteldag misschien inderdaad een wat heftige klus die onder rustige omstandigheden niet zo heel spannend is.

Je weet helaas niet of het een controle wordt zoals in de meeste gevallen bij een VFR (of Honda in het algemeen) of dat er toch wat gesteld moet worden en dat maakt het lastige voor deze dag.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

@Erwin_1965........niet vergeten dat die klepkes koud gesteld moeten worden (niet te verwarren met "kalt stellen" :dry: ).

Dus vroeg van huis lijkt mij......

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Met wat hulp van anderen de controle uitvoeren is nooit weg natuurlijk en met een beetje mazzel ga je naar huis met het gelukkige gevoel dat alles in orde is en in het slechtste geval met het gevoel dat er nog een keer gesteld moet worden, maar dan weet je wel al hoe het moet!

Dus ik zeg: doen!

VFRikus

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Eens met VFRikus !

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Dat wordt op tijd opstaan.
Even gespiekt en via de snelweg is het zo'n 2,5 uur rijden en de motor moet afkoelen voordat er gecontroleerd kan worden B)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Ach, je kan na een uurtje stilstaan met de demontage beginnen en als er een en ander open is koelt het nog sneller af, dus als hij er niet later dan om een uur of elf is kunnen we om twee uur zeker met de voelermaten aan de slag.

VFRikus

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Ik heb veel ervaring met kleppen stellen van de 750 maar tijdens een sleuteldag red ik dat niet.

Je bent een koude motor nodig, de juiste gereedschappen (oa momentsleutel, de juiste voelermaatjes, markeerstift enz), de nodige stelplaatjes enz.

Voordat je bij de kleppen bent ben je al aardig wat tijd kwijt wat betreft demonteren. (de voorpartij moet eraf zo ook het koelwater met radiator, de tank en zo kan ik nog effe doorgaan)

Door de drukte en afleiding tijdens een sleuteldag begin ik er niet aan, stellen is serieus werk waar je een tijdlang geconcentreert mee bezig bent zonder afgeleid te worden.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

mijne staat nu op 64000 km en ken de historie niet van deze machine.

Je zit er officieël 4000km overheen.

aangepast door Arno71
I.v.m. samenvoegen van 2 topics

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

  • Gerelateerde inhoud

    • Door michelhorvers
      Hoi,
       
      Ik ben aan het orienteren voor handvat verwarming.
      Heb van alles gezien maar wat is nou het beste?
      Ook qua montage heeft de 750 weinig plaats op het stuur. Hoe hebben jullie het gemonteerd?
       
      Gr Michel 
    • Door VFRSebastiaan
      Hi Allemaal,
       
      Op de VFR zit een demper van het merk Viper.
      Deze heeft nogal wat ervaring en dat kun je ook goed zien.
       
      Hoe krijg ik deze demper weer mooi glimmend als een spiegeltje?(als dat kan)


    • Door V4hier
      Beste forummers,
       
      Het leek me altijd al leuk om een motorblok te demonteren en weer op te bouwen, en dankzij forumlid Blom kon ik aan de slag. Blom stelde zijn afgedankte blok ter beschikking en ik mocht het bij hem komen ophalen, waarvoor veel dank nog, Blom.
      Dat was voorjaar 2017 en afgelopen weken hebben mijn broer (die ook RC36 rijdt) en ik tijdens de weekenden het blok onderdeel voor onderdeel gesloopt en schoongemaakt. Het blok had een ton gelopen volgens Blom en het was opvallend hoe goed alles er nog uit zag. Nergens opvallende slijtage en ook de klepspelingen waren prima. Het was allemaal vies natuurlijk, maar na grondig schoonmaken kwam er altijd weer blinkend aluminium, chroom of staal tevoorschijn. Kwaliteit! Ook in het carter geen vuile aanslag of sludge-achtige smurrie. Het gaasje in het olie-aanzuigfilter was als nieuw. Lagers ook allemaal netjes op het oog. We hebben de lagerspelingen niet gemeten dus het zou natuurlijk best kunnen dat er van (teveel) slijtage sprake was, maar dat leek niet waarschijnlijk. De kleppen en klepzittingen hadden geen van alle brandsporen of veel koolopbouw. Nokkenassen vertoonden geen krasje. Blom vermoedde zichtbare gevolgen van een vermeende warmloper maar er was niets dat daarop duidde. De versnellingsbaktandwielen hadden nergens pitting.
       
      Het leek ons een leuk idee bij het opbouwen de motor gedeeltelijk open te zagen. 2 zuigers met drijfstangen zijn verwijderd, net als een halve kop zodat de zuiger van boven te zien is en de tandwieltrein. De andere cilinderbank heeft een opengezaagde kop zodat kleppen, bougie en zuiger (zonder veren) zichtbaar zijn.
      Verder is e.e.a. verwijderd van de carbs en is het carter gehalveerd. Het koppelingsdeksel is eraf en van de koppelingsplaten zijn er een aantal aan elkaar gemonteerd. Deze kunnen in de korf geschoven worden zodat de koppeling 'vast' is en de uitgaande as meedraait. Schakelen moet kunnen als ik een pookje gevonden heb, op de motorbeurs ofzo.
      Met een hendel aan de startkoppeling zet je het spul in beweging. Uiteraard klopt de nokkenastiming
       
      Ik heb het blok voorlopig in de huiskamer gezet!








  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien