Ga naar inhoud

kleppen stellen rc36II


Erwin_1965
 Delen

Aanbevolen berichten

  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

TS heeft een 36-II en daarvan heb ik net vorige week de kleppen gecontroleerd zonder koelslangen los te halen.

wel had ik wat nieuwe "druk-schroefjes" nodig om het kuipwerk weer netjes terug te monteren.

en een nieuwe brandstofslang die toch wat verbrost was en scheurde.

Als je dat bij een sleuteldag hebt, moet je maar geluk hebben dat iemand dat op voorraad heeft.

Ā 

Overigens vroeg ik me nog wel af: honda geeft op 0,16 mm +/- 0.03, (weet effe uit mijn hoofd niet of dat in- of uitlaat is)

maar mijn voelermaatjes zijn in stappen van 0,05

dus ik weet dat hij tussen 0,10 en 0,15 zit, en dat 0,10 niet heel stroef gaat, dat geldt wel als goed toch?

of zijn er voelermaatjes in kleinere stappen in de handel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het aanbod VFRikus. Top ! Weet alleen nog niet of ik die zaterdag weg kan. Laat ik je nog wel weten tzt. Akkoord ?

Ik hoor het wel.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Hallo leden ik heb een vraag.

Ā 

Toen er 50K op de teller van me VFR stond heb ik de klepspeling laten meten. Deze was toen van de achterste cilinders nog keurig op de nominale maat. 0.16 in en 0.25 uit.

Destijds heb ik dit laten meten bij madracing, waarbij je zelf kan sleutelen en daar waar nodig de kennis en kunde van de garage eigenaar kan gebruiken.

Nu zijn we inmiddels 30K verder en ik heb nu weer me klepspeling gemeten. Grote verschil: nu doe ik het in me schuur...

Het enige wat ik me van de 50K meting niet meer kan herinneren is de exacte stand van de nok tijdens het meten. En dat is dus mijn vraag: hoe moet de nok staan als je gaat meten?

Ā 

Als ik namelijk "het boekje" volg en de as achter de timingcap op het streepje zet staan de nokken van de gekozen cilinder niet omhoog maar dwars.... zelfs al een beetje verder dan dwars. (bij de 50K meting is de timingcap er NIET af geweest en hebben we het op het oog gedaan)

Alle maten die ik vervolgens meet zijn te krap. (bij alle cilinders...)

Ā 

Mijn technisch hart zegt dat je de speling moet meten als de nok tussen de 11 en 1 uur staat. Zegmaar rechtop dus..

Als ik dan de speling meet komt deze nagenoeg bij alle cilinders op de nominale maat uit.

Ā 

De meting die ik uitvoer is meer een check. Ik had nagenoeg geen last van rammelende kleppen etc... (ben een miereneuker op het gebied van techniek)

Ā 

Ā 

Vandaar de vraag: hoe moeten de nokken staan?

Ā 

Ik hoop dat het duidelijk is en jullie me kunnen helpen. (heb ook foto's als het nodig mocht zijn..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het koppelingsdeksel zit en stop of kapje of hoe je het noemen wilt (jij noemt het geloof ik "timingscap").

achter dit dekseltje zit een bout met daarachter een schaalverdeling, deze schaalverdeling geeft het bovenste dode punt (BDP) aan van iedere zuiger.

Als je bv cil 1 op het streepje "T" zet dan staat de de zuiger van cil 1 in de bovenste stand en zijn alle kleppen dicht en de nokkenassen zitten vrij van de kleppen. (kan zijn dat je 360 gr verder moet draaien maar dat kun je zien aan de stand van de nokkenassen tov de kleppen).

In deze stand moet (kun) je de speling meten.

Hoe de nokken dan precies staan 10 uur of 14 uur o.i.d. is dan niet zo belangrijk, ze moeten in elk geval zo staan dat de kleppen niet bediend worden.

Ā 

Hier een foto van de stand van de nokkenassen van cil 1

Inlaat staat op 10 uur en uitlaat op 14 uur

Ā 

post-4095-0-01976200-1387129808_thumb.jpg

aangepast door Johan
Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe is elke klep van elke motor te stellen als de nok tegenover de klep, volger of tuimelaar staat.

Om zo efficiƫnt mogelijk te kunnen stellen word er vaak een stelvolgorde voor geschreven waarbij tijdens een stand alle kleppen gesteld worden die daar voor in aanmerking komen.

Dat scheelt een hoop gezwengel aan de krukas.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik draai ze meestal per klep zo dat de nok recht omhoog staat, misschien wat omslachtig en extra werk maar zo weet ik wel dat ik niet net iets TE makkelijk meet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Johan en inmiddels diverse anderen....

Ā 

bedankt voor jullie berichten.

Ā 

hierbij mijn foto's:

Ā 

Bovenste foto. zoals de nokken staan "op het streepje" (timingcap)

Onderste foto: eigen instelling

Ā 

Zie vooral bij de bovenste foto de nok van de uitlaat (rechts) deze ligt niet echt vrij maar begint al te duwen zegmaar..

Als ik moet meten volgens de bovenste foto dan staan nu al me INLAAT kleppen op de minimale maat (0.13) en al me UITLAAT kleppen te krap. 0.18 (mag 0.25-0.03 = 0.22 zijn....)

Ā 

dus dan de boel opnieuw afstellen? (shim..)?

Ā 

Ā 

Als ik meet volgens de onderste foto, dus de nok recht omhoog. (per in/uitlaat dus aan je wiel draaien) dan staat alles keurig op de nominale maten.

post-5962-0-75946900-1387130514_thumb.jpg

post-5962-0-27823200-1387130537_thumb.jpg

aangepast door psygotic
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd want de inlaat van de bovenste en onderste foto moet dezelfde maat hebben, de ronding over ongeveer 260 graden is gelijk

De uitlaatnok van de bovenste foto staat vlgs mij ook goed en de nok raakt de klep vlgs mij nog niet. (is nog niet aan het duwen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens de "arbeid" slag, zuiger in het BDP heb je de grootste druk in de cilinder, zeker na de bougies vonk, in die stand wil je de juiste speling hebben

Als je in die stand de speling goed hebt weet je zeker dat de kleppen dicht staan.

Dus merkteken op BDP van de cilinders en dan speling meten

aangepast door Johan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan het begin van de inlaatslag heb je exact dezelfde situatie.

Het gaat er puur om dat de nok niet mag zijn begonnen met zijn werk.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...