Ga naar inhoud

motor wordt erg warm


MCM
 Delen

Aanbevolen berichten

Dag mederijders,

 

Ik heb gezocht in het forum en heb geen antwoordt kunnen vinden. Mijn excuses als ik een soortgelijk topic heb gemist.

 

Tijdens mijn laatste rit zag ik op de teller dat de hitte van de motor boven de 90 graden uitkwam .

Ik ben even later aan de kant gestopt, en heb de motor laten draaien om te kijken of het richting de 100 graden zou stijgen .

Even later was de temperatuur 103 graden , toen heb ik de motor maar uitgezet.

Ik vraag mij af of dit normaal is , zou de koelingsfan en radiator de motor niet onder een bepaald aantal graden houden ? Zoals bij de auto ?

 

 

het gaat om een vfr uit '99

aangepast door MCM
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Temperatuur is niets mee.

Bij, ik meen, 106 graden moet je fan aangaan.

 

Door te stoppen en stationair te laten draaien, dus geen rijwind dus geen koeling loopt ie dus verder op.

 

Dit was zeker tijdens rijden in de stad?

Zo ja, volledig normaal. Ga je daarna weer een stukje rijden, buiten de stad, zakt ie vanzelf weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey mcm

bij jou versie gaat de ven pas aan rond de 103.

als je langere tijd in de 1 of de 2 met aardig toeren hebt gereden dan word hij idd warmer door het ontbreken van de rijwind.

bij stilstand stationair dan kan die ook wel dik over de 100 gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ja dik niet veel verder als 103

en jacco was me voor

aangepast door ribus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik ben opgelucht om dit te horen. Het was inderdaad in de stad, en het moment dat ik weer wegreed zakte het temperatuur weer naar normaal .

 

Dank u .!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad geen reden om je zorgen te maken. Mijn 800 deed dit vooral als ik door het centrum van Amsterdam reed. Wat wel goed is om even testen: laat de temperatuur even oplopen tot meer dan 105 graden. Dan hoor je de fan aanslaan. Als dat zo is, geen problemen. Zo niet, even controleren of je fan het wel doet. Niet te missen overigens qua geluid. Als je fan gewoon aanslaat kun je lekker doorrijden. Anders moet je even kijken naar je fan en/of sensor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Straks is het zomer. Met 35 graden buitentemperatuur in de file wordt ie nog een beetje warmer. Volgens het werkplaatshandboek zou ie tot 120 graden kunnen oplopen. Daarna schakelt beveiliging in en stopt de motor er mee.

 

Bij mij is ie nog nooit zo hoog opgelopen maar 110 komt in de file echt wel voor. No worries dus bij de jouwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op vakantie heb ik in buitentemperaturen boven de 40 graden gereden en zelfs toen werd hij niet te warm.

Hoger dan 110 heb ik hem toen niet gezien.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet inderdaad zeggen dat ik vorig jaar het koelsysteem heb gereinigd en vloestof heb ververst. Daarna heb ik hem ook niet meer boven 110 gezien. Dat realiseer ik me nu je dat zo zegt VFRikus.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

en waar heeft epi dat mee gedaan??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermoedelijk de dure oplossing: met koelvloeistof. Dus oude eruit, nieuwe erin, warm draaien en ontluchten, aftappen en weer nieuwe erin........

Link naar reactie
Delen op andere sites

De temperaturen die hier genoemd worden kloppen natuurlijk allemaal wel en het klinkt idd niet alsof er echt iets aan de hand is. Wat ik wel redelijk raar vind is dat het nu buiten net 15 graden is en de motor dan met zij het lichte rijwindkoeling toch zo heet word. Wat moet dat dan dadelijk worden als het dadelijk 30 buiten is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koeling bij een V blok is altijd net even wat lastiger, dan zetten ze er ook nog 2 kleinere koelers op achter een paar kappen en aan de zijkant.
Voordeel is wel dat de voorste bank meer rijwindkoeling krijgt maar achter blijft beschermd.
Maar eigenlijk zegt die temperatuur ook weinig want het is de koelwatertemperatuur en niet de olietemperatuur welke in principe een betere maatstaf is voor de "bedrijfstemperatuur".

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...