Ga naar inhoud

USB en 12 volt aansluiting


 Delen

Aanbevolen berichten

Om mijn TomTom, telefoon en zo af en toe een ander apparaat met sigarettenaanstekerplug te kunnen laden op de motor, wilde ik graag een aansluiting hiervoor maken onder mijn zadel. In de rommeldoos kwam ik een apparaatje tegen met zowel USB als drie sigarettenaanstekerpluggen (écht Hema). Deze heeft echter geen aan/uit-schakelaar en zou dus op den duur mijn accu leegtrekken doordat het circuit en de led stroom blijven verbruiken. Daarom heb ik de schroevendraaier en soldeerbout ter hand genomen met het volgende resultaat.

 

post-5602-0-56515300-1363446655_thumb.jpg

Het bewuste apparaatje.

 

 

post-5602-0-40647900-1363446653_thumb.jpg

De USB aansluiting met circuit en de drie pluggen. De lange aan de linkerzijde is voor de oorspronkelijke aansteker, de rechter twee enkel voor verbruikers. Omdat ik niet meer rook kon de linker plaats maken voor de schakelaar :)

 

 

post-5602-0-40290400-1363446652_thumb.jpg

Het rubberen dopje heb ik hergebruikt voor de schakelaar; aardappelschilmesje erin en klemvast gezet.

 

 

post-5602-0-39303500-1363446651_thumb.jpg

Kabels verleggen, powerledje aansluiten en de schakelaar solderen.

 

 

post-5602-0-70693600-1363446650_thumb.jpg

Dichtschroeven en voila!

 

 

post-5602-0-72280000-1363446649_thumb.jpg

De testopstelling met de TomTom via een geknutseld kabeltje op de USB aansluiting, de oplader van de telefoon zit links. Drie brandende lampjes: het werkt!

 

 

Wat mij rest is het voetje op de VFR schroeven en de boel met een 10A zekering op de accu aansluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is te makkelijk Arnold :)

Maar inderdaad, een schakel relais vanaf het contact op alle accesoires :)

Neemt niet weg dat het wel netjes is.

 

Mijn 12v (met usb 1A plug erin met daarop een ledje) staat altijd aan.

Toevallig vandaag na 5 of 6 maanden mijn motor voor het eerst gestart. Hij had wat moeite met de startmotor maar startte toch.

Kortom, het ledje en de winter hebben mijn accu niet leeg kunnen krijgen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Arnold, in eerste instantie wilde ik ook het contact gebruiken, maar daarmee verlies je de mogelijkheid een accessoire op te laden zonder je sleutels in het contact te laten. Op vakantie 's nachts m'n telefoon opladen zit er dus niet in. Vandaar deze enigszins omslachtige manier die iets meer vrijheid geeft.

 

@Dude, wat mooi dat je motor nog goed startte. Na een hoop accugerelateerde startproblemen op mijn vorige motor ben ik toch wat voorzichtiger geworden met kleine verbruikers :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Netjes gemaakt! Ik heb het opgelost door het stekkertje van de acculader-aansluiting te gebruiken. Hierop kan ik de aangepaste TT-lader inpluggen, die onder het zadel zit. Is ook meteen gezekerd zo. Maar een schakelaar is beter natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...