Ga naar inhoud

Wel of niet pair valve,flapper en snorkel mod uitvoeren?


lars
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik lees veelvuldig dat mensen de pair valve, flapper en snorkel mod uitvoeren. Het stelt niks voor natuurlijk om deze mods uit te voeren, denk dat je binnen 15 min klaar hiermee bent. Echter is dit allemaal wel nodig. Heb in ieder geval al gelezen dat het wat betreft vermogen helemaal niks uit maakt. Meerder verschillende mensen hebben het op de dyno getest en geen verschil. Wat er volgens mij niet getest word en eventueel ook niet getest kan worden op de dyno is het oppakken na gas loslaten van de motor als je bijvoorbeeld na een bocht weer ff lekker doortrekt.

 

Dat de snorkel verwijderen meer lawaai maakt snap ik, als je bij een auto de aanvoer van de luchtfilter groter maakt of weg laat en gewoon een gat hebt dan heb je ook veel meer lawaai. Echter ik las ook ergens dat de snorkel juist omlaag gericht staat zodat er geen water in je filterhuis kan komen., heeft toevallig iemand al last gehad van water in zijn filter? Dat van meer lucht aanzuigen geloof ik geen ene moer van want het gat blijft even groot, zit alleen een lichte knik in maar dat gaat echt de pret niet drukken.

 

De flapper mod, kan ik me ook iets bij voorstellen, al is het maar om dat irritante geluid kwijt te raken bij net ff het gas aantikken bij het stoplicht, blop en daar gaat de klep open. Mega mega irritant.

 

De pair valve mod, daar heb ik wel mijn vraagtekens bij, gaat hij niet juist meer gebruiken als je dit doet of gaat hij juist minder gebruiken. Sommigen klagen zelfs over slechter lopen. ( maar ik vraag me af of die mensen ook gelezen hebben dat je het stationair toerental na deze mod omhoog moet aanpassen )

 

 

 

Allemaal veel vragen en ik hoop dat er iemand de antwoorden hier heeft!!!!!

Maar eigenlijk weet ik wel zeker dat hier de antwoorden voorhanden zijn :357:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De flapper en de pairvalve mod heeft honda san geplaatst om aan de emissie normen te voldoen, resultaat is dat hij in het onderste toeren gebied onregelmatiger loopt vooral tussen 2 en 3000 toeren

Toerental verhogen ben ik nog niet tegen gekomen (Ray beweert dat maar mijn ervaring is dat het stationair toerental niet verandert)

Door de pairvalve mod wordt er extra lucht (zuurstof) bij de uitlaatkleppen in de uitlaat geblazen waardoor de lambda sondes een zuurstofrijk mengsel zien , ook wordt dan nog door de flapper-mod de lucht toevoer geknepen waardoor een rijk mengsle onstaat wat zorgt voor naverbranding in de uitlaat en dus beter emissie en en iets onrustiger lopende motor.

Bij uitgeschakelde mods worden de lambda sondes niet meer "belazert" en zorgen met de injectie computer voor een juist brandsstof mengsel en een beter lopende motor

 

In theorie zou hij juist zuiniger moeten worden omdat het mengsel niet "rijker" wordt

aangepast door Johan
Link naar reactie
Delen op andere sites

De snorkel heeft een kleinere doorgang anders zou je 2 delen hebben die binnen en buiten gemonteerd moet zitten, deze zit erin dus rondom de dikte van het rubber is wat de doorgang kleiner is.

Ik heb nog geen last gehad van water in het luchtfilter en ik heb best wat regen gehad.

Makkelijk in deze versie is dat je een melding krijgt als er een bericht geplaatst is tijdens het schrijven dus Johan blijkt me voor een groot deel net voor te zijn.
Wat bedoel je met toerental Johan? Daar heeft hij het niet over gehad maar as je de boel afdopt (die links achter in het luchtfoterhuis) dan moet je toch echt het toerental wat opschroeven omdat deze dan zakt naar rond de 900rpm, dit is hetzelfde als bij het syncen alleen dan permanent.

Het verbruik is een beetje een lastig punt.

In principe zou je minder moeten verbruiken omdat alles wat optimaler loopt maar hij maakt wat meer (en mooier) geluid en dan heb je nog wel eens de neiging anders te gaan rijden waardoor je meer vermogen aanspreekt en dus ook meer gaat verbruiken.

Monteer een PC met K&N filter en andere uitlaten en laat dit echt goed afstellen dan zal je meer vermogen krijgen en een lager verbruik... bij gelijke omstandigheden maar de ervaring leert dat het extra vermogen aangesproken gaat worden en dus meer verbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ray

citaat in de openingspost " ( maar ik vraag me af of die mensen ook gelezen hebben dat je het stationair toerental na deze mod omhoog moet aanpassen )"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie 'm nu.... blijkbaar niet geregistreerd.

Jij beweert dus dat je bij de complete mod incl. afdoppen van het luchtfilterhuis links achter geen stationair toerental hoeft te verhogen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de officiele honda manual staat bij het synchen van je vtec ook dat het toerental omhoog moet als je de slang van de pair valve afdopt. Aangezien ik dit bij iemand had gelezen die de mod gedaan had en ook in dit boek ging ik hier dan idd ook van uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Ray

Ja.

Heb jij misschien een tijd gereden met de stekker los van de pairvalve en de aansluiting op het luchtfilter niet afgedopt?

Je zuigt dan valse lucht via de pairvalve aan en gaat hij harder lopen, na het afdoppen gaat hij dan langzamer lopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De snorkel heeft een kleinere doorgang anders zou je 2 delen hebben die binnen en buiten gemonteerd moet zitten, deze zit erin dus rondom de dikte van het rubber is wat de doorgang kleiner is.

Ik heb nog geen last gehad van water in het luchtfilter en ik heb best wat regen gehad.

 

Idd dat zal misschien net toch 3 mm rondom zijn dat het gat groter is. Hier had ik nog geen rekening mee gehouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad eerst gereden met de bassmod en na jouw aanvulling heb ik de boel afgedopt.
Ik kan me alleen niet herinneren dat ik bij de basismod het toerental heb moeten verlagen :scratchchin:

Laten we het dan maar bij de middenweg houden en zeggen dat het mogelijk is dat je het toerental moet verhogen :coolsmiley:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verbruik is een beetje een lastig punt.

In principe zou je minder moeten verbruiken omdat alles wat optimaler loopt maar hij maakt wat meer (en mooier) geluid en dan heb je nog wel eens de neiging anders te gaan rijden.

Voor wat betreft mijn VFR: Na de modificaties - vorig jaar - ben ik niet anders gaan rijden. Het geluid vind ik niet anders klinken (mijn oren zijn nog prima). Het verbruik, dat ik nauwgezet bij hou, is niet gewijzigd. En ik heb het hier over een vergelijk van 8000 km ná modificatie met 32000 km vóór modificatie.

De VFR rijdt echter veel soepeler bij lage toerentallen. Vorig jaar zijn ook de SV's gesynchroniseerd. Ik weet niet welke mod de grootste invloed heeft gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik ben ook van plan om deze mods dit weekend te gaan uitvoeren. Is het per sé noodzakelijk om hierna de SV's te synchroniseren? Ik heb helaas niet de beschikking over deze apparatuur

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat kan rustig later.
SV's synchroniseren is een extra aandachtspunt maar het hangt niet samen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren heb ik de mods gedaan en het resultaat bevalt me tot nu toe prima.

Toerental hoefde nauwelijks iets aan te gebeuren... misschien nog 100 rpm erbij.

Het geluid is een stuk leuker geworden en de irrititante 'ploink' bij heel licht gasgeven is verdwenen:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...