Ga naar inhoud

Wel of niet pair valve,flapper en snorkel mod uitvoeren?


lars
 Delen

Aanbevolen berichten

Klopt dat lees je overal, maar als je de pairvalve spanningsloos maakt door het stekkertje te trekken dan heeft de pairvalve een doorlaat tussen de 2 lange slangen (en dat weten degene die de beschrijvingen maken niet) hierdoor stromen de uitlaatgassen van de ene kant door de pairvalve naar de andere kant en vice versa, dit is wat je juist niet wilt vandaar dat je de 2 lange slangen moet afdichten en niet de slang naar de airbox.....punt

Misschien een reactie als mosterd na de maaltijd maar: de uitlaatgassen kunnen helemaal niet van de ene kant naar de andere kant stromen omdat de reed-valves dat vookomen. Anders zouden de uitlaatgassen namelijk ook in de airbox terechtkomen. Het is dus voldoende om het korte slangetje vanaf de airbox naar de pair-valve af te dichten. Zelfs de stekker hoeft er niet af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag bij m'n eigein VFR een knikker in het slangetje vanaf de airbox gedrukt. Dat maakt best wel een verschil bij langzame bochtjes. Veel beter te doseren, geen bokken, gewoon lekker soepel. Moest wel even het stationaire toerental bijstellen, die was gezakt naar ca. 900 rpm.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen de knikker. Stekker hoeft niet los want het maakt niet uit of de klep open of dicht gestuurd wordt, want de knikker sluit de boel af. En synchroniseren heeft hier niets mee te maken. Synchroniseren gaat over het individueel afstellen van de "starter valves". Deze mod gaat over een totaal andere luchtstroom: die van airbox naar uitlaatpoorten.

Het is niet meer dan slangklem los, slang tussen klep en airbox los, knikker erin, slang terug en slangklem terug. 5 minuten werk.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Ik heb vandaag de modificaties doorgevoerd. Ik was wat sceptisch en had me voorgenomen het weer terug te draaien als ik ook maar een beetje twijfel zou hebben, maar ik ben erg enthousiast over het resultaat. Mijn Vtec (2007) reed al niet slecht, maar met name in de lage toeren is het nu nog een stuk prettiger rijden. Ik heb nog wel een vraag; Meindert kiest er voor om alleen een knikker te plaatsen, anderen kiezen er voor om zowel een knikker (of dopje) als de stekker los te halen. Ik heb gekozen om alleen de stekker lost te maken - en de knikker gelaten voor wat het is. Zie ik iets over het hoofd?

aangepast door nils.wassenaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Knikker plaatsen is beter want de pairvalve blijft open staan bij loshalen van het stekkertje,

Door het open staan van de pairvalve kunnen uitlaatgassen via de slangen van het voorste cil blok naar het achterste cil blok stromen en vise versa 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorige week deze modificatie ook eindelijk gedaan, zoals Johan hem beschrijft, en ik moet zeggen dat het enige wat mij er aan herinnert dat ik geen nieuwe motor heb de stand van 134.000 km. op de teller is.

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zojuist de knikker geplaatst. 

10 uren geleden, Johan zei:

Knikker plaatsen is beter want de pairvalve blijft open staan bij loshalen van het stekkertje,

Door het open staan van de pairvalve kunnen uitlaatgassen via de slangen van het voorste cil blok naar het achterste cil blok stromen en vise versa 

@Johan, ik heb zojuist de knikker geplaatst, zodat ook de slang vanaf de airbox zeker is afgesloten. Klusje van slechts enkele minuten.

 

Je hebt me wel aan het denken gezet: dat uitlaatgassen heen en weer kunnen stromen, is dat dan niet sowieso het geval zonder deze modificatie in de situatie dat de pair valve open wordt gezet door de motor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, VFRikus zei:

Ik heb vorige week deze modificatie ook eindelijk gedaan, zoals Johan hem beschrijft, en ik moet zeggen dat het enige wat mij er aan herinnert dat ik geen nieuwe motor heb de stand van 134.000 km. op de teller is.

VFRikus


En voor die mod was t dus wel een motor met merkbaar hoge kilometerstand? 
Voor zover ik deze posting heb doorgespit, heeft Johan het met name over de vtec en is de mod voor de FI op details anders...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, hoor ik heb het niet specifiek over de Vtec, het principe van de mods van de FI en de Vtec is hetzelfde, de pairvalve slangen afdichten en het vacuum slangetje van de flapper ook dicht maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Soorce zei:


En voor die mod was t dus wel een motor met merkbaar hoge kilometerstand?

Niet merkbaar een motor met een hoge kilometerstand, dat gaat voor een VFR niet op, maar bij lagere toerentallen zoveel rustiger en soepeler loop dat je zelfs op een mini rotonde kan terugschakelen zonder dat je rijlijn er door verandert.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites




Je hebt me wel aan het denken gezet: dat uitlaatgassen heen en weer kunnen stromen, is dat dan niet sowieso het geval zonder deze modificatie in de situatie dat de pair valve open wordt gezet door de motor?


De uitlaatgassen kunnen niet heen en weer stromen. De pair valve is een Reed valve. Hierbij kan de stromingsrichting maar één kant op.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de slang van de kleppendeksel haalt bij draaiende motor dan voel je duidelijk een pulserende druk.

Als je de pairvalve met slangen demonteert dan kun je als je aan éen kant op de slang blaast je door de pairvalve blazen, dit betekend dat de valve (zonder spanning) open staat

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ik heb net een vtec 2002 gekocht. Even alles nagekeken en merkte dat ook hier de mod is toegepast. Stekkertje los en afeplakt. Leiding aan koper rondje losgekoppeld en de snorkel weg. Echter is er voor de rest niets gedaan. Moet er hier nu een knikker in de leiding? Alleen deze of beide? 

311C417B-309D-43AC-B716-407E5BACC756.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...