Ga naar inhoud

Hoe werken motorbanden en wat zijn de functionele verschillen?


Gast Bassie
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik doe gewoonlijk 20 á 25000 km per band, en ja ik rijd ze af tot het het wettelijk minimum van 1mm.

Duw geen knietjes, maar rij ook niet bepaald rustig.

Het wettelijk minimum is meer dan voldoende om goed grip te hebben, ook in de regen.

Mensen die ze eerder vervangen smijten gewoon geld weg, sorry maar het is zo.

Het wettelijk minimum is nog altijd een zeer veilige marge om water af te voeren, al lijkt het niet zo, het is het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wettelijk minimum is meer dan voldoende om goed grip te hebben, ook in de regen.

......

Het wettelijk minimum is nog altijd een zeer veilige marge om water af te voeren, al lijkt het niet zo, het is het wel.

Profieldiepte heeft maar weinig te maken met waterafvoer. Alleen als er veel water op het wegdek staat maakt het wat verschil......

Opmerkelijk toch dat die misvatting maar blijft bestaan.

De band met het meeste grip in de regen is en blijft een slick (mits de band op werktemperatuur is, en tot dat er aquaplaning optreedt).

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

Profieldiepte heeft maar weinig te maken met waterafvoer. Alleen als er veel water op het wegdek staat maakt het wat verschil......

Opmerkelijk toch dat die misvatting maar blijft bestaan.

De band met het meeste grip in de regen is en blijft een slick (mits de band op werktemperatuur is, en tot dat er aquaplaning optreedt).

Een slick werkt 100% niet in de regen, en ook niet op temperatuur.

ik heb diverse malen in de regen gereden en ook aquaplaning mee gemaakt, met de auto tegen 200KM/U op de snelweg Haarlem-Amsterdam in de bekende bocht bij Badhoevendorp, ik kan je verzekeren als dat gebeurd dan schuif je 1 rijbaan op als je kan sturen, zo niet dan vlieg je in de vangrail.

 

Een slick in de regen werkt niet.....en aquaplaning treed dan onmiddellijk op, grip NUL!

 

Of ga je dit ook tegenspreken?

aangepast door frank_b
Taalgebruik aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Frank (AFS) weet niets van banden... echt een dombo :745:

Dan ga je ook nog eens behoorlijk off-topic met je koekblik.
Motorbanden hebben een ronde vorm en voeren op die manier het water af naar de zijkanten en dat is dus heel wat anders dan een platte autoband (of en erg versleten snelweg motorband).
Lees je eerst eens in op het forum voordat je iemand voor onwetend uitmaakt ;)

aangepast door Ray
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem met water is dat het namelijk niet samendrukbaar is, dus als je geen groeven hebt en het water zit klem tussen je band het wegdek dan ga je onderuit.

Zo simpel is het, en het maakt geen enkel verschil of je band warm, koud of rond is.

Die groeven zitten er domweg om het water een uitweg te geven.

 

Kijk anders naar de motor GP, een druppeltje regen en ze glijden allemaal de baan af en die jongens rijden echt een stukje beter dan wij :crossy:

aangepast door frank_b
aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een auto is dat de hoofdfunctie van de groeven, maar bij motor banden is dat een ander verhaal.

Bekijk alleen maar het profiel van een MPR2 achterband. Het zou niet best zijn als die anderhalve groef er voor moet zorgen dat je overeind blijft in natte condities.

Door de bolle vorm van het loopvlak wordt het water zijdelings weg geduwd, vergelijk het maar met de boeg van een boot.

VFRikus

p.s. je vergelijking met de Moto GP banden slaat ook nergens op, want het compound van die banden is zodanig dat ze pas beginnen te werken bij temperaturen die je in de regen niet haalt. Daarom gaan zo onderuit bij een paar regen druppels, want de banden koelen af

aangepast door VFRikus
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik waag het er niet op, als de diepte 1mm bereikt heeft gaat er hier een ander op.

Anders probeer je het toch uit als je de groef hebt weggesleten?

Die groef is de reden dat je in de regen kan rijden met die band, en het zit er niet voor de sier op.

 

Een boot snijd trouwens door het water met een boeg, een band gaat er overheen, net zoals die raceboten die boven het water glijden en niet varen.

Maar daar speelt nog een ander effect een rol.

 

Maar goed, ik hou er over op, want dit heeft geen zin.

 

Trouwens wielrenners zie je ook onderuit gaan bij regen, of komt dat door gladde wegen? Die rijden ook profielloos en hun band is pakken smaller en ronder dan de onze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist mijn BT23 achterband bekeken.... in het midden GEEN profiel. Toch rijd ik er echt 140 mee in de regen. EN is hij gewoon goedgekeurd.

Het is niet voor niets, dat ze je bij een VRO door een aquaplaningbak laten rijden. Met de as zo'n beetje onder water krijg je pas het gevoel van aquaplaning...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik waag het er niet op, als de diepte 1mm bereikt heeft gaat er hier een ander op.

Anders probeer je het toch uit als je de groef hebt weggesleten?

Die groef is de reden dat je in de regen kan rijden met die band, en het zit er niet voor de sier op.

 

Een boot snijd trouwens door het water met een boeg, een band gaat er overheen, net zoals die raceboten die boven het water glijden en niet varen.

Maar daar speelt nog een ander effect een rol.

 

Maar goed, ik hou er over op, want dit heeft geen zin.

 

Trouwens wielrenners zie je ook onderuit gaan bij regen, of komt dat door gladde wegen? Die rijden ook profielloos en hun band is pakken smaller en ronder dan de onze.

Ik zou zeggen dat je eerst eens moet leren lezen, en je eens in de materie moet verdiepen voordat je een ander als dombo bestempeld.

Ik ben de eigenaar van een van Nederlands grootste motorbandenhandels, en denk er toch wel iets vanaf te weten. En als ik het niet weet (wat toch regelmatig nog gebeurd) dan zijn er zat specialisten bij de bandenfabrieken en/of importeurs. Waar denk je dat ik het verhaal vandaan heb?

 

Feit: gripverlies in de regen bij motorbanden komt maar zelden door aquaplaning, het is vrijwel altijd door afkoeling van de banden. Zou het echt aquaplaning zijn, dan kan je ook niet meer rechtdoor rijden.....

Let wel: ik heb nergens gezegd dat je net zoveel grip hebt als het nat is als dat je in het droog hebt. Dat heb jij er zelf bij verzonnen.

Natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat de groef er niet voor niets zit, alleen zitten ze er niet op om water af te voeren (althans dat is niet de hoofdfunctie). Het profiel zit er in om het rubber naast de groeven makkelijker te laten bewegen. Deze beweging geeft wrijving, en dus warmte. Deze warmte zorgt voor de extra grip..... Waarom denk je dat Michelins het gemiddeld beter doen in de regen dan andere banden? Franse tovenarij? Nee, het komt doordat Michelins door het slappe karkas meer bewegen, en dus meer warmte voortbrengen, waardoor het een stuk makkelijker is om de band op werktemperatuur te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel gewoonlijk doe ik met banden tegen de 25~30000km.

Maar onlangs was ik lek gereden en had de banden laten vervangen.

Een 5 tal dagen later zat er op amper 150km een nagel van 10cm door.

Dat maakt het gemiddelde een enorm pak lager.

 

Ik pak wel banden met behoorlijk profiel omdat ik regelmatig in de regen rijd.

Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar Metzler Z6/Z8, maar helaas heeft mijn bandenboer die niet altijd op voorraad.

Dus rijd ik nu met Bridgestone BT-020(achter) en BT-016(voor) bevalt prima.

 

Mijn vrouw rijd met Metzler Z8 (voor) en Michelin PR2 (achter), die laatste was nog niet versleten, maar daar gaat een Metzler op als die op is.

 

Op onze Belgische wegen prefereer ik Metzler vanwege de hardere compound en de extreme levenduur, alsook de perfecte regen-grip.

Bridgestone is een goede tweede.

 

En sorry voor sommigen, ik vind Michelin geen goede motorband, te zacht en veel te onzeker in koers.

Op de auto steek ik ook geen Michelin meer maar Goodyear Vector 4!

Gezien er hier veel sneeuw ligt in de winter, is dat de perfecte autoband, all-season en heeft als enige een BERG-certificaat....kan niet wachten tot ze deze band voor de motor uitbrengen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je 25-30000km met een set motorbanden doet hoe kun je dan een oordeel vellen of de banden goed zijn ? Ze verslijten in iedergeval niet omdat er mee gestuurd wordt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik waag het er niet op, als de diepte 1mm bereikt heeft gaat er hier een ander op.

Anders probeer je het toch uit als je de groef hebt weggesleten?

Die groef is de reden dat je in de regen kan rijden met die band, en het zit er niet voor de sier op.

Een versleten band is heel iets anders dan een slick, je slijt namelijk niet de groef weg maar het rubber eromheen. Een niet versleten slick, dus met een voldoende dikke laag rubber, kan je je nagel diep indrukken, en versleten band niet. Vervang nu je nagel door de puntige grit dat het wegdek vormt en je snapt (althans de meesten) dat er tussen die twee een heel groot verschil is wbt grip. Slicks zoals in de MotoGP worden gebruikt verliezen al grip als ze niet tot het uiterste belast worden. Dat is ook de reden dat als er een rijder ver voorligt hij nooit echt heel kalm aan gaat doen omdat de banden dan teveel grip verliezen door temperauurverlies. In de regen koelen ze natuurlijk nog sneller af, zowel door de koelende werking van het water als door de lagere snelheid die je in de regen kan rijden. Heb je je wel eens afgevraagd waarom die gasten als ze rijden op regenbanden en de baan opdroogt de natte plekken op het circuit opzoeken?

 

En als er nog meer 1mm profiel op zit moet er een ander op want het is het wettelijke minimum. En omdat jij denkt dat die groeven voor de waterafvoer moeten zorgen dan snap ik niet dat de Z6 en Z8 jouw favoriete banden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry.....

Idee voor een apart topic? Hoe werken motorbanden en wat zijn de functionele verschillen?

 

Graag. Altijd goed om meer te leren over banden. Genoeg vragen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry,

Op de gewone weg wil je een band met veel profiel als je veel in de regen rijdt.

 

Wegbanden hebben groeven om water af te voeren, en hoe beter de groeven hoe beter je grip in de regen.

Het is niet simpeler dan dat.

aangepast door frank_b
her en der aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...