Ga naar inhoud

Hoe werken motorbanden en wat zijn de functionele verschillen?


Gast Bassie
 Delen

Aanbevolen berichten

Wegbanden hebben een groeve om water af te voeren, hoe meer en dieper je hebt hoe beter die band in de regen werkt.

Heb je er minder van, dan werkt die beter op het droge.

 

Een band is enorm simpel, en omdat die zo simpel is is het tegelijk enorm moeilijk de juiste te vinden.

 

Maar hoe dan ook, een regenband is geen slick.

En ook de gleuven dienen niet voor warmte maar voor afvoer van water.

 

Al een Motor GP band gezien voor de regen zonder groeven? Of is dat ook warmte?

aangepast door frank_b
Taalgebruik her en der verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

De wereld is vierkant en ik heb gelijk..... Een forum is voor discussie. Schelden helpt dan niet. Topic voorlopig gesloten!

En weer opgengezet en vastgeprikt. Maar kan ook zo weer dicht!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Frank ik heb een vraag voor je .

Met de laatste toertocht over de Veluwe was het nattig weer ,wat mij verbaasde dat bij sommige motoren de kentekenplaat vrijwel schoon was gebleven, maar zag er ook die erg smerig waren geworden ,de volle laag hebben gehad .

Wat zegt dit nu over de band ,tenminste uitgaande dat dit door de band komt ,omdat ik gekeken heb naar dezelfde type motor.

 

Bij nader inzien toch nog wat aanvullende info ,de motor met duo was erg smerig ,wat ook de oorzaak zou kunnen zijn en niet de band.

aangepast door Cock
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh joepie, een oud-ergenis-topic is weer open.......

M.b.t. Cock's vraag: ja, sommige motorbanden werpen meer vuil op dan anderen, maar het verschil is op straat niet groot. Ga je off-road, dan is het verschil veel groter. Bandenspanning scheelt ook flink, een band die minder is opgepompt heeft een groter contactoppervlak met de weg. Hetzelfde gaat op voor meer belading.
Ik denk dat in jouw bovenstaande geval de duo er ook voor zorgt dat de achterkant meer inveert, en dus lager staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze Michelin Power had toen ik hem kocht zeer weinig profiiel. De band was nieuw en mijn reactie na 51 jaar motorrijden was: die is kaal en waar blijft de middengroef.

Na enkele rot-onweders moet ik zeggen dat ik normaal kon blijven rijden. Het rubbermengsel zorgt voor de echte grip.

IMG_2864_zpschjmjhsr.jpg

aangepast door Roodrunner
Even streepje tussen rot en onweders gezet om het duidelijk te maken :)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien er hier veel sneeuw ligt in de winter, is dat de perfecte autoband, all-season en heeft als enige een BERG-certificaat....kan niet wachten tot ze deze band voor de motor uitbrengen!!

Dit vind ik toch wel een heel komisch topic... => Te late reactie van mij.

aangepast door L1dert
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals AFS al zei was het een oud ergenis topic wat behoorlijk ontspoorde en weer naar boven is gekomen.

 

Maar het is ook een interessant topic, dus her en der het taalgebruik en moddergooien verwijderd dan kan dit topic weer normaal verder.

(De rest laten we in 2013 liggen waar er toen al genoeg drukte om is gemaakt.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij was de reden duidelijk :scratchchin:

Vrijdag opgehaald met kofferset en de zaterdag op de zaak meteen de zaag erin gezet zodat de nummerplaat tussen de koffers kwam te zitten (Trudi was wel verbaasd)maar ik vond het zo beter staan :worshippy:

kontje iets meer schoonmaken dus maar wel is die herkenbaar van afstand.

 

gr Nico

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je me even een foto sturen van dat kontje ? Ben benieuwd hoe dat er uit ziet. Wat met de kentekenplaat verlichting ? Ik stuurde pb maar die kon niet door (vermoedelijk uw inbox vol)

 

grt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh joepie, een oud-ergenis-topic is weer open.......

 

M.b.t. Cock's vraag: ja, sommige motorbanden werpen meer vuil op dan anderen, maar het verschil is op straat niet groot. Ga je off-road, dan is het verschil veel groter. Bandenspanning scheelt ook flink, een band die minder is opgepompt heeft een groter contactoppervlak met de weg. Hetzelfde gaat op voor meer belading.

Ik denk dat in jouw bovenstaande geval de duo er ook voor zorgt dat de achterkant meer inveert, en dus lager staat.

De band die het veroorzaakte was een metzeler M7 RR ,de achterveer is een Wilbers die toch vrij strak is en verhoogd door middel van een vulplaat ertussen, dus dat zal weinig doen met een duo ten opzichte van een standaard fiets ,de rijhoogte zal nauwlijks verschillen ,de volle taartschep zat er nog op .

de plaat was echt heel smerig ten opzichte van een zelfde model motor .

Dus moest het haast wel komen doordat er meer druk op de band staat of door de constructie van de band ,er rijden er maar weinig met dit type band.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...