Ga naar inhoud

hyperpro streetbox


Davy
 Delen

Aanbevolen berichten

Net terug van werkendam, waar ik een streetbox heb laten monteren :)

 

post-4346-0-93667200-1369242710_thumb.jpg

 

Reden dat ik voor de streetbox ging: sturen deed hij nog perfect, maar bij rijden op slechte wegen bleef de achterdemper teveel naveren naar mijn zin. Achterdemper is nu dus compleet nieuw, daar zat nog de originele op. In de voorvork was volgens Paul ooit al nieuwe olie gestoken, want die zag er nog redelijk ok uit. Maar bij 72.000km dacht ik dat ik wel baat zou hebben bij een volledige makeover.

 

Eerste observaties:

- duikt veel minder bij het remmen, waardoor je eigenlijk veel directere respons krijgt als je begint te remmen. In die mate dat ik er echt effe aan moest wennen, maar is zeker en vast een verbetering!

- de vering reageert nu ook minder op gas geven en lossen. Vind ik geweldig! Ik had al sinds een tijdje meer moeite om soepel te schakelen: ik moest mijn best doen om snel genoeg op de optimale toerentallen te schakelen, anders kwam er teveel beweging in de zaak door het wegvallen en weer opkomen van tractie. Gaat nu met de nieuwe verenwinkel dus veel soepeler ... ook bij stevig accelereren geeft de vering geen krimp. Het is vooral hierdoor dat mijn vfr nu aanvoelt als een nieuwe motor.

- Ik had verwacht dat hij putten en bobbels ging "wegtoveren", maar daar is niks van. Dat zijn misschien ook onrealistische verwachtingen ... het blijft een sportieve toermotor en geen hoogpoter met lange veerwegen. Toch is er op dat vlak veel verbetering te merken aangezien hij niet meer naveert. Ik ben daarnet opzettelijk langs een verschrikkelijk slechte baan gereden (verschrikkelijk slecht naar belgische maatstaven, dus ik heb het hier over gatenkaas). Ik werd nog altijd dooreen geschud, maar met veel minder drama. Het naveren van de achterdemper was de voornaamste reden voor deze stap, en dat is nu ook volledig opgelost.

- Sturen deed hij voordien al voortreffelijk, en nu eigenlijk ook. Al voel het wel allemaal een beetje "anders" aan (kan het moeilijk uitleggen). Ben benieuwd naar de eerste ardennenrit, maar ben vrij zeker dat me hier geen teleurstelling wacht ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

[quote name=Davy" post="329487" time="1369246021]Net terug van werkendam, waar ik een streetbox heb laten monteren :)

Goed bezig! Ik wist niet dat onze zuiderburen zo verstandig zijn..... :D

 

Zelf rij ik met een WP set, toch echt de beste investering die ik gedaan heb ik in de motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb onlangs de Hyperpro combikit laten monteren, enig verschil is dat ik geen emulsiedemper heb laten zetten.

Dit was volgens hen niet nodig. Het verschil is fenomenaal! Wat je schrijft, alsof je een nieuwe motor hebt.

 

Waar ik het meeste verschil merk;

De motor houdt de lijn in de bocht strak aan

Met remmen duikt de motor niet meer, remweg is ook veel korter

Niet meer naveren als je over een drempel rijdt

Overal gevoel is veel vertrouwder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed bezig! Ik wist niet dat onze zuiderburen zo verstandig zijn..... :D

 

We hebben zo onze (zeldzame) momenten ;)

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik ben net terug van een weekje vogezen. Mijn vriendin had aan haar motor (fazer 600) geen frame voor koffers aan vast te maken, dus ik had alle bagage mee: een topkoffer, 2 zijkoffers en een rollbag. Alles zat redelijk goed vol. Heb voor die rit geen instellingen veranderd aan de vering. De nieuwe vering deed zijn werk heel goed: ondanks het toch redelijk grote gewicht vanachter was het leuk rijden, heb geen moment last gehad van de bagage!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben eerder aan het denken dat de veervoorspanning dan te hoog staat. Zonder bagage is de verig toch wat te hard als ik op echt slechte wegen kom. Met al die bagage was dat veel beter.

 

Om die veervoorspanning te verminderen, draai ik dan gewoon die ring aan die veer terug? Moet die eerst op één of andere manier los gezet worden of kan ik daar gewoon aan draaien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de veering hard aanvoelt staat hoogst waarschijnlijk de compressie demping te hard.

Door de rijhoogte omhoog te stellen wordt de veer niet harder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de ring op de achter veer altijd in de hoogste stand staan, want ik rij altijd met duo.

Als ik een wat langere rit solo doe dan zet ik hem twee standen lager, dan stuitert de motor toch net even minder en het comfort neemt behoorlijk toe.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Dat is appels met peren vergelijken. Jij rijd nog met een standaardveer en het totale rijdersgewicht zal ook wel anders zijn.

 

De veervoorspanning verstel je na een eerste goedgemeten setup alleen weer als je gewicht toevoegd. Dan wordt het weer meten en bijstellen.

 

Dat de 'vering' te hard staat afgesteld wordt vaak veroorzaakt. Door een volledig dichte gedraaide 'uitgaande' demping ( rebound).

Hierdoor krijg je het gevoel dat de (ingaande) demping hard staat. Dat is dus niet het geval. Aan de ingaande demping valt niks in te stellen bij een standaard demper.

 

Wat ik adviseer bij een wissel van schokdemper veer is om de schroef van 'uitgaande' dempning te verstellen naar uiterst S en dans naar uiterst H. Inbeide gevallen rij je het zelfde testrondje wat een gevarieerd aanbod aan wegen heeft.

Let op de verschillen tijdens de twee settings en stel je persoonlijke voorkeur af. En doe nog een rondje om te kijken of het bevalt.

aangepast door Jacco76
Quote van voorgaande reactie is in deze overbodig en daarom verwijderd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik heb een mailtje naar Hyperpro gestuurd voor een prijsopgave voor de montage van een Streetbox, incl. afstellen, echter ik krijg geen reactie.

Iemand een idee wat e.e.a. compleet kost?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...