Ga naar inhoud

Variable intake system (flapper) vraagje.


vfrtom
 Delen

Aanbevolen berichten

Hola,

 

Na sleuteldag de smaak te pakken, dus maar weer handjes smerig: PAIR eraf, flapper eraf, nieuwe kettingset (tandwielen waren nog 'redelijk' maar meerdere schakels waren niet meer zo 'soepel'). Lekker wat te doen dus :)

 

Goed, onderzoek naar het ontmantelen van het flapper systeem. WPH & Haynes erbij, fora in de browser en zoeken maar. Er kan dus vanalles af (groene delen hieronder). Wat me verbaast is dat het rode slangetje in de diagrammen onder de brandstofrail duikt en . . . . . tja, dat was het dan. In de motor zelf gebeurt dit ook, dus dat is lekker consistent.

Logica dicteert dat dit een vacuum slang is, dus ik *denk* dat ik em moet afdoppen.

 

post-4336-0-11622400-1369594685_thumb.png

 

2 vragen:

- Kan iemand bevestigen dat dit een vacuumslang is en vertellen waar dit op aangesloten zit? Evt met een ander diagram / plaatje?

- Moet ik nog iets doen met de 'Bypass control solenoid valve'-connector. Mag die gewoon onaangesloten blijven of moet er een weerstandje in?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je die in rood aangegeven afdopt kan je de rest er af halen en moet je de stekker van de solenoid even aftapen, kan verder gewoon blijven hangen.
Ik heb bij die van mij die in rood aangegeven net voor de aansluiting op het injectiegebeuren afgeknipt en afgedopt maar ik heb alles dan ook extreem weggehaald en is dus ook onmogelijk om terug te bouwen (of ik moet nieuwe kleppendeksels kopen :39: ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ff de inlaat eraf gesloopt voor je ,

 

post-3348-0-80028000-1369595322_thumb.jpg

 

Is als het goed is het slangetje wat loshangt. Moet dus afgedopt wanneer niet gebruikt.

aangepast door Arnold Lolkema
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ray: aftapen, ofcourse :)

Maar fijn te weten dat (net als PAIR solenoid) de ECU daar lak aan heeft.

 

 

@Arnold: LOL. Dankje, zeer service minded van je :)

Volgens mij is dat plaatje van een VTEC, niet? De 'oude' FI is niet helemaal gelijk onder de brandstof rail bij mijn weten, maar het zal wel ongeveer hetzelfe zijn. Dat wordt mooi afdoppen dus :)

 

 

Bedankt allen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het slangetje op de foto is niet het slangetje naar de flapper maar deze gaat naar de map-sensor.

Het slangetje voor de flapper gaat naar het pijpje aan de aanzuig-buis van cilinder 2 zie rode cirkeltje

In ieder geval moet het "rode" slangetje afgedopt worden om valse lucht voor cil 2 te voorkomen.

 

post-4095-0-96075100-1369598142_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Johan,

Kijk, fijne info! Had vanmiddag al zo'n flauw vermoeden dat het vacuum van een enkele cylinder afgetapt werd, lol-momentje :)

 

Bedankt!

 

Ik ga de slang afdoppen en samen met de solenoid connector ergens aan tiewrappen. Op dit manier is de mod nog ongedaan te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik heb vandaag 2 mods gedaan:

 

1) De Flapper, gewoon de slang (nummer 15 in de tekening van de TS) eraf halen en dicht maken aan beide zijden.

Die flapper is om een pukkel van te krijgen, zonder rijdt de motor een stuk beter en reageert hij beduidend beter op de gashendel.

 

2) De pairing heb ik opgelost door beide slangen te voorzien van een knikker erin te duwen die de slang verstopt.

Door dit te doen blijft de motor goed draaien bij lage toerentallen zonder haperen.

Je kan ook de slangen dichtkitten, maar met een knikker ben je zeker dat het niet oplost en verstopt blijft.

Gaat over slang 2 en 3, beiden een knikker in stoppen!

 

MBG4E1700.png?1336602637

 

Ik kan je verzekeren je krijgt een nieuwe motor terug die niet langer tegen je vecht als je wat laag in toeren zit of je trekt het gas open.

De boel gaat lineair en de motor voelt als nieuw aan, ook bokt en stoot de boel niet langer bij 3000 toeren en je hoeft niet heel de tijd op je gas te letten als je 30~50km uur rijd.

 

Om het grof te zeggen, Honda en de EU-milieu eisen verneuken het gedrag van de VFR in totaal tot je deze slangen afsluit.

Als je denkt dat het geen verschil maakt vergis je je enorm.

 

En bij mijn weten kan je dit doen op alle versies van dat er Injectie op zit en een catalysator, ik heb een VFR800Fi bj 2000, en na de mod rijd de motor beter dan ooit tevoren.

 

Er zijn andere mods te vinden, maar vaak zijn deze fout.

 

Dus de slangen effectief afsluiten door een knikker, en de flapper-slang losmaken en afsluiten.

Dat is heel de mod, koste me geen enkele Euro buiten 30 minuten sleutelen.

 

Voor de pairing kan je ook dure afsluit plaatjes kopen (50 euro/dollar) is totaal niet nodig, stop een knikker in de slang die net iets groter is dan de slang zelf.

 

gallery_380_5242_161455.jpg

 

 

Voor mij werkte het en ik ben blij dat ik het gedaan heb.

aangepast door Bassie
Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan nog een keer startervalves synchroniseren. .... als herboren...

WOW wat een verschil dan...... (ik lijk telsell wel)

Nog geen minuut spijt van gehad...

 

oh ja, voor de beleving ook nog de snorkel van het luchtfilter af slopen(wat een heerlijk geluid)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dit zo lees heeft de 1200 hieraan nog veel meer nood dan de 800. Kan je op de 1200 een gelijkaardige mod toepassen of is de techniek alweer anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan nog een keer startervalves synchroniseren. .... als herboren...

WOW wat een verschil dan...... (ik lijk telsell wel)

Nog geen minuut spijt van gehad...

 

oh ja, voor de beleving ook nog de snorkel van het luchtfilter af slopen(wat een heerlijk geluid)

 

Die snorkel moet je laten zitten want anders krijg je water in je luchtfilter en dat wil je echt niet.

Het verwijderen ervan geeft enkel meer lawaai maar verder niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dit zo lees heeft de 1200 hieraan nog veel meer nood dan de 800. Kan je op de 1200 een gelijkaardige mod toepassen of is de techniek alweer anders?

 

Ja kan je het ook mee doen.

Ik heb net vandaag op de CBR1000RR van mijn zoon gereden en die heeft exact dezelfde problemen, morgen gaan we onderzoeken naar die beide zaken en het aanpassen.

Voor zover ik op Internet heb kunnen vinden hebben vrijwel alle motoren met Injectie (en veel vermogen) deze problemen om aan de laatste EU normen te voldoen.

 

Kijk gewoon of je een flapper hebt op je luchtfilter, het is een raar rond ding en als je er onder voelt is het een luchtklep die via vacuüm open en dicht gaat, staat standaard open.

Dus koppel die af, je kan dit ding ook horen, op mijn zoon zijn CBR1000RR hoor ik het ook, trek het gas open en eerst hoor je weinig, even daarna is het precies een ROARRRR die extra komt, dat is die klep.

 

De valve-pairing weet ik niet, kan je in het werkplaats-handboek vinden, ik vermoed dat jouw motor dat ook wel zal hebben.

 

Edit, ja de 1200 heeft dit ook: http://vfr1200fa.blogspot.be/2010/10/pair-removal.html

Al denk ik dat je het met een knikker in de slangen ook kan oplossen ipv er blocking-plates (duur) tussen te steken.

Als je wilt wil ik je wel helpen, ik heb een zoon die moto mechanieker is en dat helpt een boel :schater:

aangepast door Bassie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die snorkel moet je laten zitten want anders krijg je water in je luchtfilter en dat wil je echt niet.

 

Ben ik niet mee eens, al meer dan 50000km gereden zonder snorkel en nog nooit water in het luchtfilter gehad. Daarnaast zit trouwens ook nog eens een "groot" gat die vacuum bedient wordt.Tenminste wel bij de VTEC, 800FI weet ik zo niet.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ben ik niet mee eens, al meer dan 50000km gereden zonder snorkel en nog nooit water in het luchtfilter gehad. Daarnaast zit trouwens ook nog eens een "groot" gat die vacuum bedient wordt.Tenminste wel bij de VTEC, 800FI weet ik zo niet.

 

 

 

 

Bij de 800Fi ook, maar velen zeggen dat de snorkel water tegenhoud. En ook hebben ze vermogens metingen gedaan waar het verschil tussen wel en geen snorkel niets uit maakte buiten extra lawaai.

Dus laat ik hem lekker zitten, ik hou niet van lawaai :worshippy:

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...