Ga naar inhoud

Kettingset vervangen


Tuxracer
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi hoi,

 

Wat vinden jullie van onderstaande kettingset ? Zit er nu 30.000 Km op, altijd netjes gesmeerd. Moet deze vervangen worden of kan het nog even mee ? Is eventueel alleen het voortandwiel vervangen een optie ? Ketting is volgens mij nog goed, heeft geen strakke punten en heb hem al heel lang niet meer hoeven stellen.

 

 

 

post-3000-0-11676300-1372101237_thumb.jpg

 

post-3000-0-26789700-1372101249_thumb.jpg

 

post-3000-0-90293200-1372101261_thumb.jpg

 

post-3000-0-11420000-1372101276_thumb.jpg

 

 

 

 

 

aangepast door Tuxracer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je hem bij het achtertandwiel niet een stuk van het tandwiel af kan trekken, dan is hij nog wel goed. Dan zou ik het voortandwiel vervangen en nog een tijdje doorrijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met Vroembert.

 

Kun je de foto's niet met behulp van de forumsoftware uploaden, dus via de Meer Berichtopties en dan bestanden kiezen? Duurt redelijk lang voordat de pagina nu geladen is. Imageshack e.d. heeft dan ook niet onze voorkeur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je hem van het achtertandwiel aftrekken?

Want je tanden zien er best wel redelijk uit, maar is je ketting zelf nog goed?

Als je hem simpel achter van de tanden af kan trekken dan is het tijd voor vervanging, want dan is er te veel speling.

Gaat dat niet dan kan je denk ik nog wel 5 a 10000 verder met deze set.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je hem van het achtertandwiel aftrekken?

 

 

Nee, dat kan niet.

 

 

Zo te horen is het nog wel redelijk goed dus. Dan ga ik eens kijken of ik ergens een voortandwiel kan scoren. Hele kettingset zit rond de 130 euro, dus dat valt ook nog wel mee. Wel zitten er ook nieuwe remschijven en nieuwe remblokken aan te komen... En de remleidingen zijn ook nog orgineel uit 1990. En er moet nieuwe olie en remvloeistof op. Nog genoeg te doen dus.

 

Is het vervangen van het voortandwiel gemakkelijk te doen ? Zonder ketting te breken of achterbruggen demonteren ?

Gewoon de spanner op de slapste stand, eventueel ketting van het achterste wiel en dan het voortandwiel vervangen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet doen, je voortandwiel is harder dan de rest van de set, en zo slecht ziet die er niet uit.

Vervang anders de gehele set.

Maar ik zou nog 5 a 10000 km wachten, daarna echt wel doen.

 

Je remleidingen kan je simpel testen, knijp in de rem en voel of de leidingen erg uitzetten, doen ze dat dan moet je ze vervangen.

Olie vervangen? Kan je doen met de leidingen.

 

Blokken kan je horen, als ze gaan piepen is het nodig, maar niet super dringend, er zitten namelijk sleuven in die het piepen tegen gaan, normaal zijn die weg als er nog 0,5mm op zit en dan gaan je remmen piepen.

Dan heb je nog ruim tijd om ze te vervangen.

Ik zou dan meteen leidingen, remmen en olie doen.

 

Je tandwielen zou ik pas tegen volgend jaar doen, die lijken me redelijk goed.

 

Aangaande je schijven, zijn die zo dun dan? Want je moet er echt veel KM's op zetten om die te verslijten, het is niet omdat er een randje op zit dat die vervangen moeten worden.

Bovendien kosten die enorm veel geld!!

aangepast door Bassie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij mijn set het voorste kettingwiel al twee keer vernieuwd en dat doe je inderdaad heel simpel door de spaninrichting helemaal terug te draaien en dan het wiel vervangen.

Ik zou het zeker doen, de rest ziet er inderdaad nog erg goed uit.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voortandwiel is van veel harder staal dan de rest, er moeten al echt zaagtanden op staan eer je die moet vervangen.

 

Zie het verschil tussen versleten en nieuw:

 

vtw.jpg

 

Sorry hoor, maar je kan echt wel even mee voor je zover bent.

Je kan zien dat de tanden dan echt wel VER versleten zijn, de jouwe zijn het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bassie, het voorste kettingwiel heeft veel meer te verduren omdat door de kleinere omtrek de kracht over veel minder tanden wordt verdeeld.

Ook met goed smeren (al dan niet met een automatisch smeersysteem) haal je niet de hoge kilometerstanden met een kettingset als je niet ongeveer elke 30k het voorste kettingwiel vervangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je kettingwiel zo versleten is als die rechter ben je al veel te laat en is je ketting gesloopt, op tijd vervangen verlengd de levensduur van een ketting enorm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je tandwielen zou ik pas tegen volgend jaar doen, die lijken me redelijk goed.

 

Aangaande je schijven, zijn die zo dun dan? Want je moet er echt veel KM's op zetten om die te verslijten, het is niet omdat er een randje op zit dat die vervangen moeten worden.

Bovendien kosten die enorm veel geld!!

 

Schijven zitten iets onder de 4.1 mm, minimum is 4. Achterremschijf ook bijna op eind. Remleidingen zijn op zich nog goed, geen slappe rem, maar wel ver over datum. Het hoeft ook niet direct allemaal tegelijk vervangen worden, maar ik probeer een beetje te plannen wat ik dit jaar ga doen en wat later. Ik kan dus ook nog een jaartje doorrijden en nu alleen olie en remvloeistof. Ga het nog eens even bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je kettingwiel zo versleten is als die rechter ben je al veel te laat en is je ketting gesloopt, op tijd vervangen verlengd de levensduur van een ketting enorm.

:withstupid:

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Schijven zitten iets onder de 4.1 mm, minimum is 4. Achterremschijf ook bijna op eind. Remleidingen zijn op zich nog goed, geen slappe rem, maar wel ver over datum. Het hoeft ook niet direct allemaal tegelijk vervangen worden, maar ik probeer een beetje te plannen wat ik dit jaar ga doen en wat later. Ik kan dus ook nog een jaartje doorrijden en nu alleen olie en remvloeistof. Ga het nog eens even bekijken.

Ik zou alleen de remvloeistof doen. De minimum maat van een remschijf wordt vastgesteld door een fabrikant die graag nieuwe wil verkopen. De mijn zijn nog dunner, maar ik wacht met vernieuwen tot mijn blokken er aan toe zijn.

Bij auto's, waar veel hogere remdrukken voorkomen dan bij een motorfiets, worden remslangen niet eerder vervangen dan als er droogte scheurtjes inzitten waarbij het canvas zichtbaar is.

RDW heeft door middel proeven vastgesteld dat zelfs dan nog nauwelijks sterkte vermindering te constateren is, maar het wordt gehanteerd om een duidelijke grens te kunnen hanteren.

Gewoon nog een jaartje lekker sturen.

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Schijven zitten iets onder de 4.1 mm, minimum is 4. Achterremschijf ook bijna op eind. Remleidingen zijn op zich nog goed, geen slappe rem, maar wel ver over datum. Het hoeft ook niet direct allemaal tegelijk vervangen worden, maar ik probeer een beetje te plannen wat ik dit jaar ga doen en wat later. Ik kan dus ook nog een jaartje doorrijden en nu alleen olie en remvloeistof. Ga het nog eens even bekijken.

 

Dat is dik zat, zal nog wel even duren eer je onder de 4mm komt, en dan nog.

Heb je enig idee wat schijven kosten? Dan zou ik alvast gaan sparen, en 4mm is nog altijd serieus dik.

Ik zou ze pas op 3,8mm vervangen, is nog altijd dik, fabrikanten nemen altijd waarden die enorm zeker zijn, veel meer dan nodig.

 

Weet je dat ze hier in België aanraden onderhoud te doen om de 2500km!!! Volslagen onzin, en enkelen zijn slimmer geworden en raden om de 5000km aan....

Ik doe het gewoon 1x per jaar, ongeacht de km's, toch zeker voor olie en filter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het vervangen van het voortandwiel gemakkelijk te doen ? Zonder ketting te breken of achterbruggen demonteren ?

Nee dat lukt niet zonder de ketting te breken, dus een nieuwe sluitschakel meebestellen. Het voorste kettingwiel is inderdaad redelijk gesleten, achter ziet er nog prima uit.
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...