Ga naar inhoud

afstellen vering vfr800fi


BlackVfr
 Delen

Aanbevolen berichten

Op het moment ben ik een beetje aan het zoeken naar de juiste veerafstelling op mijn 800fi.

Hij is nog voorzien van de standaard vering.

 

Ik weeg ca 87kg en ben ongeveer 1,86mtr lang.

 

Toen ik hem kocht stond de voor spanning aan de voorzijde bijna op max en achter op de standaard instelling (2e stand volgens manual) ik vond hem behoorlijk stuiteren op klinker weggetjes dus ik heb toen de voorspanning en stuk losser gezet en ben deze steeds wat terug gaan stellen met de huidige stand ben ik aardig tevreden, ik rijd ook regelmatig met duo en dat kan ook goed met deze afstelling van de voorkant.

 

De achterkant vind ik wat lastiger, ik dacht dat ik met standje 3 van de voorspanning wel goed zat, echter nadat ik hem een paar standen strakker had gezet vanwege mijn duo passagier en er gisteravond een rondje op deed vond ik hem eigenlijk wel lekker sturen met de strakkere achter veer.

Maar wanneer is het nou té hard? waar merk je dit aan?

 

zo staat hij nu:

DSC_0272_zpsb25f440f.jpg

DSC_0270_zpsf73e49cd.jpg

 

groeten Rolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is heel persoonlijk. Met duo heb ik hem achter helemaal op de hoogste stand staan en solo doe ik een tandje terug.

Mijn gewicht is overigens 82 kg.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie zijn standaard nederlanders. Zet de rijhoogte dus volgens het honda boekje oem. Dan experimenteren. Sneller sturen achter hoger en of voor lager. Geeft ook een meer overstuurd karakter. Wil de bocht in vallen. Wil je rechtuit stabiliteit of wil je overstuur compenceren door bv een versleten voorband, voor hoger en of achter lager.

Link naar reactie
Delen op andere sites

standaard nederlanders? :beer:

 

Maar even zonder dollen, omdat ik de voorkant te hard vond ben ik in het boek gedoken en ik heb hem eerst op de standaard instelling volgens het boekje gezet.

Maar toen vond ik hem veel te zacht en een beetje rommelig in de bocht vooral als het hard gaat.

daarna ben ik een beetje gaan experimenteren.

 

ik had hem achter 1 stand harder/hoger gezet als standaard (stand 3 uit mijn hoofd), toen ik dit weekend met mijn vriendin ging rijden heb ik hem 3 standen harder gezet.

Gister ging ik even alleen ergens heen en toen viel me op dat hij eigenlijk veel lekkerder in de bocht lag als eerst zowel op hoge snelheden als hele lage snelheden.

 

alleen twijfelde ik af en toe bij hobbels in de bocht of hij niet té hard stond, maar hier kwam ik niet echt uit.

Zodoende mijn vraag eigenlijk aan andere rijders, en ik was een beetje benieuwd waar je aan kan merken dat je aan de grens van de hardheid zit, niet qua comfort maar meer qua grip/handeling

 

Gr Rolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de 800 kun je alleen rijhoogte afstellen ? Zo ja dan is de "hardheid" van de veering constand. Ook al is het gevoel anders. Als de motor te hard voelt kan ook de demping ( rebound ) te hard staan. De motor pompt zichzelf dan in de veren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De preload (Veervoorspanning) van de schokdemper hoef je alleen aan te passen bij:

Bij eerste setup, bij rijden met bagage en rijden met duo en combi van de laatste twee.

 

Met de veervoorspanning verander je alleen de rijhoogte. Niets meer en niet minder.

 

Preload controlle is niet moeilijk, als eerst gaat de motor op de bok en maak je een referentie punt boven de achteras op het kuipwerk van het subframe.

Deze hoogte meet je. (totale hoogte)

Vervolgens gaat de motor van de bok en meet je de hoogte nog een keer. (statische hoogte)

Als het goed is, is de motor 1 tot 1.5cm in gezakt.

Nu ga je zelf en het lieft met rijders uitrusting op de motor zitten(voetjes op de stepjes) en laat je door iemand anders de hoogte meten (dynamische hoogte)

Als het goed is is de hoogte gezakt t.o.v totale rijhoogte met 2.5 tot max 3cm.

 

Als je het bovenstaande niet haalt is de gebruikte veer niet de juiste voor jou en/of de bagage duo combinatie. De enige optie is dan een vervangingsveer met een zwaardere constante.

 

Nu moet je nog met de demping aan de gang. Let op! Bij een standaard demper kun je niet de ingaande demping verstellen.

Dat de 'vering' te hard staat afgesteld wordt vaak veroorzaakt. Door een volledig dichte gedraaide 'uitgaande' demping ( rebound).

Hierdoor krijg je het gevoel dat de (ingaande) demping hard staat. Dat is dus niet het geval. Aan de ingaande demping valt niks in te stellen bij een standaard demper. Je vindt dit ok of niet. In dat geval wordt het een vervangings demper of je laat het aanpassen (ook kostbaar)

 

Wat ik adviseer is om de schroef van 'uitgaande' dempning te verstellen naar uiterst S en dans naar uiterst H. Inbeide gevallen rij je het zelfde testrondje wat een gevarieerd aanbod aan wegen heeft.

Let op de verschillen tijdens de twee settings en stel je persoonlijke voorkeur af. En doe nog een rondje om te kijken of het bevalt.

aangepast door Sparky
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt rijhoogte en demping afstellen. Is echt heel persoonlijk en ook afhankelijk van andere zaken.

Wanneer zit je aan de limiet van hardheid ? Meestal merk je dat het eerste bij hard remmen en het achterwiel wat gaat stuiteren of een stapje opzij doet/wil doen. Dat is mijn persoonlijke ervaring. Maar ik ben geen expert.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de 800 kun je alleen rijhoogte afstellen ? Zo ja dan is de "hardheid" van de veering constand. Ook al is het gevoel anders. Als de motor te hard voelt kan ook de demping ( rebound ) te hard staan. De motor pompt zichzelf dan in de veren.

 

Ik denk dat ik snap wat je bedoeld, echter vind ik toch dat als ik de knoppen van de voorvork bijna dicht heb staan dat de vork dan heel hard wordt, je kan hem ook minder in duwen dus naar mijn mening veranderd de hardheid dan ook want aan de voorkant kun je geen instelling aan rebound oid doen.

 

 

 

De preload (Veervoorspanning) van de schokdemper hoef je alleen aan te passen bij:

Bij eerste setup, bij rijden met bagage en rijden met duo en combi van de laatste twee.

 

Met de veervoorspanning verander je alleen de rijhoogte. Niets meer en niet minder.

 

Preload controlle is niet moeilijk, als eerst gaat de motor op de bok en maak je een referentie punt boven de achteras op het kuipwerk van het subframe.

Deze hoogte meet je. (totale hoogte)

Vervolgens gaat de motor van de bok en meet je de hoogte nog een keer. (statische hoogte)

Als het goed is, is de motor 1 tot 1.5cm in gezakt.

Nu ga je zelf en het lieft met rijders uitrusting op de motor zitten(voetjes op de stepjes) en laat je door iemand anders de hoogte meten (dynamische hoogte)

Als het goed is is de hoogte gezakt t.o.v totale rijhoogte met 2.5 tot max 3cm.

 

Als je het bovenstaande niet haalt is de gebruikte veer niet de juiste voor jou en/of de bagage duo combinatie. De enige optie is dan een vervangingsveer met een zwaardere constante.

 

Nu moet je nog met de demping aan de gang. Let op! Bij een standaard demper kun je niet de ingaande demping verstellen.

Dat de 'vering' te hard staat afgesteld wordt vaak veroorzaakt. Door een volledig dichte gedraaide 'uitgaande' demping ( rebound).

Hierdoor krijg je het gevoel dat de (ingaande) demping hard staat. Dat is dus niet het geval. Aan de ingaande demping valt niks in te stellen bij een standaard demper. Je vindt dit ok of niet. In dat geval wordt het een vervangings demper of je laat het aanpassen (ook kostbaar)

 

Wat ik adviseer is om de schroef van 'uitgaande' dempning te verstellen naar uiterst S en dans naar uiterst H. Inbeide gevallen rij je het zelfde testrondje wat een gevarieerd aanbod aan wegen heeft.

Let op de verschillen tijdens de twee settings en stel je persoonlijke voorkeur af. En doe nog een rondje om te kijken of het bevalt.

 

dit is een heldere uitleg, maar wat jij dan dus zegt als ik je goed begrijp is; dat als hij te hard aan voelt dan je dan je demping achter zachter moet zetten omdat de veer alleen de rijhoogte bepaald?, maar hoe verklaar jij dan het bovenstaande van de voorvork? (geen aanval oid maar ben erg geintresseerd in de techniek)

aangepast door BlackVfr
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gevoel van de voorvork zal waarschijnlijk komen door de gebruikte olie (dikte) en de hoogte van de luchtkamer.

Als je geluk heb zitten er van de vorige eigenaar al stuggere veren in.

Om dit alles te kunnen constateren zal toch de voorvorkpoten moeten servicen. Dan weet je igg welke dikte olie er in is gegaan en wat voor veren er inzitten.

Let op! Van de voorvoork kun je alleen de rijhoogte verstellen. De ingaande en uitgaande demping is niet verstelbaar bij een standaard veerpoot. Om daar mee te 'spelen' kun je varieren met olie dikte en luchtkamer. Niet ontbeperkt overgens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké olie dikte snap ik, wat is de functie van de luchtkamer precies in de voorpoten?

Ik had al wel ergens voorbij zien komen dat je deze kan vergroten en verkleinen?

 

Als ik de techniek dus goed begrijp, veranderd de constante bij de verstelling van de voor spanning alleen als het een progressieve veer betreft wat dus de standaard veer niet is?

opzich denk ik dat ik als ik eenmaal de juiste instelling gevonden heb dat ik voorlopig wel tevreden ben met hoe hij rijd,

Mijn huidige Vfr is mijn eerste motor (na de cb250rs van mijn vader niet echt vergelijkbaar type motor) dus ik heb niet echt vergelijkbaar materiaal wat eventueel 'beter' zou zijn.

de motor heeft iniedergeval zijn onderhoud etc bij de aankoop allemaal gehad dus voorlopig gaan we het hier mee doen maar ik heb geen idee of de voorvork veren etc origineel zijn.

 

Groeten Rolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees hier dat met de voorvorkpoten alleen de rijhoogte te verstellen is.........

 

Hoe komt het dan dat er een heel erg groot verschil is in "duiken" tussen de "laagste" en de "hoogste" stand ?

Als ie bij mij op z'n hoogste stand staat (helemaal ingedraaid dus) dan is de voorvork echt knoeperhard en veert nauwelijks nog in.

Op de laagste stand is het net een schommelstoel......en veert ie een "halve meter" in bij hard remmen......

 

Dus is het niet alleen de rijhoogte IMHO........toch ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dus ook mijn ervaring dat je duidelijk verschil in hardheid voelt, dus dat strookt niet helemaal met het bovenstaande, of zien we wat over het hoofd?

aangepast door BlackVfr
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ BlackVfr , sorry ff topic kapen , maar misschien word je ook wat wijzer van deze vraag ;)

 

@ Sparky , ik tel als ik de achterveer verdraai zo`n 4 hele slagen met de schroevedraaier van S naar H ... v/d week heb ik helemaal verdraaid naar H , conclusie je stuitert er bijna vanaf in dorp op de klinkertjes , snel weer 2 slagen terug gegeven en het gevoel was weer goed .

Neem aan dat de functie van dit geheel dus ten goede komt aan belasting dmv een duopassagier en/of een kofferset al dan niet gevuld .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grappige is dat, dat dus het gevoel geeft dat de demping harder is. Wat je feitelijk doet is de boel 'op slot' zetten. Je veert wel in alleen héél langzaam uit.

Probeer op de hardste stand (volledig naar H) maar eens op tempo een lekker slingerweggetje te rijden. Durf te wedden dat je bochten gaat missen. Doe je dat zelfde weggetje op (volledig naar S) en je zult zien dat het veel makkelijker gaat.

Maar deze verstelling/instelling (uitgaande demping) is heel persoonlijk. Wat de één lekker vind rijden vind een ander weer helemaal niks.

 

 

Wat betreft het voorvork gevoel; je comprimeert iets de de luchtkamer en die is al niet zo groot bij de 800 tov de 750. 130mm tov 177mm (standaard waarden). Als je dan +/-15mm versteld...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kwaliteit van de OEM verelementen is maar zo zo. Het werkbare instelbereik zit in de laatste halve slag gerekend van af dicht (H) Zet de demping maar eens op een kwartslag vanaf volledig dicht. Dat zal een redelijk compromis zijn.

Dat het sturen met de demper helemaal op S beter zo gaan. ..... De motor zal gaan zoeken en deinen. Zeker met duo. Geen goede instelling mijns inziens. Gaan experimenteren verander 1 instelling per keer en schrijf op hoe de motor aanvoelt. Kies dan de voor jouw beste instelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...