Ga naar inhoud

afstellen vering vfr800fi


BlackVfr
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben het met je eens ook over de kwaliteit, het is wel zo dat menig rijder nooit aan de afstelling durft te komen. Zo weet je niet wat de uitersten zijn en doen.

Als je het gevoelt heb kun je voor je zelf bepalen wat voor jou het lekkerst rijd onder de gegeven omstandigheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar een praktijk punt is dus toch dat je aan de voorzijde wel verschil in demping krijgt met Het aanpassen van de veer spanning, tenminste zo voelt het wel, en naar mijn idee reageert de motor dan ook anders bij het maken van bochten.

 

Ik zal nog eens gaan zitten en meten hoe het zit met de huidige veer instelling maar ook hier zit natuurlijk een zekere marge in van wat je lekker vind en ook de manier van rijden denk ik.

 

@Sparky: als je het hebt over de rij hoogte instellen moet die 2,5 a 3,0 cm dus voor en achter gelijk zijn?

 

Gr rolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had onder mijn vorige auto (Honda civic) een koni verlagings set waar je ook de rebound op kon instellen, wat een verschil dat kan maken met normale dempers Ben ik dan ook wel bekend mee, heb onder mijn huidige Opel astra normale koni dempers laten zetten waar ik eigenlijk nog steeds een beetje spijt van heb.

maar het is voor mij wel de uitdaging om de beste instelling te zoeken op de vfr omdat ik uit ervaring weet dat dit een wereld van verschil kan zijn tov een nét niet juiste afstelling.

 

Gr Rolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn 800fi iheeft de afstelling van de voorvork veeeel invloed op het stuurgedrag. Dus dat gevoel deel ik met je. Gewoon uitproberen. Zoals ze bij jou staan is bij mij veel te strak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eerste wat ze bij wilbers deden toen ik klachten had over de vering was op de tank duwen ongeveer ter hoogte van het tankpad. De motor moet dan rechtstandig naar beneden gaan om een mooi stuurgedrag te krijgen. Het verhaal dat een veer met een hogere voorspanning langzamer uit veert snap ik niet gaat volgens mij ook tegen de natuurkunde wetten in.

 

En als ik de foto van je instelling op je voorvork zo zie vind ik hem tamelijk strak zijn maar dat zou door de originele veren kunnen komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Inmiddels weer het een en ander geprobeerd, ik denk dat ik de juiste afstelling aardig gevonden heb. heb het nu wel naar eigen inzicht gedaan zonder echt te meten(was alleen dus op het oog gedaan).

 

Ik heb eerst eens goed naar de achterdemper gekeken, eerst naar helemaal soft gezet en de achterkant goed laten invoeren, dan zie je duidelijk wat er wordt bedoeld met té zacht; de motor deinde een beetje na.

 

Daarna helemaal naar hard gedraaid, dan zie je dat de motor laag blijft hangen met inveren, en langzaam terug komt naar boven. Dit is een goeie manier om de werking van de demper te begrijpen waarna je veel beter de juiste afstelling kan vinden. (goeie tip)

 

Zo heb ik de overspanning achter nu op 1 stand onder zijn hoogst staan en voor kant heb ik een halve slag lager gezet als hoe hij op de foto stond.

 

Tijdens het rijden goed tevreden over het weggedrag, ik ga het wel nog even nameten of het een beetje klopt met de theorie.

 

Gr Rolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke en leerzame discussie dit, ik ga ook maar eens " spelen" met mn vering,
gezien dat dit mijn eerste motor is en ik geen reverentie kader heb ben ik wel benieuwd na
de rij verschillen.

 

Gr Jacob

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Dat is dus ook mijn ervaring dat je duidelijk verschil in hardheid voelt, dus dat strookt niet helemaal met het bovenstaande, of zien we wat over het hoofd?

 

Met de voorvork stel je in of je hard of zacht wil inveren of wat ertussenin... Wil je meer comfort bij hobbels in de weg dan zet je stel je hem zachter in. Wil je alleen strakke wegen rijden en is het wellicht prettig om de voorvork vering op hard af te stellen. Maar dan voel je elk steentje onder je voorband wel. Keuzes die heel persoonlijk zijn.

 

aangepast door edk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Nee niet echt, maar dat is ook niet geheel van belang om je eerlijk te zeggen. 

 

De default instellingen zoals ze de motor afleveren kunnen (zeg niet dat 't zo is) gebaseerd zijn op een Japanner van 70kg en die instellingen zijn dus compleet waardeloos voor iemand zoals ik met 187,en 88kg. 

 

Daarnaast veranderen de eigenschappen van de olie in de demper ook naar mate de olie ouder wordt en zul je dus de rebound ook bij moeten stellen. Bij hyperpro adviseren ze zelfs de demper te laten servicen na 2 jaar, een demper van 10jr oud zal dus zowiso niet meer optimaal presteren. 

 

Wat ik zou doen voor 't circuit rijden is vooral de sag ofwel veervoorspanning juist in te stellen op je gewicht, dit is super belangrijk voor de balans van de motor, daarna de rebound demping op de achterdemper zo strak mogelijk zetten zonder dat de kont traag omhoog gaat komen. 

Meer dan dat is er met de standaard vering niet mogelijk. 

 

Als je echt lol hebt in 't circuit rijden zou ik even goed sparen en er een hyperpro set onder laten zetten, nieuwe veren en olie in de voorvork en nieuwe schokdemper met veer achter (ofwel street box).

 

De originele vering heeft mij destijds niet 't vertrouwen kunnen geven waar ik naar zocht, en ik heb geen moment spijt gehad van die uitgave, rijd ook graag op 't circuit, maar maak soms ook nog kleine aanpassingen aan de instellingen.

 

Na een jaar of twee moet je zowiso eigenlijk de voorvork olie verversen, merk bij mij nu na 2,5 jaar dat de rebound demping niet goed genoeg meer is om optimaal te kunnen werken en helaas kunnen we die aan de voorkant niet verstellen om dit te compenseren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel grappig om terug te lezen in zo'n oud topic, in 2013 begon ik net de basics te begrijpen. Nu in 2019 kan ik zonder op te scheppen best wel zeggen dat ik behoorlijke kennis van de materie heb vergaard. En het is leuk om die kennis weer via zo'n forum met andere te kunnen delen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...