Ga naar inhoud

Uitval klok en dagteller deel zoveel


 Delen

Aanbevolen berichten

ik merkte deze week dat mijn klok en dagteller was gereset. ik meteen zoeken hier op het forum en alles wat ik kon vinden gecontroleerd.

SR is pas 20000 km gelden vervagen en voorzien van twee koelingen, leverd ook normale spaning

Accu is week oud en werkt ook prima

startmotor gaat snel en vlot rond dus spanning voldoende, ook geen enorme daling bij starten.

 

nu las ik in een van de topics dat iemand vroeg of er Xeon op de motor zat, bij die persoon was dat niet. Bij mij is wel Xeon geplaatst.

wat me niet duidelijk is waarom dit gevraagd is, kan iemand mij vertellen waar ik nog naar kan kijken en wat XEON doet met het klokje en dagteller.

 

alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik met de multimeter erop het contact aanzetten leek het erop dat de xenon een kleine piekspanning teruggaf aan het systeem. Ik weet het daarom aan de Xenon. Ik moet helaas voor jou daarvan terugkomen want nadat ik een nieuwe accu heb gemonteerd is bij mij het probleem nooit meer voorgekomen. Heb je juiste type accu er in gezet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Corrosie op de contacten van het dashboard wil ook nog wel eens voor dergelijke "uitvalverschijnselen" zorgen....

Als je de topkuip er af haalt kun je misschien zien hoe de staat van de contacten is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

SR is pas 20000 km gelden vervagen en voorzien van twee koelingen, leverd ook normale spaning

 

Pas 20000?

Ik heb in 5000 3 SR's versleten... (had uiteindelijk andere oorzaak...) maar om aan te geven dat dat niets zegt.

Meet je accuspanning eens tijdens het starten.

Ik heb vaak met lege accu gestaan door die SR's. Bij mij bleef de klok en dagteller altijd staan (bij extreem lage spanning) tot ik mijn startknopje indrukte.

Ook heb ik vaker gelezen dat een xenon zo'n hoge inschakelspanning heeft dat hij ook ervoor kan zorgen dat je boordspanning onder het kritieke punt komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben druk aan het meten geweest en denk het gevonden te hebben.

als ik de motor uit heb staan is de spanning op de accu 12,67 volt. start ik de motor gaat deze even naar 10,75 volt. zodra de motor loopt is de spanning 13,30 volt.

zet ik nu de Xeon aan gaat de spanning 1 seconde naar 2 volt. het probleem is dus dat als ik het licht aanlaat staan en dan de motor start de spanning naar 0 gaat, omdat de start motor het laatste restje stroom gebruikt.

de klok en dagteller zitten dan tijdens het starten zonder en resetten.

 

heb nu een week geen problemen meer gehad nu ik eerst mijn motor start en pas daarna de Xeon aanzet. ik blijf dit nog even in de gaten houden komende week.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Epi is nog even afwachten maar lijkt mee te vallen inderdaad

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben druk aan het meten geweest en denk het gevonden te hebben.

als ik de motor uit heb staan is de spanning op de accu 12,67 volt. start ik de motor gaat deze even naar 10,75 volt. zodra de motor loopt is de spanning 13,30 volt.

zet ik nu de Xeon aan gaat de spanning 1 seconde naar 2 volt. het probleem is dus dat als ik het licht aanlaat staan en dan de motor start de spanning naar 0 gaat, omdat de start motor het laatste restje stroom gebruikt.

de klok en dagteller zitten dan tijdens het starten zonder en resetten.

 

heb nu een week geen problemen meer gehad nu ik eerst mijn motor start en pas daarna de Xeon aanzet. ik blijf dit nog even in de gaten houden komende week.

 

Ik heb de Xenon uit mij 800Fi gesloopt want ik kreeg heel rare dingen.

Je moet weten dat de start-stroom vann Xenon ten opzichte van een normale lamp extreem hoog is.

Daarom moet je bij een VFR (ongeacht het type) een timer-relais plaatsen die eerst 1 lamp na het starten aanzet en de 2e na iets van 30 sec.

Doe je dit niet dat kan je je bedrading opfikken alsook de SR slopen.

 

Dat is ook waarom je de spanning zo extreem ziet zakken, je overbelast het circuit gigantisch.

 

Ik had er ook last van en vaak wilden beide lampen niet eens aan, ging er maar 1 aan. Domweg door een tekort aan stroom van de accu / sr.

Je moet ze echt getimed laten starten nadat je motor loopt.

 

Google maar eens op "Xenon startstroom", je gaat meer mensen met deze problemen tegenkomen, zelfs in auto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal gehad inderdaad wat er beschreven wordt maar met een nieuwe accu behoort het tot het verleden. Bij mij zakte de spanning niet als ik de xenon opstartte maar schoot iets omhoog. Zou wel willen weten hoe dit je SR kan slopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ook heb ik vaker gelezen dat een xenon zo'n hoge inschakelspanning heeft dat hij ook ervoor kan zorgen dat je boordspanning onder het kritieke punt komt.

 

zet ik nu de Xeon aan gaat de spanning 1 seconde naar 2 volt. het probleem is dus dat als ik het licht aanlaat staan en dan de motor start de spanning naar 0 gaat, omdat de start motor het laatste restje stroom gebruikt.

de klok en dagteller zitten dan tijdens het starten zonder en resetten.

 

heb nu een week geen problemen meer gehad nu ik eerst mijn motor start en pas daarna de Xeon aanzet. ik blijf dit nog even in de gaten houden komende week.

 

Told you so :)

 

Haha, of dat nou het probleem was of niet, dat het opgelost is is het belangrijkst...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal gehad inderdaad wat er beschreven wordt maar met een nieuwe accu behoort het tot het verleden. Bij mij zakte de spanning niet als ik de xenon opstartte maar schoot iets omhoog. Zou wel willen weten hoe dit je SR kan slopen.

 

Omdat het inschakelen van 2x Xenon zo enorm veel stroom trekt dat het vrijwel een kortsluiting voor je SR betekend.

 

Lees hier maar eens: http://members.home.nl/ienenpet/Xenon/Xenon_en.htm

 

En dan dit even om je te doen schrikken en dit is maar 1 lamp, als je er 2 tegelijk aandoet moet je het gewoon even maal 2 doen.

 

Image1.gif

 

Je piekt naar 17 a 18A per lamp, dus met twee is dat bijna 36A, dat is een startvermogen van maar liefst 432W.

Dat is veel en veel meer dan de 45W per lamp, voor de 2 is dat RUIM 5x zo veel!!!

 

Dit is vragen om problemen, en dat is meteen de reden waarom ik het eruit gesloopt heb, want zelfs voor een (kleine) auto kan dit al een probleem zijn.

Doe rustig voort, maar klaag niet als vandaag of morgen de boel opfikt want je motor is niet voorzien op deze belasting.

 

Je kan dit wel doen, maar dan moet je contact vertragingen inbouwen waar de eerste lamp vrijwel na het starten aangaat en de tweede 30 sec later.

Zeker niet voor of tijdens het starten en al helemaal nooit de twee tegelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bassie, de SR heeft er niets mee te maken die zit in het laadcircuit van de accu. De stroom voor alle elektrische zaken, waaronder de verlichting, wordt afgenomen van de accu. Als de accu niet meer in orde is dan zal de stroomafname van de startmotor met daarbij opgeteld de hogere (tov van halogeen lampen) startstroom van de XENON lampen voor een te hoge spanningsval zorgen. Dus accu vervangen.

 

Een inschakelvertraging voor de verlichting zal wel tijdelijk een verbetering geven. Hoe dat te doen kan je o.a. hier vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rosso, sorry maar de SR heeft alles te maken met de boordspanning, of dacht je dat de accu een doorgeefluik is voor stroom?

De SR levert alle spanning en stroom die nodig is voor de gehele machine, de accu kan de SR bijstaan maar moet tegelijk weer gevuld worden.

 

Heb je al eens gezien hoeveel de stator kan leveren? Dat is veel meer dan je accu hoor.

Het ding levert 0,47KW / 5000RPM, dat is even meer dan 39A.

 

Daarvan gaat (bij Quick laden 5A naar de accu en bij normaal maar 1,2A naar de accu).

 

Op pagina 557 van de service manual kan je de hele bedrading zien, de accu zit als buffer over de boordspanning heen die uit de SR komt.

Zou je na het starten je accu loskoppelen dan kan je gewoon naar huis rijden (al zou ik dit afraden).

 

Maar goed, gezien je SR / Stator maar 39A kan leveren en je Xenon lampen de eerste 10 seconden ~37A trekken + de Accu moet vanwege de start deftig bijladen is het dus zeer goed mogelijk dat de boel eruit fikt.

 

Waarom fikt de stator eruit? Simpel, kapotte accu neemt continu meer stroom af dan voorzien, dus heb je een overbelasting van het gehele systeem dat meer dan 0,47KW bedraagt, het is niet moeilijker dan dat.

Een accu met een sluiting in een cel kan zonder problemen 10A en meer trekken, dan moet je stator wel constant 8,8A meer leveren dan voorzien = opbranden (als je bedrading er al niet mee uitvliegt).

 

Als je de leidingen van de SR volgt kom je netjes bij de accu (via 30A zekering) en aan de andere kant op de zekering-box uit.

 

Een accu is geen stroombron van betekenis als de motor draait, hij dient enkel om stroom te leveren VOOR de motor gestart is, daarna zinloos.

Rosso sorry, maar je redenatie klopt niet.

Een kapotte accu levert domweg te weinig stroom om te starten, niet meer en niet minder, maar eens gestart (al dan niet met startkabels) kan een kapotte accu wel voor extra belasting zorgen en de boel laten doorbranden.

En ik vind het raar dat Honda geen meting doet op de stroomafname tijdens het bijladen, want ze gaan tot 30A voor er een zekering ploft, ik verzeker je dat dan je leidingen al in rook opgegaan zijn.

 

Lees het bedradings-schema eens, dan kan je het zelf zien.

aangepast door Bassie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je na het starten je accu loskoppelen dan kan je gewoon naar huis rijden (al zou ik dit afraden).

 

Lees het bedradings-schema eens, dan kan je het zelf zien.

Zou je tijdens het starten je SR verwijderen dan werkt alles zoals het moet, verwijder je de accu dan gebeurt er niks als je de startknop indrukt.

Ik hoef het elektrisch schema niet nogmaals te lezen, ik zie toch andere dingen dan jij. Maar ik ben wel benieuwd wat volgens jou het vermogen en toerental is van de stator als de motor op startoerental wordt rondgedraait.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof wat je geloven wilt, blijkbaar kan je geen schema lezen anders zou je deze onzin niet volhouden.

Ik ga hier mijn tijd niet aan verdoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...