Ga naar inhoud

Uitval klok en dagteller deel zoveel


 Delen

Aanbevolen berichten

:D Dat staat je natuurlijk vrij maar neem me niet kwalijk dat ik toch nog wat gospel uitstrooi over de goedgelovigen hier.

 

 

Maar goed, gezien je SR / Stator maar 39A kan leveren en je Xenon lampen de eerste 10 seconden ~37A trekken + de Accu moet vanwege de start deftig bijladen is het dus zeer goed mogelijk dat de boel eruit fikt.

Een normale start duurt slechts enkele seconden, dat vreet wel wat vermogen dus de accu zal vast wat moeten worden bijgeladen. Maar een gezonde accu zoals die in de VFR zit levert een startstroom van max 180A (zie de specificatielijst van bv Yuasa, YTX12-BS is een veelgebruikte accu in de VFR), een stroom die ook zeker kortstondig gevraagd wordt op het moment dat de startmotor nog een toerental van 0 heeft en het rondsel is ingespoord. Ook nadat de startmotor op toeren is (minimale starttoerental voor een 4takt motor is 60-90 omw/min⁻1) zal het overgrote deel van de startstroom door de startmotor verbruikt worden. Die zit dan ook niet achter de hoofdzekering van slechts 30A maar rechtstreeks met een dikke kabel via een startrelais (en geen lullig koplamprelais voor een xenon of halogeen pit) aan de accu. Verder is het bij een Honda zo geschakeld dat tijdens het starten de koplampen worden uitgeschakeld, ongeacht of het om halogeen of xenon lampen gaat. Beneden verhoogd stationair toerental levert de stator nauwlijks vermogen en zal dus ook niet bijladen. Gelukkig heeft een goede accu capaciteit zat en geen moeite met 30A voor een paar xenon lampjes gedurende enkele seconden. Een tweede, derde of nog meer starts kan er ook nog wel af. aangepast door V4 Rosso
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Xeon zit met nieuwe bedrading rechtstreeks op de accu ( wel met zekering)

Dit is ook dikkeren stroomdraad dan de standaard verlichting. Wordt wel geschakeld via de originele schakelaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb dit ook gedaan, en resultaat, soms brand links danwel recht en soms geen van beiden.

Je mag namelijk tijdens het starten de Xenons niet laten starten.

Want je trekt dan alle spanning naar belachelijk lage waardes en je krijgt problemen, tot aan doorfikken aan toe.

 

Of je het nu van de accu (10Ah) haalt of niet, je Xenon start-stroom is 37A ongeveer 10 sec lang.

Dan moet je nog starten.

 

Zijn jullie dom of wat? Want na de start moet de stator de accu op deze pieken laden en tegelijk de extra belasting leveren.

 

37A x 12V = 444W, en dan heb ik het nog niet over het starten gehad wat ook zomaar 444W kan zijn, totaal is 888W en dus heb je een probleem gedurende een paar seconden.

Ergo het kan heel je bedrading opfikken.

 

En dan nog vragen mensen zich af waarom er rare geuren zijn of de stator het begeeft....ik snap het wel....reken het uit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

knip....Zijn jullie dom of wat? ..knip

ongeacht of je wel of niet gelijk hebt Bassie, we blijven elkaar hier op het forum wel met respect behandelen! :nono:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Raar dat de zekering van 20 ampere waarmee mijn xenon is afgezekerd het al 2 jaar bijna 10 seconde uithoud met 37 ampere. Ik ben overigens niet erg onder de indruk van deze waardes. Start mijn motor altijd met de verlichting aan. Dus xenon start op zonder dat de SR iets doet. En dan precies wat V4 rosso zegt die 10 seconden dat dit gevraagd wordt loopt mijn motor niet hoger dan verhoogd stationair dus de dynamo zal het niet eens leveren laat staan de SR om zeep helpen. En er is niets anders wat de SR fijn vindt en zijn levensduur verlengt dan zwaar belast worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Xeon zit met nieuwe bedrading rechtstreeks op de accu ( wel met zekering)

Dit is ook dikkeren stroomdraad dan de standaard verlichting. Wordt wel geschakeld via de originele schakelaar.

Dat is de juiste manier gezien de startstroom van xenon lampen. Ik heb mijn xenon precies hetzelfde geschakeld.

 

Je mag namelijk tijdens het starten de Xenons niet laten starten.

Als je de elektrische schemas van Honda leest zal je zien dat de lampen helemaal geen stroom krijgen tijdens het starten. Dus het lijkt me toch niet onverstandig om zelf nog eens het schema te lezen en correct te interpreteren. Jouw probleem met Xenon lampen die soms na een start niet aangaan is iets anders dan een dagteller die zich reset, er rijden er meer rond met dubbele xenon en hebben nergens last van. Komt ondermeer door een accu die in prima conditie is maar mogelijk ook een xenonlamp starter die er minder problemen mee heeft kort na elkaar twee keer een lamp te moeten opstarten: nadat je contact aanzet en weer nadat je de startknop loslaat. Om dat de ondervangen is een inschakelvertraging wel handig, zie dat andere draadje.

Het vermogen van een startmotor is heel wat hoger dan 444W, reken maar op het dubbele. Het vermogen dat de stator levert is afhankelijk van het toerental, niet van de gevraagde energie, een setje xenons inschakelen heeft dus geen enkel invloed op het laadsysteem. Het door de stator geleverde vermogen is nihil tijdens het starten en zeer laag bij stationair draaiende motor. Probeer eens te starten op de accu, dan de accu loskoppelen en vervolgens je xenon lampen aanzetten met de motor stationair draaiend.

Al het door de stator opgewekte vermogen wordt verwerkt door de SR, een deel naar de verbruikers en de rest wordt afgefakkeld door het direct af te voeren naar massa. Hoe meer verbruikers hoe beter want dan hoeft het niet te worden afgefakkeld wat ertoe leidt dat de SR zo heet wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit ervaring weet ik dat een blackbird zonder accu niet blijft lopen en ik vermoed dat dit bij een VFR niet anders zal zijn.

 

Ik heb het ook gehad dat mijn xenon af en toe niet opstartte of maar 1 van de 2. Wederom: Alle problemen zijn verdwenen met het monteren van een nieuwe accu

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben met aandacht alles aan het volgen....geweldige discussie. :worshippy:

 

Tot op vandaag geen problemen meer gehad als ik de juiste volgorde maar aanhoud (eerst motor starten en dan Xeon aan) geen dip in de stroom tot 0 volt en een werkende dagteller

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al het door de stator opgewekte vermogen wordt verwerkt door de SR, een deel naar de verbruikers en de rest wordt afgefakkeld door het direct af te voeren naar massa. Hoe meer verbruikers hoe beter want dan hoeft het niet te worden afgefakkeld wat ertoe leidt dat de SR zo heet wordt.

 

Blijf lekker geloven in die onzin, want het is niet zo.

Een stator levert zoveel vermogen als dat je vraagt, is met alles in de electronica zo, je kan nooit meer verwerken dan de weerstand vraagt.

In jouw verhaal zou de stator doorfikken als je de SR loshaalt, wat dus niet zo is.

Dat de lampen uitgaan tijdens het starten heeft geen enkel belang, het probleem is het AANGAAN van de lampen, want dan trek je 100% het vermogen van de stator en dat ruim 10 seconden, maar je accu heeft al veel tijdens de start moeten leveren dus die trekt ook het nodige. Het is door die grappen dat de boel doorfikt.

 

En nu stop ik met nog op je onzin te reageren.

aangepast door Bassie
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bassie

 

Kun je meten wat jij aangeeft ? als ik namelijk mijn accu meet gaat ie 1 seconden naar 0 en daarna weer naar 13,3 volt en blijft daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem eens gemeten tijdens het starten dan zie je de meter terug vallen tot rond de 11 volt waarna hij omhoog gaat richting de 14 volt.

Als je wilt kan ik de meting nog wel eens uitvoeren, heb het eens een paar maanden geleden gedaan.

Indien je accu naar 0V gaat dan is die kapot, want op 0V levert een accu niets meer, ofwel is er iets met je meter aan de hand.

Meet jij direct op je accu of ergens anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoeveel watt levert de stator bij staionair toerental? Als jij denkt dat dit het volle vermogen is wat hij leveren kan dan maak je ergens een denkfout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Honda geeft niet op wat de Stator levert bij stationair enkel bij 5000 toeren, en dat is niet genoeg om accu + 2x Xenon te verwerken.

Dus bij stationair zal het probleem nog erger zijn, niet raar kijken als je dan maar nipt 15A of minder krijgt.

Maar bij dat toerental gaat de SR en de stator niet kapot echter de accu loopt (langzaam) leeg, ga je nu lekker scheuren en hou je op de snelweg de boel op 6000 of meer toeren.

Dan moet ineens alles verwerkt worden, en reken maar dat de oude generatie SR dan stinkend heet begint te worden.

 

Jappe, ik heb het Rosso al eerder geprobeerd uit te leggen, maar het wil er bij hem niet in dat vermogen pas geleverd wordt als het gevraagd wordt, maar dan moet je wel voldoende toeren hebben.

Probeer je meer te sleuren dan voorzien dan wordt dat uit de accu getrokken, met alle gevolgen als je de snelweg op gaat en wel de toeren maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen de tijd dat je de snelweg op gaat en toeren gaat maken is je accu al weer grotendeels opgeladen en je xenon zeker goed en wel opgestart. En nogmaals een SR wordt heet zodra hij overtollig vermogen af moet "fakkelen" naar massa en daar gaat de oude generatie op kapot. De SR geeft inderdaad door aan het elektrische circuit wat gevraagd wordt alleen is het SR systeem van onze motoren zo slecht dat het overige vermogen dat de stator levert weg laat vloeien naar massa en daar wordt ie heet van

Link naar reactie
Delen op andere sites

In jouw verhaal zou de stator doorfikken als je de SR loshaalt, wat dus niet zo is.

Helemaal niet, dat is alleen jouw conclusie. Als je de SR loskoppelt zijn de spoelen niet gesloten en loopt er helemaal geen stroom en wordt er dus ook geen elektrische energie opgewekt door de stator.

 

het probleem is het AANGAAN van de lampen, want dan trek je 100% het vermogen van de stator en dat ruim 10 seconden, maar je accu heeft al veel tijdens de start moeten leveren dus die trekt ook het nodige

Daarom ook dat ik je vroeg de lampen eens aan te zetten bij stationair toerental en de accu losgekoppeld. Weet je meteen of de lampen het benodigde vermogen uit die stator kan trekken zonder de "last" van het moeten bijladen van de accu.
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...