Ga naar inhoud

Mini uitlatentest


McFly
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb de laatste jaren wat liggen klooien met mijn uitlaat en ik wil deze ervaringen graag delen. Wellicht kan iemand er iets mee.

 

Toen ik de motor net had, heb ik er een carbon Barracuda bolt-on demper op gezet, voor een mooier geluid.

+ Mooi geluid met dB-killer.

+ Niet duur

- Dempend materiaal zeer snel weggebrand, dus asociale herrie

- Zonder dB-killer asociale herrie

- Tussen de 4000 en 5500 rpm liep-ie echt bagger. Met een Powercommander opgelost.

 

Uiteindelijk vervangen door standaarddemper.

+ Mooi geluid, maar net niet dat diepe.

+ Trekkracht onderin.

- Duf uiterlijk, de collector is toch wel het lelijkste onderdeel van de VFR als dat ding wat ouder is.

 

Eens gespaard en RVS collectors laten maken bij Pajic R en D in Gendringen, met een carbon Laser Racing demper, high-mount uitgevoerd (dus maatwerk).

(Foto krijg ik niet geupload, ziet er het zelfde uit als hieronder, alleen staat er met grote letters LASER CARBON RACING EXHAUST op).

+ Prachtig gemaakt, ziet er top uit.

+ maar liefst 15 pk erbij (gemeten op de testbank).

- Niet bepaald stil

- Geen diepe huil, maar racy snerp.

 

Eens teruggereden en geluisterd welke demper beter klinkt (Dat kun je gewoon ter plaatse doen!). Na een stuk of 8 verschillende dempers van o.a. Laser, Bos, Micron, Yoshimura enz. kwamen we uit bij een demper van BR-racing (Bakker). En nee, de Bos-oval klonk lang niet het diepste!

Ook weer op maat gemaakt in high-mountuitvoering.

post-4290-0-91084200-1376048018_thumb.jpg

+ Wederom prachtig gemaakt, ziet er super uit.

+ 15 pk erbij

- Niet bepaald stil tijdens het optrekken, als je eenmaal snelheid hebt gaat het goed.

Ik ga eens wat hobby'en met de dB-killer.

 

Mile Pajic gaf aan, dat als je de originele collectors vervangt door een open systeem, zoals ik heb, dat dit je geluid minder diep en luider maakt. Ik heb een E-keur demper, maar door de open bochten maakt hij toch een hoop geluid/herrie.

 

Oh ja, het maken van de bochten kost 700 euri en de demper vanaf 190 voor een gebruikte tot wat je maar wilt (Een Akrapovic kost veeel meer).

 

aangepast door McFly
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels tot het besluit gekomen dat een sportuitlaat mijn ding niet is. Ik krijg alleen mar complimenten over de uitaat (Uiterlijk/afwerking, diep vol geluid, met dB-killer niet te luid), maar op een of andere manier is het mijn ding niet, ik zal wel oud worden. Ik ga de originele uitlaat er weer onder hangen. Het heeft me een aardig kapitaal gekost, in totaal 1150 euri, maar ja.

Zie ook "Te koop".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eeuwig zonde ;).. Ik wil juist van de orginele pijp af. Ga binnenkort maar weer eens op bezoek bij Mile. Die heeft voor elke motor die ik bezit de uitlaat gedaan. Hij ziet me al weer aankomen haha.

 

Succes met de verkoop, maar dat zal wel lukken. :k

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor dat geld heb ik geen highmount Akra, incl. collectors. Mijn uitgangspunt was een mooi geluid, maar geen verlies aan trekkracht onderin, dus buizen met een grote diameter, dus maatwerk. Daarnaast heb ik, zoals gezegd NEGEN verschillende dempers uitgeprobeerd bij het opbouwen van deze uitlaat. Ik wilde een diep geluid en nu heb ik het diepste geluid dat redelijkerwijs haalbaar is.

Als een Akra-systeem de oplossing was geweest, dan had Mile wel zo'n systeem gemonteerd, want van Akra heeft hij ook een grote voorraad van liggen. Hij is ook niet het type "dozenschuiver", kwaliteit staat voorop.

 

Overigens is Akra ook niet "King", afgelopen zaterdag was daar een klant die zijn Akra-uitlaat liet modificeren omdat hij veel te stil was (Yamaha 1200 super Ténéré). Zelfs ik vond die uitlaat inderdaad te stil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Zucht" het is toch wel moeilijk om goed te lezen, het is het TOTAAL-plaatje van behoud van trekkracht onderin, mooie diepe geluid en niet teveel lawaai en mooi uiterlijk (highmount). Dat was met een systeem "uit het rek" niet haalbaar.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels een weekje rijden verder:

- Het is toch wel wennen, die 15pk extra, ik rijd continu en overal 20 to 30km/h harder dan "vroeger", hij loopt zoveel makkelijker en soepeler.

- Door de andere karakteristiek maak ik veel meer gebruik van het complete toerenbereik (zie ook vorige punt).

- Als je een beetje doortrekt, dan heeft-ie toch een mooie oorlogshuil.........

- Bij braaf wegrijden vrij luid (vind ik), collega's vinden dat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Afgelopen weekend tweemaal door de Roertunnel bij Roermond gereden. DIk twee kilometer tunnel en dan flink doorhalen in de toeren.

Het klinkt overdreven, maar dan klinkt hij heel aardig het zelfde als de Ferrari F355 met sportuitlaat die bij mij in het dorp rijdt. Wat een machtige oorlogshuil!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet of de VFR800 net als de VFR750 zo'n rubber snorkel voor het luchthuis heeft.......

die kan er gewoon af en dat geeft bij acceleratie ook nog een mooie + in geluid (als je er van houdt.....)

Ja, die nieuwe "tunnel" bij Oudenrijn is een prima klank kast.... :ninja:

aangepast door 748cc
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...