Ga naar inhoud

willianv

Vering afstellen VFR 1200 (standaardvering)

Aanbevolen berichten

Ik kreeg vandaag te horen dat mijn vering zowel voor als achter veel te slap staat.

Hoe kan ik deze stellen? Ik krijg mijn boekje niet gevonden, en ik ben er niet echt handig in.

 

Er staat een H en een S, wat kan ik het beste aanhouden? Een x-aantal slagen vanaf het eindpunt? En moet dat dan vanaf H of van af S?

 

Mijn achtervering heb ik een grote ronde knop waar H en S op staat. Ik krijg hier echter geen beweging in. Zie ik iets over het hoofd?

 

Alvast vriendelijk bedankt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

In het instructieboekje staat het redelijk goed beschreven hoe je de instellingen kunt veranderen en wat de basis instelling zijn.

Ik heb een pdfje van het boekje. Geef me je mailadres per pb dan stuur ik hem wel door.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Pb verzonden.

 

Heel erg bedankt!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Wat staat te slap?
De vering of de demping? En wie heeft dat gezegd?
Er wordt ontzettend veel gezegd/geschreven door mensen die zelf niet weten waar het over gaat, en dat zie je vooral bij vering en banden. Vandaar dat ik naar je bron vraag.

Voordat je zelf gaat experimenteren lijkt het mij handig om eerst te weten wie wat bedoeld heeft.....

 

Je kunt ook bij een van de veerspecialisten langsrijden. De meesten daarvan geven niet alleen advies, maar stellen hem ook nog eens gratis voor je af (zoals Hyperpro).

aangepast door AFS Motorparts

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

 

 

Mijn achtervering heb ik een grote ronde knop waar H en S op staat. Ik krijg hier echter geen beweging in. Zie ik iets over het hoofd?

 

 

 

Die moet gewoon soepel kunnen draaien, wanneer hij vast zit is hij stuk, dat is helaas wel een bekende klacht bij de VFR1200F en X

Zit je nog binnen je 3 jaar garantie? Snel naar de dealer dan.

 

Die zwarte knop regelt de voorspanning btw. zgn. pre-load. Die gebruik je bv wanneer je iemand eens achterop meeneemt. Maar gebruikt de tip van Frank, rij eens langs een specialist, idd Hyperpro geeft goede adviezen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

 

In ieder geval geen koffers aan de motor hangen en niet op zijn middenbok zetten,dan opnieuw proberen.Lukt het dan nog niet dan heb je een verstelknop die vast zit zoals wel meerdere onder ons gehad hebben.

Hoplelijk heb je nog garantie!

aangepast door MVG

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Heb inmiddels met Viffer gesproken en die heeft me e.e.a. uitgelegd. De knoop achter draait wel, maar gaat wel enigszins stroef.

 

V.w.b. de vering, ik vond deze zelf niet fijn staan en heb dit bij de dealer ook opgemerkt toen ik de software van de VFR liet updaten.

Van de dealer kreeg ik dan ook te horen dat de vering veel te slap stond, en dat de motor inderdaad sprong in de bochten.

 

Dat is dus de basis geweest van mijn vraag.

 

Inmiddels dus m.b.v. Viffer e.e.a. bijgesteld. Mocht ik nog niet tevreden zijn dan kan ik altijd nog langs hyperpro of rotech support om andere opties te bekijken.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Op http://www.sportrider.com/suspension_settings/suspension/146_suggested_suspension_settings/honda.html staan enkele 'optimale' settings per motorfiets gegeven.

 

Maar settings zijn natuurlijk subjectief en ideaal voor degene die op een exemplaar van de genoemde motorfiets heeft gereden (Engelsman van 80 kg en 1,80 lang die van heul sportief rijden houdt en geen bagage meeneemt, en links rijdt).

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Stuiterige achterzijde los je niet op door de veervoorspanning te veranderen. Het betekent wel dat je van de veervoorspanningsknop moet afblijven.

Stuiteren, of zoals hier beschreven wordt "springen in de bochten" kun je alleen verhelpen door de ingaande demping te verlagen.

Zie de topics in techniek over vering er maar eens op na.

 

Overigens wel een foute opmerking van de dealer "vering staat te slap" :( dit fenomen heeft niets met de veer op zichzelf te maken.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Ingaande demping is niet instelbaar bij de vfr1200. De uitgaande van de achterschokbreker is zwak. Moet je bijna dicht zetten. En je hebt gelijk, hoe meer veervoorspanning hoe meer de motor gaat springen. Tenzij je een goede rebounddemping hebt. Maar daar zit nu net het zwakke punt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

De link van bjauto geeft het volgende terug :

 

 

 

Front Preload Front Preload Damping Rear Preload Rear Preload Damping

VFR1200F ('10) 5/10 9mm of adjuster showing 6 clicks out 13 clicks in from full soft .75 turns out note:

 

Front Preload Front Preload Damping Rear Preload Rear Preload Damping

VFR1200F DCT ('10) 10/10 3 lines showing 5 clicks out 12 clicks out from full stiff 1.75 turns out

Dus als ik het goed begrepen heb,laat men voor bv een DCT type :

3 ringen zichtbaar vooraan aan beide zijden,en draait men de andere ring volledig in en keert dan 5 klikken terug.

Achteraan 12 klikken terug van volledig dicht (dus volledig naar rechts en dan 12 klikken terug naar links)

 

Dit had ik ook nog gevonden om sommige begrippen duidelijker te maken.....
moet alles ook een keer of 3 herlezen om het goed te begrijpen hoor :scratchchin:

 

http://www.motorvision.nl/tips/motorvisiontip11.html

aangepast door Paske

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Door de rijhoogte te veranderen gaat de motor niet meer "springen" alleen de rijhoogte verandert. Als de motor te snel weer uitveerd moet de demping strakker worden gezet. Bij de VFR1200 kan alleen de rebound demping = uitgaande dempingen versteld worden.

 

Mijn ervaring is dat de voorvork voor standaard gebruik voldoen gedempt is, voldoen straf in te stellen is.

De achterzijde is bij boenderen snel onderdempt.

 

Draai aan de achterzijde de demping helelemaal dicht = rechts om dan een kwartslag open.

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Afstelgevens volgens Hyperpro.

Meet de afstand tussen bv een punt bij je achterwielophanging en een punt terhoogte van je buddyzit.

Indien je nu op je motor gaat zitten mag t verschil 4 cm zijn. Dus gemeten afstand wordt 4 cm minder.

Is deze afstand meer dan draai je de stelknop naar rechts en minder naar links tot je je 4 cm verschil hebt.

Doe dit ook met passagier en of belading. Hou vast aan de 4 cm. Eenvoudig toch.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

  • Gerelateerde inhoud

    • Door Willem
      Hoi allemaal,
       
      Mijn VFR gaat in de verkoop. Ik bied hem eerst hier op het forum aan omdat ik graag heb dat hij naar een VFR liefhebber gaat. 
      Het betreft een zwarte VFR1200F die op full power staat. Hij is van bouwjaar 2012 en heeft 34000 km. Is door eerste eigenaar gekocht bij Felix & Jos waarna ik hem heb overgenomen en hij krijgt daar nu zijn nodige onderhoud.
      Ik heb hem gekocht in 2015 en altijd woon-werk verkeer mee gedaan (30 km enkel). Enkele maanden geleden via het werk een Stromer speedpedelec gekregen en sindsdien rijd ik hiermee naar en van mijn werk. VFR staat dus in mijn garage en ik heb gevoel dat hij er niet snel meer gaat uitkomen, vandaar de verkoop.
       
      Kenmerken : ik denk dat het een full option is (instelbaar scherm, handvatverbreders, originele handvatverwarming, originele zijkoffers, binnenkoffers van Honda). Hij heeft ook een DAM uitlaat : supersound ! Originele uitlaat natuurlijk ook nog beschikbaar. Banden zijn MPR 4 GT en die kunnen nog heel wat km aan. Voorband is nog niet zo lang geleden vervangen wegens lekgereden. Cardan is natuurlijk ook aangepast onder de recall. Heeft ook Xenon licht : zeer helder en opvallend. 
      Minpuntje : klein scheurtje in zadel (zie foto). Voor de rest: nooit mee gevallen of iets dergelijks, enkel gebruikssporen hier en daar.
       
      Mijn (vraag)prijs voor al dat moois : 6500€. Naast de VFR valt nog (een beetje) te onderhandelen.
       
      Ik woon in België - 2440 Geel. Ik rij er nog af en toe mee als ik behoefte heb aan enkele supersonische versnellingen dus is nog ingeschreven en verzekerd: proefrit is geen probleem.
      Bel of stuur me een PB/SMS als je interesse of vragen hebt. Tel : 0032 472 930267
       
      Groeten
      Wim
       
       
       
      VFR3
      VFR2
      VFR1
    • Door Wouter595
      Na wat mail- en telefoonverkeer, vandaag een bezoek gebracht aan Superpole te Kaatsheuvel.
       
      Hier heb ik alvast de kerstbonus soldaat gemaakt en een mooie uitlaat aangeschaft.
       
      Ik was voor de VFR altijd gecharmeerd van een DAM uitlaat. Ook de Yoshimura R55 spreekt mij aan. Beiden aardig exotisch en aan de prijs.
       
      In overleg met Dennis uiteindelijk, voor een conische hexagonaal exemplaar, uitgevoerd in mooi carbon gekozen. Ik vind dat de lijn er mooi aansluit bij de VFR.
      Lekker geluid en dankzij Dennis erg prettig geprijst. Zeker omdat hij de aansluiting op maat gemaakt heeft, terwijl ik dankzij de wifi met een bak koffie achter de laptop aan de gang kon.
       
      Resultaat zie onder. En Dennis Bedankt!
       
       



    • Door FRankV
      Beste allen,
       
      na een lange zoektocht ( meer dan een jaar, man wat zijn die dingen moeilijk te vinden) heb ik eindelijk een set zijkoffers kunnen bemachtingen. Spiksplinternieuw zelfs. In de fraaie kleur donkergrijs metallic..
       
      Maar, de mijne is Rood.
       
      Wat zijn de opties:
      ruilen met iemand die rode koffers heeft maar grijs zoekt?
      Mogelijk zijn de koffers te wrappen of te spuiten voor een bescheiden prijs?
      Gewoon monteren en rijden maar?
       
       
      Iemand ervaring of een goed idee?
       
      Bedankt vast voor jullie reacties
       
      mvrgr
      Frank
  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien