Ga naar inhoud

Verbruik


Sniper
 Delen

Aanbevolen berichten

800fi uit 1999.

Als ik in groepsverband rijd, zomaar 1:21.

Als ik alleen rijd, 1:16...

Probeer dan wel zuiniger/rustiger te rijden, maar het blijft te leuk om een paar versnellinkjes terug te schakelen voor de bocht en er vol uit te accelereren... :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 op 15 is heel normaal voor een 36I. Ik kom met de rc 24 ook niet veel zuiniger. Bij mij is het grote voordeel van het verbruik, dat het ook bij autobahn kilometers stabiel rond de 1 op 15 blijft schommelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft alles te maken met het feit dat een motor het meest efficiënt werkt in zijn maximum koppelgebied.

De VFRen zijn in de loop der jaren toch wat minder sportief en meer toer gericht geworden?

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

VFR1200: Gisteren getankt. Ik moest de laatste 100 meter duwen, brandstof was op. (verkeerde inschatting na ritje met vriendjes)

1 op 13,28. 243 kilometer gereden op 18,3 liter brandstof. De motor deed het het echt niet meer.

 

Weinig snelweg gereden en veel polder. Valt me dan eigenlijk nog mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft alles te maken met het feit dat een motor het meest efficiënt werkt in zijn maximum koppelgebied.

De VFRen zijn in de loop der jaren toch wat minder sportief en meer toer gericht geworden?

VFRikus

Klopt helemaal. De rc24 bereikt max koppel en pk's pas bij een veel hoger toerental, dan de latere versies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom blijft jouw gebruik ook gelijk, wat je dan wint met het hogere toerental verlies door de luchtweerstand bij Autobahn snelheden.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft alles te maken met het feit dat een motor het meest efficiënt werkt in zijn maximum koppelgebied.

Ik heb dit al vaker langs zien komen.

 

Conclusie - mijn motor rijdt bij 80 kmh zuiniger in de 3e versnelling dan in de 6e versnelling?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal juist. Het staat ogenschijnlijk lijnrecht tegenover "het nieuwe rijden", wat overigens de pest is voor met name dieselmotoren, maar de gemiddelde automotor heeft zijn maximum koppelgebied bij veel lagere toerentallen liggen.

Bijvoorbeeld heeft de 2.0 HDI motor in mijn Berlingo het max. koppel al bij 1750 rpm. te pakken. en bij veel benzine motoren ligt het rond de 3000 - 3500 rpm.

Om het hoge specifieke vermogen te bereiken moet je veel toeren draaien en is de constructeur gedwongen een nokkenas te ontwerpen die dat mogelijk maakt, maar de keerzijde daarvan is het slecht presteren bij lage toerentallen.

Om die reden zien we tegenwoordig steeds meer verstelbare nokkenas in motoren verschijnen.

VFRikus

p.s. heb je ooit gezien hoe zo'n moeite Richard Hammond had om uberhaupt van de plek te komen in een Williams F1 auto? typisch gevolge van zat vermogen, maar niet onder de 10.000 rpm.!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal juist. Het staat ogenschijnlijk lijnrecht tegenover "het nieuwe rijden", wat overigens de pest is voor met name dieselmotoren, maar de gemiddelde automotor heeft zijn maximum koppelgebied bij veel lagere toerentallen liggen.

Bijvoorbeeld heeft de 2.0 HDI motor in mijn Berlingo het max. koppel al bij 1750 rpm. te pakken. en bij veel benzine motoren ligt het rond de 3000 - 3500 rpm.

Om het hoge specifieke vermogen te bereiken moet je veel toeren draaien en is de constructeur gedwongen een nokkenas te ontwerpen die dat mogelijk maakt, maar de keerzijde daarvan is het slecht presteren bij lage toerentallen.

Om die reden zien we tegenwoordig steeds meer verstelbare nokkenas in motoren verschijnen.

VFRikus

p.s. heb je ooit gezien hoe zo'n moeite Richard Hammond had om uberhaupt van de plek te komen in een Williams F1 auto? typisch gevolge van zat vermogen, maar niet onder de 10.000 rpm.!

Mijn Transit al bij 1500 rpm. Daarom zuipt hij ook bij hogere snelheden, want hij bouwt het koppelal na 2500 rpm af en dan rij ik nog maar net 90. Wel goed voor een dikke aanhanger, maar niet voor flink doorrijden. Af en toe moet ik flink doorrijden, anders merk ik dat hij na verloop van tijd minder lekker gaat lopen.

 

Gelukkig kan ik met de viffer fors doorrijden, zonder dat het invloed heeft op het verbruik. Zelfs bij hele snelle autobahn ritten nooit onder de 1 op 15 gezeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit al vaker langs zien komen.

 

Conclusie - mijn motor rijdt bij 80 kmh zuiniger in de 3e versnelling dan in de 6e versnelling?

Zo simpel ligt dat niet. Het hoogste rendement ligt voor atmosferische benzine motoren inderdaad bij het maximum koppel. Maar wel bij 70-90% gasklep open. 80 in zijn drie zit de gasklep bijna dicht en kan prima zijn dat hij meer verbruikt dan in zijn 6. Zoek maar eens google images op eiercurve.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn VFR blijft ook hetzelfde verbruiken. Hoe ik ook rij. 1op16 gemiddeld.

aangepast door mad masc
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...