Ga naar inhoud

Falende 6e versnelling na 40.000 km plus vastloper


Paske
 Delen

Aanbevolen berichten

Op VFRword wordt gemeld dat de versnelling indicator niet goed werkt. De gear posion indicator/switch is dus niet fris. De versnellingsbak werkt. Ik zou via de dealer contact met honda opnemen. Redelijkerwijs zal er wat te regelen moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ VFRikus : zoals ik al schreef ik ben geen techneut,

maar ben nu terug een beetje wijzer geworden :wijsneus: thnx

Vroembert idd zoals in je link beschreven, zo was het begonnen bij hem.

Valse neutraals en daarna niks meer.

Heb er ondertussen nog eentje gevonden :

 

http://www.vfrdiscussion.com/forum/index.php/topic/75512-clutch-slipping-popping-out-of-gear/

 

Maar zo te lezen blijft het allemaal vrij beschaafd qua schade in vergelijking met m'n collega.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op VFRword wordt gemeld dat de versnelling indicator niet goed werkt. De gear posion indicator/switch is dus niet fris. De versnellingsbak werkt. Ik zou via de dealer contact met honda opnemen. Redelijkerwijs zal er wat te regelen moeten zijn.

Ze hebben het ook over vals neutraal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update : maar niet positief.

 

reed gisterenavond naar m'n werk en zie m'n collega zo een 25 m voor me rijden tegen een 80-100 km/u

hij had net z'n gas gelost omdat de verkeerslichten voor ons op oranje sprongen,

plots breekt z'n achterzijde volledig naar rechts uit zo een kleine meter naast z'n normaal spoor,

en trekt een tien meter lange zwarte streep op het asfalt.

Ik stop naast hem en vraag wat hij aan het uitsteken is,daar ik zulke zaken niet van hem gewend ben.

Een vastloper zei hij....hij wou op dat ogenblijk van 5e naar 4e terugschakelen toen z'n achterwiel plots blokkeerde.

Z'n motor stond op een drukke 2 vaksbaan met zwakke verlichting en het was al goed donker.

Met ons 2 deze dikkerd met geblokkerd achterwiel even 2 rijstroken opschuiven was geen kattepis.

Om niet te spreken dat het levensgevaarlijk was ondanks we onze 4 knipperlichten aan hadden.

( Kennedybaan ter hoogte van Volvo Gent - drukke en gevaarlijke weg )

Een passant bood ons aan om samen met z'n broer met een bestelwagen z'n motor bij hem thuis te zetten,

maar dit plan hebben we snel moeten afvoeren, laaddrempel van de bestelwagen was te hoog en

eventjes een VFR1200'tje er in zetten was hier ook een no go...wat een zwaar beest zeg.

Een familielid ging z'n motor komen halen,terwijl ik m'n collega achterop naar het werk bracht.

 

Maar het beste komt meestal het laatste (niet dus) :

 

Toen z'n zesde versnelling begon te falen en het uiteindelijk opgaf,

is hij tussendoor naar de dealer geweest om dit aan te kaarten en te vragen

om dit onder garantie te laten herstellen.

Hierop was nog geen antwoord van Honda uit gekomen,

en vormde het volgens de dealer (mondeling) geen probleem om ondertussen met deze motor

te blijven rijden,maar maximum tot z'n 5e schakelen......

Ik hoop dat hier op garantie gebied een positief einde mag aan komen van dealer/Honda Belgium uit.

Je mag er niet aan denken dat hij in de lange bocht van z'n thuis uit naar het werk waar je

zonder probleem hogere snelheden kan halen.....je eventjes terugschakeld van 5e naar 4e tegen een 140-150km/u

en je ziet je wiel rechts je eventjes aan het proberen in te halen is...... :wacko:

Denk niet dat hij het er zo goed zou van afgebracht hebben....

Ik hou jullie op de hoogte van eventuele verdere verwikkelingen...

 

@ 748cc : z'n motor was ook bij de "besmette" reeks welke je aanhaalde in je link:

http://www.hot.ee/ripper33//VFR%201200%20recall%20list100529013706177_ESB220100003.pdf

 

maar is daarvoor binnen geweest en zou hiervoor behandeld geweest zijn.

aangepast door Paske
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update : maar niet positief.

....

 

maar is daarvoor binnen geweest en zou hiervoor behandeld geweest zijn.

 

Dat is ook geen garantie, de mijne was ook terug geweest en 2 weken later draaide ik het blok in de soep :pompomdown:

Er is toen wel een nieuw blok ondergezet, maar ok ruim binnen garantie.

 

Wel raar de mijn ging ook vast, maar de slipkoppeling kwam er wel in, blijkbaar is nu ook de boel goed kapot. (remt wel lekker die slipkoppeling)

Ik hoop dat Honda nu niet moeilijk gaat doen, dit kan toch echt niet. :nono:

 

Wat een verhaal zeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frank: In jouw geval ging het blok stuk, maar ik maak uit het verhaal hierboven op dat de bak is vast geslagen!

Anders hadden ze hem wel met in geknepen koppeling kunnen weg duwen.

Honda zal hier niet meer voor weg lopen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de krukas vast loopt zoals bij Frank werkt de slipperclutch. Maar als de versnellingsbak vast loopt ( kappotte schakelvork ) dan blokkeerd het achterwiel. Ook koppelen werkt dat niet want de blokkade zit achter de koppeling. Idd levensgevaarlijk.

aangepast door Dutchgixxer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjonge, een vastloper van de versnellingsbak op zo'n moderne machine......daar wordt je toch niet vrolijk van zeg.

En idd....je moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn bij hogere snelheid....

 

Ben errug benieuwd hoe Honda hier op gaat reageren....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof niet dat ik nog een motor wil hebben met een VFR1200 blok/versnellingsbak.... Een defecte spanningsregelaar of dynamo van de 750/800 & VTEC is beter te overzien. Misschien over een jaar of 5 als de "kinderziekten" eruit zijn.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Update

 

Collega vandaag gezien.....

over de mondelinge toegifte dat hij met de motor mocht blijven rijden van de dealer,

blijft zoals verwacht al niet veel meer over.....

 

Blok is open geweest, en het blijkt het schakelvork te zijn,

welke is losgekomen of afgebroken en in de tandwielen geraakt is...met de nodige gevolgen...

 

Iedereen wijst natuurlijk nu naar m'n collega,als schuldige....

onder het mom van je hebt te veel toeren gemaakt in je 4e enz...!!!????

Als je weet dat de VFR1200 vlotjes z'n 200 km/u in z'n 4e kan halen,

dan is het vrij duidelijk dat iemand die dat kan navertellen of een heeeeel goede engelbewaarder heeft,

of misschien toch niet zo snel gereden heeft.(wat ik kan beamen,want ik reed er net achter)

 

In eerste instantie wist de dealer te vertellen dat m'n collega geen recht meer heeft op garantie.( 3,5 jaar oud)

Voor het zadel vorige maand ging dit wel nog !!!???

 

Na wat aandringen vertelde de dealer dat m'n collega zelf dan maar Honda's Klantendienst moet contacteren...

Rare zaak als je het mij vraagt.

Of zoals m'n collega het ook al zei:

men verwacht toch van de dealer dat hij het voor je opneemt om zo

garantie te kunnen claimen of op z'n minst aan te kaarten dat er zich een hoogst onveilige situatie zich heeft voorgedaan.

 

M'n collega zei me ook,

dat dezelfde motor in het eerste jaar na aankoop al binnen geweest was om z'n versnellingen te laten na zien/repareren,

omdat hij moeilijk en stroef schakelde.....

waarop de dealer hem daarnei zei,toen het euvel nog aanwezig was maar in mindere mate ,

dat hij bruter moest schakelen.....

 

Zal een raar en vervelend steekspel worden denk ik.

Maar 1 ding is zeker....hij mag van geluk spreken dat hij het nog kan navertellen.

aangepast door Paske
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...