Ga naar inhoud

Spijker in MPR2. Nog te gebruiken?


 Delen

Aanbevolen berichten

Gisteren, onderweg van Oostenrijk naar huis, bij toeval tijdens een pauze een spijker ontdekt in mijn achterband (MPR2). Er is krap 2K km mee gereden.

De eerste afslag genomen en een garage opgezocht. Band is gedemonteerd en spijker is eruit gehaald. De band is niet lek.

Omdat we nog ruim 800km naar huis moesten rijden over de Duitse Autobahn met aanzienlijke snelheid, heb ik het zekere voor het onzekere genomen en er een nieuwe band om laten leggen. De "oude" hebben we mee naar huis genomen. Dat kon, omdat we de luxe hadden van vrienden die met de auto meereden..

Omdat de spijker niet door is en de band niet lek is, zou ik deze kunnen hergebruiken? Of is dit niet raadzaam?

Gr. Kirsten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem dus aan dat de spijker erg scheef in de band zat, omdat hij er niet doorheen was. Hoe groot was de spijker? Heb je een foto van dat hij er in zat?

Is het karkas geraakt? Zo ja, dan is vervanging raadzaam.

Zo nee, dan zou ik er solutie in doen, en ermee doorrijden.

 

Wat bedoel je met 2km mee gereden? Is dat na aanschaf, of nadat je het ontdekt hebt? Hoe lang kan de spijker er dan ingezeten hebben voordat je het ontdekte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 2K km, bedoel ik dat er na aanschaf 2000 km met de band gereden is.

Hoeveel kilometers ermee gereden is, nadat de spijker erin gekomen is, weet ik niet.

Hoe is na te gaan of het karkas is geraakt? Aan de binnenkant is in ieder geval niets te zien.

Geen foto van band met spijker, wel zonder spijker...

post-3875-0-09056600-1380127913_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe lang was die spijker?

 

een lekke band onderweg is vervelend, maar ik denk dat ik hem er weer om zou leggen nadat ik de nieuwe versleten had.

 

ik zou er niet mee de bergen in gaan en gedurende het gebruik gewoon heel goed monitoren of ik druk verlies had of niet.

 

nogmaals eea is voor mij wel afhankelijk hoe groot de spijker was/is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang het karkas niet geraakt is zou ik hem er ook weer om leggen.

Met een klein schroevendraaiertje kan je het rubber in het open trekken en in de band kijken.

Als je geen koordlagen ziet, gewoon weer mee gaan rijden.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut GEEN prop er in trekken!
Ten eerste is het gat niet door en door, dus is een prop niet noodzakelijk.

Ten tweede moet je het gat groter/ruimer maken om er een prop in te kunnen krijgen, en dat wil je nu net niet (nog geen karkas geraakt en niet lek)

Ten derde moet je om de prop vast te zetten deze in kunnen steken, en weer terug trekken om het bevestigingsgereedschap weer er uit te krijgen. Aangezien dit een doodlopend (blind) gat is lukt dat niet.

aangepast door AFS Motorparts
Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid:

Deze band komt zo wie zo niet meer voor een prop in aanmerking, dan ga ik even van de enige echte reparatie methode uit, omdat het gaat heel scheef zit.

VFRikus

aangepast door VFRikus
Link naar reactie
Delen op andere sites

De spijker zat inderdaad redelijk scheef. Het gat lijkt niet door te zijn tot op het karkas.

Wellicht wat solutie plaatsen en ik ga de huidige band voor nood (Metzeler RaceTec K3) weer vervangen voor de oude vertrouwde MPR2.

Dank voor de reacties overigens...

Mocht iemand interesse hebben in de Metzeler, dan hoor ik het graag. Er is 800km mee gereden ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

PS. Dat gaatje bij de profielgroef lijkt mij veel venijniger dan dat roestige geval dat in het loopvlak heeft gezeten..... Behoorlijk scherp en rechtop erin.

 

Je hebt ons ovgs ook nog niet vermeld wat de grootte van het "object" was.

Om te zien of er karkas is beschadigd zul je de band van binnen uit open moeten "vouwen" en de "wond" open leggen.

 

Bij twijfel gewoon een plakker aan de binnenkant, natuurlijk wel professioneel zoals Rikus aangeeft.

 

Niet klooien met een paraplu en al helemaal niet met een veter, hij is tenslotte nog luchtdicht.

 

Suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Newie, dat is geen gaatje, maar zo'n rubber pinnetje (sorry, weet het niet beter te omschrijven).

De grootte van de spijker schat ik op zo'n 4 à 5 cm. Uiteraard laat ik de band professioneel checken en evt repareren zodat ik er veilig mee de weg op kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij twijfel gewoon een plakker aan de binnenkant, natuurlijk wel professioneel zoals Rikus aangeeft.

 

Niet klooien met een paraplu en al helemaal niet met een veter, hij is tenslotte nog luchtdicht.

 

 

Hieronder de enige echte reparatie mogelijkheid van een tubeless band.

Door de combinatie van een pleister een een plug die het gat opvult is het maar tot een bepaalde hoek mogelijk om hem te gebruiken.

VFRikus

post-1168-0-98295800-1380228494_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wat ik hierboven ook al in klopte.

Alhoewel je bij een autoband deze ook kan gebruiken bij een band die nog niet lek is maar wel tot in het canvas is ingereden.

Dan forceer ik gewoon een lek en dicht dan het gat met de plug af tegen weers invloeden.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...