Ga naar inhoud

Mooier en zelfverzekerder bochten rijden (newbie)


chimaera020
 Delen

Aanbevolen berichten

Nog een tip: straks in het voorjaar een motortraining doen in Duitsland: leuk en leerzaam tegelijk!

Wordt per dag bekeken in welke groep je het beste past qua ervaring en kunde en je leert er veel van, tesamen met gelijkgestemden.

Voorbeelden zijn: www.lcvm.nl en www.moto-sportivo.nl .

 

Succes en vooral dóórgaan..

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een groot deel van het schokken bleek toch dat mijn gashendel teveel speling had. Bij Frank (AFS) hebben ze mijn gashendel wat strakker gezet, nu is het veel minder.

Gaskabels eens goed smeren helpt ook.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet teveel nadenken, gewoon kms maken, vertrouwen komt vanzelf. En laat je niet gek maken door anderen, je eigen tempo rijden en idd kijken, kijken, kijken!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De juiste band maakt ook het verschil, Sport/tour of tour band???

 

Had op mijn VFR altijd de Pilot Road liggen en vertrouwen tot aan de steppie's toe...

 

VFR-wegpiraten,

 

 

Nelis ;-) ...

aangepast door Bacardi Nelis
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben zelf ook begonnen met een VFR na mijn rijlessen. zeker niet de beste beginners motor. Maar wel een waar je eindeloos op kan blijven leren. heb je de viffer al laten onderhouden bij Johan? kan uit ervaring zeggen zeer de moeite waard. je motor wordt als nieuw opgeleverd en bochten gaan dan stuk soepeler.

heb ook het traject amsterdam - zwolle ervoor gereden en de terugweg is flink genieten geblazen.

 

en wat hier al gezegd is je gaat de kant op waar je kijkt. en niet te hard willen gaan. Je kan beter langzaam een mooie bocht rijden dan te snel een slordige.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen augustus heb ikzelf mijn A gehaald en ook niet al te snel erna een VFR van 1989 gehaald, gewoon even een stapje terug gedaan en een goedkopere motor aangeschaft. Mocht ik een keer onderuit gaan dan doet het mentaal niet zo veel pijn met een wat oudere motor dan met een VFR1200 die ik eigenlijk wilde.

 

Tot op heden gebruik ik mijn motor voor woon/werk verkeer en ik moet zeggen dat iedere bocht met de dag anders word in mijn beleving. Ik heb wat 90° bochten erin, waar ik eerst gewoon de motor in de 2de versnelling doorheen trok, onderuitdrukkend met de heupen. Dat is nu anders, lekker hangen (als de weg schoon is van bladeren en "nat"spul ;) ) Gaande weg durf je meer, klaverbladen en lekker bochtige wegen zijn een mooi speelveld.

 

Veel rijden, dat is denk belangrijk zegt iedereen, gewoon lekker alleen erop uit. Doe ik ook als ik maar even kan, naar het zuiden, al snel zijn er super leuke stukken te vinden in de limburgse heuvels. En zo als Emm zei: gewoon "nog een keer", als die bocht wel erg moeilijk was, ze worden vanzelf "Lekker"!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bijna elke dag gereden en de zelfverzekerdheid groeit elke dag.

 

Wel reed ik een paar dagen geleden achter een andere motorrijder aan, we kwamen bij een bocht die naar links afboog met een verhoging want de weg ging over een brug.

Aan het begin van de bocht staat een stoplicht met zebrapaden. De rijder voor mij en ik reden dicht bij elkaar op de 200 meter naar de bocht toe, het stoplicht staat op groen

en beide gaan we linksaf de brug over... en opeens rijdt hij 200 meter van mij vandaan!

 

Hoe snel hij die bocht nam, dat durfde ik echt niet. Ik keek hem met grote ogen na. Hij deed het wel mooi, eerst naar de buitenkant en dan mooi scherp op de apex.

Ik zag het gebeuren en snapte de theorie maar zelf doe ik dat nog echt voorzichtiger, veel voorzichtiger.

 

Trouwens nog een met Oom Agent voor mij. (Die overigens een paar minuten ervoor naast mij stopte om me te vertellen dat hij mijn VFR zo mooi vond! :))

We rijden op een zigzag bochten stukje af. 2 Bochten achter elkaar van pak em beet 80 graden, scherper dus dan strak links of rechtom. De beste agent rijdt op een BMW en ik op de Viffer.

Hoe hij die bochten nam, snel, scherp en soepel met snelheid.. ik kon hem alleen maar met mond vol tanden nakijken...

 

Over een tijdje hoop ik ook zo mijn bochten te kunnen en durven nemen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De truuk is kijken waar je heen wilt, en blijven kijken naar waar je heen wilt. En vertrouwen hebben in de grip van je banden. Je hebt echt heel veel meer grip dan het gripgevoel wat je brein je voor spiegeld. Daar zit de snack. Meeste rijders verstarren op het moment dat de motor over een psychologische hellingshoek grens gaat. Het bijna oops gevoel je herkent het vast wel. Motorrijden leren is de overlevings reflexen op een verstandige manier negeren. Zoals eerder in dit topic algezegd veel rijden zal het je leren.

aangepast door Dutchgixxer
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lastigste van motorrijden is dat je de grens pas leert kennen op het moment dat je er bijna of helemaal overheen gaat. Het kost veel tijd en afgelegde kilometers voordat je dat echt door hebt, en zelfs dan moet je er altijd bewust mee bezig zijn.

 

Ik heb meer dan een half miljoen kilometers motorgereden, en ruim meer dan 1 miljoen kilometer met de auto. En dan nog liet ik mij verleden maand verrassen door een motorrijder die vlak voor mij in de groep van het gas afging i.p.v. net als de rest de bocht dooraccelereerde. Hierdoor zit ik dus de komende maanden in het gips......

En ja, dat is 100% mijn eigen schuld. Te weinig afstand gehouden, en er vanuit gaan dat iedereen (allemaal ervaren en snelle rijders) hetzelfde doet in alle omstandigheden. Dan kan je de bochten nog zo vloeiend nemen, maar in dit geval kwam ik toch een metertje ruimte te kort.......

 

Wat ik altijd een goede techniek vond om beter te leren rijden is een stukje overzichtelijke slingerweg meerdere keren te rijden. Nadat je deze 2 tot 3 keer gereden hebt, probeer het dan ook eens zonder de rem aan te raken. Alleen op de motor remmen, en pas als het echt fout gaat de rem te gebruiken. Hierdoor wordt je gedwongen te anticiperen, en je bochten vloeiend te nemen. Doe dat eens een paar keer, en je zal zien dat je heel andere (betere) lijnen rijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het posten van mijn eerdere reply, zag ik dat het een redelijk oud onderwerp was. Dus heb ik het alsnog even doorgelezen, en van daaruit toch Twist of the Wrist gekeken en het boek gedownload ( :scratchchin: ). Ik moet zeggen dat het even wennen is, vooral nu, in de tijd dat alles wat glibberiger is op de weg.

Vorige week dinsdag zo een "oO shit" momentje gehad: in het donker op een onverlichte weg met 80km/u in een bocht over een lading grind gereden en daar ging mijn achterkant. 5000 toeren en blijvend gas toenemen, de motor trok recht en ik moet even zeggen:

 

Dank je wel voor de tip!!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...