Ga naar inhoud

Mooier en zelfverzekerder bochten rijden (newbie)


chimaera020
 Delen

Aanbevolen berichten

Hai

 

In september heb ik mijn rijbewijs gehaald en al vrij snel een VFR aangeschaft.

Omdat ik een beginner ben, leek het mij ook al leuk en goed genoeg om te beginnen met een 92'er.

 

Nu merk ik dat ik met mijn lesmotor, Kawasaki ER6, iets meer lef had met de bochten. Terwijl volgens mij de VFR misschien zelfs wel veel meer aan kan.

 

Nu mijn rijlessen voorbij zijn kan ik ook niet meer afkijken bij meer ervaren rijders en zo zelf de technieken over te nemen.

Als ik nu zelf rond rijd en ik zie een andere motorrijder dan let ik altijd heel goed op hoe hij door de bochten gaat. Dit vind ik nu soms nog wat engig, maar het is juist hetgeen wat ik wil leren en denk veel plezier uit te halen.

 

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar VFR rijders uit omgeving Amsterdam, die met mij zo nu en dan eens willen touren en mij wat kunnen leren over bochten nemen.

Langzame, snelle bochten. Het is misschien wat prematuur om van mij te zeggen, maar ik zou uiteindelijk heel mooie scherpe bochten willen leren nemen.

Vol vertrouwen lekker schuin hangen. Zodat ik ipv de ritjes op de snelweg juist de bochtenweggetjes op kan en daar los kan gaan.

 

Mocht er iemand zijn die dat leuk vindt om te doen?

aangepast door chimaera020
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen ga eens op zoek op het net (of DVD store) naar "a twist of the wrist" van Keith Code en kijk die eens goed.

Ga dan met wat je geleerd hebt aan theorie op geschikte rustige plekken oefenen zonder afleiding van anderen.

Kijken naar anderen brengt een aantal gevaren met zich mee in de vorm van frustraties omdat het niet (snel genoeg) lukt zoals de ander of je let teveel op de ander (target fixation) met diverse mogelijke gevolgen met veelal een averechtse werking.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Chimaera 020,

Kijken naar anderen gaat alleen maar problemen opleveren( hij durft misschien en jij nog niet ) dus zelf leren daarnaast vervolgcursussen volgen VRO leuk maar vooral leerzaam.

PS niet gaan oefenen op het klaverblad Schiphol daar zijn er de laatste jaren ong 30 onderuit gegaan zitten/zaten tweegladde stukken in namelijk.

 

Gr. Nico

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga eens toerritten maken met de club, rijd je met allemaal vifferaars rond en dat is een goede referentie.

 

Mmm...net dit tikkende zie ik dat je alleen forum lid bent maar een keer als gastlid meerijden kan ook. Of je wordt gewoon vfroc-lid....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou starten met het bestuderen van bochtentechniek en vooral wat je wel en niet moet doen. Daarbij kan The Twist of the Wrist 2 (boek en dvd) goed helpen. Het gaat vaak mis op wat ze daar SR's noemen. Je kunt altijd leren van anderen maar doen die het wel goed? En wat is goed? Je kunt rustig oefenen door vaak dezelfde bocht te nemen en telkens te analyseren wat je de volgende keer anders zou doen. Zo ga je vanzelf een stapje verder. Een VRO kan zeker van toegevoegde waarde zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gewoon alleen gaan rijden. Eerst routine opbouwen dus veel km maken. Een set verse banden helpt heel erg bij het krijgen van vertrouwen. Maar eerst rijden veel rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in de eerste mooie week gelijk een aantal ritten van 3 tot 4 uur gereden (in mn eentje) en na die ong. 600 km ging eea al lekker soepeltjes. Rustig opbouwen, niet achter anderen aanjagen want dan lig je snel op je snuffert door een inschattingsfoutje bijv. Probeer eerst een paar keer te rijden alsof je een les doet, dus netjes en beheerst. Snelheid komt vanzelf wel.

 

Zoek een knijpende bocht op. Dit is ff spannend, maar als je die een aantal keer rijdt dan is t een goede oefening (voor mij iig). Rotondes (waar het erg rustig is!) Gewoon een paar keer helemaal rond rijden om kijktechniek goed bij te houden en meteen ook een beetje op te 'warmen' zodat je iets ontspannender gaat zitten.

 

Oh ja.. kom je een leuk stukje bochtig weggetje tegen, dan gewoon omdraaien en nog een keertje voor de lol ;)

aangepast door Emm
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie tips! Ga ik allemaal wat mee doen!

Natuurlijk ben ik ook lid geworden van VFROC en ga ik me opgeven voor een VRO, maar het lijkt me toch leuk om naar anderen te kijken en bestuderen tijdens een rit.

 

Sowieso probeer ik bij alle VFROC ritten mee te gaan als het in mijn omgeving is.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Chimaera020 ik heb de 'Twist of the Wrist' dvd onlangs gedownload (ssst.... niet verder vertellen) ;)

Als je wilt kan ik wel een kopietje opsturen, laat maar even weten.

Groetjes, Bart

Heel verstandig Bart, om je backup op een andere locatie te bewaren. :rolleyes:

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Chimaera020 ik heb de 'Twist of the Wrist' dvd onlangs gedownload (ssst.... niet verder vertellen) ;)

Als je wilt kan ik wel een kopietje opsturen, laat maar even weten.

Groetjes, Bart

 

wat super aardig Bart,

 

Wetransfertje en dan de link in mijn PM?

of is ie groter dan 2gig?

Handbrake?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...