Ga naar inhoud

peter vm

Voorvork keerkringen snel lek

Aanbevolen berichten

Net voor mijn vakantie zag ik dat mijn keerringen niet goed meer afdichten. (Eigenlijk merkte ik dat de voorrem minder effectief werd :)) Deze vervangen voordat ik naar Tsjechië vertrok, tijdens dit klusje constateerde ik wat speling in de poot. Nieuwe glijbussen besteld met het idee deze bij een volgende beurt te vervangen. Na de vakantie was het al zover, beide poten waren al aan het zweten. Keerringen en bussen vervangen, speling was niet helemaal weg maar ja ik weet ook niet hoe het hoort te zijn. Nu een paar duizend kilometer verder zijn beide poten weer lek. De binnenpoten zijn nog glad en geen vastgekoekte insecten.

Iemand een idee waarom beide keerringen het zo snel begeven?

Groet,

Peter

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Waarschijnlijk heb je bij montage de nieuwe keeringen al beschadigd.

 

Mijn werkwijze bij montage:

Demonteer de vorkpoten en demonteer oud ringen.

Poets de binnenpoten op met olie en waterproof 2000 schuurpapier. Vergewis je ervan dat er geen steenslag bramen om de binnenpoten zitten. Zo ja weg schuren.

Smeer in de binnen zijde van de keering vet.

Doe een plastic zakje over de binnen poot. Schuif de keering over de plastic zak op de binnenpoot. monteer ook nieuwe stofhoezen.

Tik eerst de glijbus op ring in de buitenpoot dan met een halve cirkel tool de keerring in de buiten poot.

Monteer de voorpoten weer in de kroonplaat en zorg dat alles keurig uitgelijnd is.

Ze de balhoofd klamp bouten op moment vast.

 

Suc 6

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Misschien een hele stomme vraag, maar heb je de goede zijde van de keerringen wel naar boven gedaan ? En anders kan een lichte kromming in de vorkpoten ook voor problemen zorgen. (verborgen ongevalschade) .

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Waarschijnlijk heb je bij montage de nieuwe keeringen al beschadigd.

 

Mijn werkwijze bij montage:

Demonteer de vorkpoten en demonteer oud ringen.

Poets de binnenpoten op met olie en waterproof 2000 schuurpapier. Vergewis je ervan dat er geen steenslag bramen om de binnenpoten zitten. Zo ja weg schuren.

Smeer in de binnen zijde van de keering vet.

Doe een plastic zakje over de binnen poot. Schuif de keering over de plastic zak op de binnenpoot. monteer ook nieuwe stofhoezen.

Tik eerst de glijbus op ring in de buitenpoot dan met een halve cirkel tool de keerring in de buiten poot.

Monteer de voorpoten weer in de kroonplaat en zorg dat alles keurig uitgelijnd is.

Ze de balhoofd klamp bouten op moment vast.

 

Suc 6

Dat stukje groene tekst is wel erg belangrijk. Dus geen schroevendraaier of zo iets gebruiken.....

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Of je hebt braampjes op je poten waardoor de keerringen weer lek zijn. Of je hebt de keerringen beschadigd met erin zetten of je hebt misschien ( en ik wil niet zeggen dat goedkopere slechter zijn ) een goedkoper merk keerringen erin gezet. Deze krijg je van veel merken varierend van 5 euro tot 20 euro per stuk.

 

Je hebt voor je vakantie je keerringen vervangen, toen geconstateerd dat je bussen slecht waren, deze besteld, op vakantie gegaan en na je vakantie de bussen en nogeens de keerringen vervangen of heb je toen die je voor je vakantie vervangen hebt weer terug gezet?

 

Dat gedeelte van je verhaal snapte ik niet helemaal,

 

Als je de de keerringen die je voor je vakantie hebt vervangen na de vakantie nogmaals met het vervangen van de bussen hebt terug gezet kan ik het goed begrijpen omdat deze door de speling in de poten en eruit en erin weer waren afgeschreven en je nieuwe had moeten gebruiken.

 

Als je nieuwe bussen en keerringen hebt vervangen tegelijkertijd moet het wel of beschadigingen op de poot of de ringen beschadigd met monteren zijn.

 

Tenzij je teveel olie hebt gevuld waardoor er een te hoge druk op de keerringen komt met inveren, echter dat lijkt me ook niet het geval.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Bedank voor de suggesties.

Ik ga binnenkort nog een keer de keerringen heeeeeel voorzichtig vervangen. Ik gebruik geen halve cirkel tool maar een pvc buis van 50 mm met de oude keerring tussen de buis en de nieuwe keerring. In plaats van vet gebruik ik (vork)olie om de poot en de keerring in te smeren. En het plastic zakje gebruik ik ook niet maar heb isolatietape gebruikt om de bovenzijden van de binnenpoten af te schermen. Zal deze keer een boterhamzakje gebruiken. En ik gebruik wel iedere keer een nieuwe keerring die ik bij de motorzaak haal. Merk ben ik even vergeten, dit merk heeft er als eens 60k km ingezeten. Er zijn wilbers veren in de poten gemonteerd en die schrijven 17cm luchtkolom voor. Ik wijk daar niet vanaf (nou ja kan een mm meer of minder zijn, ik meet met de duimstok).

Zou nog kunnen dat ik de ringen ondersteboven heb gemonteerd, maar dan heb ik dat altijd al gedaan. Zal als ik nieuwe haal expliciet vragen hoe te monteren. (Flapje en veertje naar de olie toe).

Groet,

Peter

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Ik heb 155-160mm "lucht" in mijn voorpoten met Wilbers veren en -touch wood- er lekt/spuit niets uit :schater:

(en 7.5W ipv de 10W die Wilbers voorschrijft).

aangepast door 748cc

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Keerringen moeten altijd met het veertje naar de olie toe gemonteerd worden. Denk niet dat je ze andersom gemonteerd hebt want dan loopt de olie er denk ik redelijk hard weer uit als je druk op de vork uitoefend. Zowieso zou je dat merken op het moment dat je de borgring erop legt dat die alleen net de buitenste rand van de ring vervolgens ondersteund als ze verkeerd liggen.

 

Misschien gewoon pech gehad en gaat het nu de volgende keer wel weer goed.

 

Dat met die isoliatietape was ook goed trouwens.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Keerringen moeten altijd met het veertje naar de olie toe gemonteerd worden.

 

 

Ik heb die van mij volgens mij gemonteerd met het veertje aan de bovenkant, zoals je hem ziet liggen op de foto:

 

http://www.cmsnl.com/honda-vfr750f-1990-germany_model5598/seal-set-frfork_51490mn8305/

 

 

De oude zaten er ook zo in, en uit het papiertje dat bij de keerringen zat begreep ik ook dat ze er zo in moesten.

 

Niet goed ?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Keerringen moeten altijd met het veertje naar de olie toe gemonteerd worden. Denk niet dat je ze andersom gemonteerd hebt want dan loopt de olie er denk ik redelijk hard weer uit als je druk op de vork uitoefend. Zowieso zou je dat merken op het moment dat je de borgring erop legt dat die alleen net de buitenste rand van de ring vervolgens ondersteund als ze verkeerd liggen.

 

Misschien gewoon pech gehad en gaat het nu de volgende keer wel weer goed.

 

Dat met die isoliatietape was ook goed trouwens.

Hoeveel keeringen vervang je per jaar :) Wat je stelt klopt niet. Het is afhankelijk wat voor type keering je monteerd. Wanneer de bovenzijde dicht is moet de veer idd onder. Monteer je het open type zoals getoond in de link dan is het net anders om.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Heb toch al heel wat keerringen vervangen in mijn leven, maar nooit teveel om nog andere types te leren kennen. Voornamelijk alleen van motorblokken en versnellingsbakken maar nu toch ook al een stuk of 9 voorvorken de keerringen en bussen vervangen, dit nog niet eerder tegengekomen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan zoals jij nu hier zegt, hoe ziet deze keerring er dan aan de andere kant uit?

 

Normaal houd de veerring het flexibele gedeelte van de keerring open zodat er tussen dit flexibele gedeelte en de harde buitenkant de olie oliedruk kan creeeren en hierdoor het flixibele gedeelte beter laat afdichten tegen de as of bus die er doorheen gaat.

aangepast door lars

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

post-3961-0-55570600-1381817851_thumb.jpg

 

Dit type moet met de veer omhoog worden gemonteerd.

 

post-3961-0-98224900-1381818047_thumb.jpg

 

Bij dit type moet de dichte zijde omhoog worden gemonteerd.

 

post-3961-0-33748800-1381818187_thumb.jpg

 

Ook deze moet met de dichte zijde omhoog worden gemonteerd.

aangepast door Dutchgixxer

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe het type dat met de veer omhoog moet worden gemonteerd er aan de kant waar de veer niet zit uitziet.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Ja precies dat was mijn vraag ook. Hoe ziet die er aan de andere kant dan uit?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Bij keerringen geldt dat je bij montage altijd zicht houdt op het typenummer.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien