Ga naar inhoud

Voorvork keerkringen snel lek


peter vm
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb even in mijn grijp voorraad gekeken. Alle lowfriction types hebben maar een veer aan de olie zijde. Altijd in combinatie met een stofhoes. Ook het dubbele veer type heb ik liggen Merk Ari. Voor de voorvorken met de kleinere binnenpoot diameters zijn de meeste ringen van het type een veer aan de olie zijde.

 

Terug naar de vraag waarom gaan de ringen weer snel lek ?

- Verkeerde montage is meestal de boosdoender. Bij montage raakt de ring al beschadigd.

- Het niet goed verwijderen van steenslag roest of vuil doet ook de ring snel sneuvelen.

 

Bij bepaalde types motoren is de keering critisch. bv FZR1000 2GH montage van een hoge stofhoes of harmonica rubber lost het probleem altijd op.

aangepast door Dutchgixxer
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ondertussen heb ik mijn keerringen nog steeds niet vervangen, bedacht me vorige week dat ik misschien wel kwistig met vet was geweest. Na de afgelopen dagen lekker schoongespoeld te zijn heb ik net even de poten geïnspecteerd. Ze zijn wel vies, maar bijna niet meer vettig. Ik veegde de binnenpoten wel regelmatig schoon om de vettigheid op mijn remblokken wil voorkomen en had al het idee dat het minder werd.

Zover ik kan herinneren heb ik altijd keerringen met aan beide zijden een veer voor de vfr van 1990. Ik heb ze vervangen bij 198k km, dit voorjaar weer bij 243k en net voor de vakantie bij 247k, daarna bij 253k inclusief de glijbussen en toen zag ik na een week weer vettige binnenpoten en heb het topic aangemaakt, maar dat was denk ik voorbarig :).

Ik weet nu wel alles van keerringen, daarvoor hartelijk dank. Als ze toch weer lekken meld ik me weer, zo niet rij ik nog lekker even door.

Groet, peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha super,

 

Ja als je ze insmeert met vet wat je bij sommige sets erbij krijgt dan krijg je idd dat je de eerste keren het vet ff van je voorvork af moet halen met een doekje. Meestal is dit na een keer of 3 wel helemaal weg. Daarna zouden je poten droog moeten blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha super,

 

.................. Daarna zouden je poten droog moeten blijven.

Vreemd. Advies van Hyperpro is anders.

Zij vinden dat je het chroom schoon moet maken, zeer regelmatig het zand verwijderen. En vervolgens met bijv. WD40 licht inspuiten.

Er werd ook bijverteld dat de poten van de Honda's , maar bijna alle motoren, niet zo goed verchroomd meer zijn. Althans veel slechter dan vroeger. (toen was alles beter)

 

Door die dunne chroom laag kunnen externe factoren zoals regen en vuil veel meer inwerken op de poten. Gevolg er komen kleine beschadigingen in welke dan weer een lekkage van de olie-keerringen veroorzaken.

 

Dus... poten goed schoon houden en licht inspuiten met WD40 !!! :yes: :yes:

aangepast door Qwerc
Link naar reactie
Delen op andere sites

Teveel en te plakkerige vettigheid erop lijkt mij dan ook weer niet goed, want daar blijft juist zand en stof aan plakken wat zich dan weer onder de stofkap kan werken. Ik veeg het chroom regelmatig schoon met een doekje. Vroegah had je op veel motorfietsen van die harmonicarubbers om de poten om vuil en water buiten te houden; waarom worden die eigenlijk niet meer gebruikt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teveel en te plakkerige vettigheid erop lijkt mij dan ook weer niet goed, want daar blijft juist zand en stof aan plakken wat zich dan weer onder de stofkap kan werken. Ik veeg het chroom regelmatig schoon met een doekje. Vroegah had je op veel motorfietsen van die harmonicarubbers om de poten om vuil en water buiten te houden; waarom worden die eigenlijk niet meer gebruikt?

Wat dacht je van het mooie uiterlijk van een fiets, niet iedereen is gecharmeerd van die rubbers en als ze stiekem lek zijn en water binnenlaten, gaat de boel roesten, wat je door die rubbers niet ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had toch meer verwacht van een zaak als Hyperpro... WD40 :cry:

 

Wat zou jij adviseren.

Rekening houdend dat er advies wordt gegeven voor de gemiddelde Nederlands motor rijder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ray wat is nu echt wezenlijk het verschil .... Siliconen-spray Teflon of WD40. Behalve natuurlijk de samenstelling.

Maar zou nu het effect zijn. Of het resultaat.

 

Droog en niks erop kan ook. Maar dan loop je kans dat die keerring uitdrogen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou nooit iets op mijn poten smeren, dat houd alleen maar vuil vast met als resultaat krassen op je poten, beschadigingen aan je keerringen en juist lekken tot gevolg. Gewoon als je de motor poetst goed schoonmaken met een sopje of een vochtige doek. Je kunt er eventueel nog wat autowas op doen zodat ze weer lekker glad aanvoelen en het vuil er makkelijker vanaf gaat. Je hoeft een keerring niet soepel te houden door er welk smeermiddel dan ook op te spuiten. Dat doe je toch ook niet met de inwendige keerringen of van de motor of versnellingsbak van je auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien


×
×
  • Nieuwe aanmaken...