Ga naar inhoud

shimmy-en na voorvorkolie vervangen!?


 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb 3 weken geleden de voorvorkolie vervangen van 10w naar 15wHyperpro,moest dit nog altijd doen, nadat ik in de zomer naar Hyperpro veren ben overgestapt,(voor en achter) de achterdemper was volgens hun nog oke.Heb toen alleen de veren vervangen en niet olie omdat de vorkpoten er bij bij helemaal eruit moeten!

Luchtkamer was al 100mm en heb ik zo gelaten.

Heb ook het balhoofdlager(conisch)opnieuw vastgezet(bovenste borgring zat los),lager gecontroleerd is oke.

Clipons moeten standaart op 39mm staan deze op 41 gezet,voor betere stuurgedrag te krijgen(verschillende topics over gelezen)

Nu eindelijk tijd gehad om te testen,en wat blijkt met ongeveer 90Km per uur trillt mijn stuur als ik de handen even los laat(shimmy-en dus)

Vraag waar moet ik het nu gaan zoeken?

 

De olie omdat deze naar 15W is gedaan?

Balhoofdlager?

Clipons 2mm verschil?

 

Eerst was het trillen er zeker niet,verder is er niets verandert aan de fiets

 

 

aangepast door vfrbuddy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 2mm in de clip-ons kan je wel uitsluiten want dat is zo minimaal, ik heb ze 3mm extra doorgestoken en de achterkant ook nog eens zo'n 2cm verhoogd en dat is mooi stabiel.

Olie lijkt me ook niet heel waarschijnlijk dus misschien het balhoofd te strak of omdat het nu allemaal goed is dat je last hebt van de slijtage van je voorband.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het balhoofdlager eens goed controleren. Misschien met de borgring vast zetten per ongeluk het lager te vast gezet?

Bij de twee andere opties kan ik mij helemaal niets voor stellen.

VFRikus

p.s. de titel kan je nog aanpassen door middel van meer berichtopties

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Vfrikus,bericht titel aangepast.

 

Ik denk inderdaad zelf ook het balhoofd,want de borgring heb ik met moeite vastgekregen omdat de onderste de hele tijd meedraaide.

Heb toen eigenlijk iets te losgezet zodat met aandraaien van de borgring het wel zonder speling goed zat.

 

Dus maar weer loshalen!

 

Nog tips voor het vastzetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pst,....................... niet verder vertellen, maar die borg ring moet je je niet zo druk om maken.

De borgring die je om moet slaan heb ik er niet eens meer tussen zitten!

Als je de boel af monteert komt er nog een kroonplaat op waar weer een moer op vast getrokken wordt. Dan kan het geen kant meer op.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

De conische lagers kun je eigenlijk alleen maar te vast zetten! Dan wil je fiets het liefste rechtdoor.

Misschien een stomme opmerking maar zit het wiel wel weer in de juiste draairichting? De enige keer dat ik last heb gehad van een shimmy voorwiel was met een goed gecupte BT020 daarna nooit meer last gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je voor het verversen van de olie de handen nooit van het stuur deed lijkt het net dat het shimmyen door het verversen komt. Door de dikkere olie zal de vork wel stugger aanspreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren,het wordt nog vreemder,gisteren toch nog tijd gehad om te sleutelen.

Dus bovenkant los gehaald en balhoofdlager weer los en dubbel gecheckt,borgring nu niet zo vastgezet,kroonplaat erop,zoonlief aangesproken om de achterkant omlaag te duwen,om nog een keer te controleren op speling,alles oke.

Draairichting band is goed.

Ga test rijden,en het shimmyen is er nog steeds,lijkt zelfs meer te zijn geworden!!!

 

Vreemd,ik denk dus volgend weekend maar eens de hele voorkant los halen,en alles een voor een nazien,o.a luchtkamer,misschien een veer verkeert om erin gezet,(in het boekje van Hyperpro stond dichtere windingen naar boven toe).

Als dat allemaal goed is,vorkpoten monteren en testen.

Daarna nog niet goed dan moet het wel de band zijn.

 

Voorbanden zijn nog 2,5/ 3mm Dunlop sportmax

 

Alle suggesties zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aantal millimeters op de band zegt niets.

Als je met slechte vering hebt gereden kan je band een slijtagepatroon hebben die shimmy kan veroorzaken.

Let wel "kan", het sluit iets anders niet meteen uit maar ik heb het op een vorige motor ook gehad dat ik na een voorvorkrevisie ook heel snel de banden heb verwisseld vanwege shimmyen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De shimmy kan niet komen doordat het balhoofdlager te vast staat, wel doordat het te los staat (of versleten is).

Doordat je de motor meer voorover gezet hebt (ook al is het hier minimaal) wordt de kans op een shimmy vergroot. Best mogelijk dat je eerst net onder de waarde zat, en nu er net boven.

Hoe erg is het? Als je met 1 hand aan het stuur waarbij je alleen wijsvinger en duim gebruikt nog nauwelijks voelbaar is, dan zou ik mij er niet druk om maken.

 

M.b.t. de "omgekeerde" Hyperpro veren: dat zal geen of nauwelijks verschil maken. Het enige is dat de luchtkamer iets zal veranderen als je meer of minder veermassa in de olie hebt. Hoe je hem ook monteerd, bij invering zal de slappe kant van de veer eerst inveren, of deze nu boven of onderin de vorkpoot zit. Ook de onafgeveerde massa van de motorfiets zal iets veranderen, maar ook dat is minimaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bljf het vreemd vinden dat de luchtkamer zo klein is. Die 100mm klopt wel voor de VTEC maar toch zeker niet bij de RC36II.

 

De luchtkamer is daar standaard 177mm. Met mijn WP vervanging veren zit ik op een lucht kamer van 170 mm.

 

Om daar nog eens 70mm van af te halen en dan nog met een 15W olie te vullen, lijkt me wel iets te veel van het goede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sparky,dit [zie foto] zat bij het Hyperpro setje.

 

 

 

 

Vanavond nog snel even de clipons weer op 39mm gezet,en.. nog steeds shimmyen!

Blijft over, de band,of toch de andere olie.

Van het weekend ga ik er verder mee,hou jullie op de hoogte.

Normaal kun je het toch voelen als je band gecupt is,door er met de hand over te voelen?

 

Nog een vraag, als ik de vorkpoten er weer in zet begin ik altijd van bovenaf weer vast te draaien,eerst alles handvast daarna vast.

Of is er een betere manier?

 

BVD vfrbuddy

aangepast door vfrbuddy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je eenmaal de gewenste hoogte hebt; zet dan de bovenste en onderste kroonplaat bouten vast(bovenste 23Nm, onderste 50Nm) van een(1) vorkpoot. Breng de andere vorkpoot met het voorwiel en voorspatbord eraf iets verder omhoog dan de gewenste hoogte en draai dan de bovenste kroonplaat bout van deze poot lichtjes vast, net genoeg om de vorkpoot net op zijn plaats te houden. Tik met behulp van een rubber/kunststof hamer of een stuk hout de loszittende poot lichtjes naar beneden met de voorwielas op zijn plaats, totdat de as helemaal vrij draait. Je hebt dan beide vorkpoten op precies dezelfde hoogte, wat voor een soepele vorkactie zorgt.

 

Zet de kroonplaat bouten van deze vorkpoot nu ook vast met de juiste aanhaalmomenten en controleer of de voorwielas nog steeds helemaal vrij draait, zoniet; herhaal dan bovenstaande procedure totdat dat wel het geval is. Monteer nu het voorwiel en remklauwen en zet deze laatste op het juiste aanhaalmoment(27Nm) vast(maar laat het voorspatbord er af). Zet de VFR weer op de grond en pomp de voorkant een paar keer naar beneden, zonder de as bouten in de vorkpoten vast te zetten en zonder de voorrem te gebruiken en zet dan de as bouten in de vorkpoten vast op het juiste aanhaal moment(22Nm). Pomp met de remhandle om de remblokken uit te lijnen en installeer dan het voorspatbord en zet deze vast. (als je het voorspatbord vastzet voordat je de as bouten in de vorkpoten vastzet; kan dat voor een minder goed uitgelijnde vork zorgen, wat weer zorgt voor statische frictie).

Vergeet uiteraard niet de voorwielas zelf vast te draaien met het juiste aanhaal moment(60Nm).

 

Note: dit stuk tekst heeft ook in een ander oud topic gestaan. Voor de leesbaarheid maar even gekopieerd.

aangepast door Sparky
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...