Ga naar inhoud

shimmy-en na voorvorkolie vervangen!?


 Delen

Aanbevolen berichten

Dank je wel voor de info sparky.

Ga in het weekend of misschien al eerder weer proberen.

Snap er niets meer van!

Ik weet wel dat het eerst niet was,en pas begon na de olie wissel en afstelling balhoofd.

 

Je hoort er van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmmm er blijkt maar weer eens dat er meerdere wegen naar Rome leiden.....

 

In mijn '97 zitten (progressive) veren van Wilbers. met 7,5W Motul en 150mm luchtkamer. Veervoorspanning 10 halve klikken in.

Zelf een beetje uitgevogeld en ben tevreden met het resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update,heb vandaag hele voorpartij weer losgehaald en alles dubbel gecheckt.

Vorkpoten uitelkaar en gekeken of de veer bij beide met de dichte windingen omhoog zat,luchtkamer 100mm,nog een keer ontlucht.

Balhoofd controle,wiellagers oke,banden spanning en band oke!

Dus geen afwijking gevonden.

Had deze week ook nog met Hyperpro gebeld en uit probleem uitgelegd,volgens hun mischien te weinig olie ,of in de vorkpoten verschillende luchtkamers,vonden het ook raar.

Ben weer alles aan het monteren,en constateer dat als ik de centrale balhoofd moer vast zet op 105nm het stuur( nog zonder wiel ),wel met de vorkpoten erin,zwaarder draait,draai ik de moer iets losser,draait het stuur heel soepel.

Het is niet zo dat het stuur draaien met 105nm vastgezet moeite kost of zo.

Is me eerder eigenlijk niet opgevallen,denk toen gewoon vastgezet met 105nm.

Wacht even op antwoord van jullie,en ga zaterdag weer verder met de klus.

 

Bvd vfrbuddy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als alles aangedraaid is moet het een en ander ook nog licht draaien.

Ik zet de bovenste kroon plaat trouwens pas vast als de rest allemaal weer op zijn plaats zit, ook het voorwiel.

De afstelling van de lagers moet net speling vrij zijn, want met het aantrekken van de laatste moer met 105 nM krijg je altijd iets meer druk op de lagering met het risico van zwaar lopen tot gevolg.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo vandaag de laatste loodjes gedaan,en balhoofd werkelijk net geen speling gezet ( meerdere malen los en weer vast tot het perfect was,toen vastgezet met 105nm,alles draait soepel.

Zo en nu testrijden,HET SHIMMYEN IS WEG!!

Nog een keer rijden geprobeert bij alle snelheden ,maar geen shimmy meer.

 

En wat is het nu geweest?

Denk zelf toch de afstelling van het balhoofd,alleen speling heb ik nooit gevoelt.

Maar het is opgelost en dat is het belangrijkste.

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het punt, als je beetje speling gevoeld zou hebben had je ook geen probleem gehad.

Door al een beetje te strak af stellen en dan nog een keer die 105 nM er boven op is de oorzaak geweest.

Eigenlijk moet je hem met zoveel speling afstellen dat die 105 nM die speling er net uit haalt.

Dat is je nu dus gelukt.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...