Ga naar inhoud

bestdealex

Triest maar waar, scheurtje carterpan

Aanbevolen berichten

Goedemorgen allemaal,

 

Afgelopen zaterdag heb ik een mijn VFR voorzien van een oliebeurtje. Alles ging goed, het is natuurlijk ook allemaal simpel genoeg, maar deze kerel heeft weer wat moois gepresteerd...

Tijdens het los maken van de carterplug was ik er met mijn gedachte denk ik niet helemaal bij. Ik stel mijn ratel in, en wil gaan draaien.. Weerstand, en best wel wat ook. Mijn vorige fiets had dit ook, dus dacht er verder niet veel van, en draaide vrolijk door met een beetje meer kracht. Ja hoor, daar kwam hij dan, zij het met nog altijd wat weerstand... Je raad het vast al, ik draaide de verkeerde kant op. Een overduidelijke *klak* gaf de doorslag... :~

 

Nu zit er een klein scheurtje (haarlijn bijna) in de.. ja, hoe noem je zoiets.. De ingang van de carterplug zeg maar. Alles verder afgerond, bout weer aangedraaid met een nieuw ringetje, en hopen op het beste.

 

Vergeet het maar, hij lekt dus. Niet veel, een druppel olie per 20 minuten schat ik. Maar het is natuurlijk absoluut verkeerd, en kan alleen maar erger worden.

 

Wat nu te doen? Moet ik een tweedehands carterpan en pakking scoren, of zijn er nog slimme manieren om dit op te lossen? En in het geval van het eerste, heeft iemand die misschien liggen, of weet iemand een goedkope site daarvoor?

 

Alle reacties worden erg gewaardeerd!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Een ander carter is de oplossing.

Eventueel zou je hem kunnen laten lassen, maar persoonlijk zou ik het risico niet nemen.

VFRikus

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Nieuwe/andere carterpan , zoals Rikus zegt.. lassen KAN maar is niet aan te raden

 

*krijgt nog nachtmerrie-flashbacks van een kapot gereden carter in Hongarije *

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Nieuwe pan. Vergeet niet, hoe warmer de olie, hoe dunner en dus hoe meer hij gaat lekken.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Bedankt voor berichten!

 

Dat is duidelijk advies. Heel jammer, maar uiteraard ontzettend mijn eigen schuld.

 

Heeft er nog iemand een adresje voor zulks?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
 

Hoe ver loopt het scheurtje door? Kan er niet een draadbus geplaatst worden?

edit: zit er bij de vfr wel een afneembare carterpan of is het 1 geheel met complete carter?

edit: is afneembaar, voor rcII kost een nieuwe 135 euro.

edit: op ebay zie ik ze voor rond 30 us dollar; moet bij de motorsloop lukken voor rond 30 euro lijkt mij.

aangepast door VFoRever

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

In eerste instantie zou ik zeggen lassen, waarom niet normaal en dan moet hij er natuurlijk wel onderuit en volledig schoon zijn. Echter aangezien je scheurtje bij de schroefdraad van je aftapplug is ga je dit niet goed krijgen zonder daarna weer draad te tappen enz. Dit is dus niet echt wenselijk in zo n geval dus ik zou proberen een goede gebruikte proberen uit te halen.

 

Als je gewoon ergens anders een scheurtje had van iets raken zou ik zeggen lassen is geen probleem. Echter hierbij niet.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 
 

een olie lek waar het zo keurig onder je achterwiel valt? :huh:

Ik zou het risico van lassen niet nemen.....

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Lassen kun je proberen, je bent wel afhankelijk of de legering er voor geschikt is.

Bij mijn auto heb ik ook een scheur gehad die ik wilde laten lassen. Je raad het al...niet te lassen door de samenstelling van het aluminium. Bij andere auto merken had de beste man wel succes.

Je kunt het dus wel proberen maar of het lukt? Een gebruikte aanschaffen kan altijd nog.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Ik weet het niet hoor, maar als je gaat lassen dan moet je het hele gat dichtlassen en vervolgens boren en draad snijden. Alles bij elkaar toch een klusje wat ook geld kost als je het niet zelf kunt doen. Het prijsverschil is dan met een 2e hands carterpan niet eens zo groot misschien. En als de lasklus niet goed lukt wordt het alleen maar duurder. Ik wist het wel en ging op zoek naar een carterpan, dan weet je zeker dat het voor altijd goed zit. De prijzen vallen mij eerlijk gezegd mee; er zijn wel duurdere sleutelfoutjes te maken.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Lassen kun je proberen, je bent wel afhankelijk of de legering er voor geschikt is.

Bij mijn auto heb ik ook een scheur gehad die ik wilde laten lassen. Je raad het al...niet te lassen door de samenstelling van het aluminium. Bij andere auto merken had de beste man wel succes.

Je kunt het dus wel proberen maar of het lukt? Een gebruikte aanschaffen kan altijd nog.

Dat lag denk ik niet aan de samenstelling van het aluminium maar door vervuiling van de scheur.

Gietaluminium is prima te lassen maar voor een hobby lasser wel een flinke uitdaging en dan kan je het beste over de hele lengte van de scheur gaatjes boren van 3mm strak tegen elkaar, natuurlijk wel voor de tijd goed ontvetten.

Al met al een flinke klus en hij moet wel onder de motor vandaan dus als je het zelf niet kan en onder de €75,- een ander kan scoren dan zou ik niet de moeite doen om het te lassen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Ik zou het niet lassen een motor heeft vaak hoog frequent trillingen en als de las geen goede nabehandeling krijgt (ontlaten) gaat hij waarschijnlijk na een paar maanden scheuren net na de las.

succes ermee

 

Gr Nico

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

als die van een fi passen gaat dan heb ik er nog wel een voor een klein prijsje

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien