penose1970 Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Goedemorgen, Nu de temperatuur begint te dalen begint het volgende euvel weer op te spelen bij mijn Viffert. Ik heb er in een ouder topic ook al een en ander over gelezen maar wil er toch graag iets meer over weten... De motor start 's ochtends prima en in koude toestand ligt het stationair toerental op 2000 rpm.... Je zou echter verwachten dat dit vrij snel terugloopt richting 1200, maar zelfs wanneer de motortemperatuur voorbij de 70 graden komt blijft het toerental hoog... soms zelfs op 3500 rpm en zakt dan heel langzaam terug richting 2000 (erg gevaarlijk in krappe bochtjes op een nat wegdek). Pas na een kilometer of 6 merk je dat hij langzaam terugloopt richting 1500 en uiteindelijk 1200rpm. Ik heb van Johan en ook uit oudere topics begrepen dat het 'wax element' mogelijk aan zijn einde loopt.... is dit iets wat bijvoorbeeld schoon te maken/bij te vullen valt? Ik begreep dat bij een bepaalde temperatuur (64 graden) de wax dusdanig moet uitzetten zodat de startervalves dichtgaan. Bij mij blijven ze kennelijk erg lang openstaan... kan dit kwaad? nb. Bij David Silver wordt een wax unit van een 800fi aangeboden voor rond de 80 pond... ik kan echter niet ontdekken of dit hetzelfde type is als voor een vtec uit 2002 en bij de Nederlandse slopers heb ik nog niks kunnen vinden. Iemand ervaring hiermee? Thanx:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
lars Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Ik heb geen ervaring met het wax element van de vfr maar voor zover ik iets weet van wax elementen kun je hier niks aan bijvullen, kapot is kapot en dan moet hij vervangen worden. Ik weet niet of er bij dit wax element een asje naar buiten moet komen waar misschien licht gecorrodeerd is en je eventueel schoon kunt maken zodat het weer soepel gaat, echter ik denk niet dat vuil hier een probleem is want dan zou het in princiepe bij warme temps buiten ook slecht moeten werken en niet alleen bij koude temps. Dus in het kader van je eigen veiligheid zou ik kiezen voor vervangen van het wax element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Het wax element van een Vtec is anders qua uitvoering dan van de FI Part nr is 16044-MCW-003 http://www.davidsilverspares.co.uk/parts/by-part-number/part_16044MCW003/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ray Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Ik vind het wel een beetje vreemd dat het alleen met kou is want het waxelement doet z'n werk ook als het warmer is.Bij mij is hij ook stuk (ik denk ingedroogd tijdens de overhaul) en die doet niets meer, niet bij warm en ook niet bij kou alleen heb je er bij warm weer geen last van.Voor de tijd gig hij ook bij dik 15gr eerst even omhoog in toeren maar dan zakt hij alleen sneller naar normaal dus daarom vind ik het vreemd dat hij nu raar doet en anders niet. Hoe is je temperatuur gedrag tijdens rijden, stabiel of schommelt hij erg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 @Ray, is niet vreemd, in koude toestand is het stangetje ingetrokken en trekt daardoor de SV's open waardoor een verhoogd toerental ontstaat. Bij opwarmen door koelwater zet de wax uit en komt het stangetje naar buiten en duwt langzaam de SV's dicht waardoor het toerental terug loopt. Bij ongeveer 64 graden moet het stangetje max naar buiten zijn gedrukt door de wax en staan de SV's in de "normale" stand en is het stat-toerental rond de 1200 toeren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ray Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Is zo'n ding ook te testen of hij echt stuk is want €100 uitgeven en het blijkt toch wat anders is natuurlijk nooit grappig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Ja, airbox verwijderen zodat je hem kunt zien, starten en kijken of het stangetje binnen het temperatuur gebied naar buiten komt en de SV's dichtdrukt. Komt hij te laat (later dan 64 gr) of komt het stangetje niet naar buiten dan werkt hij niet goed meer Link to comment Share on other sites More sharing options...
penose1970 Posted November 26, 2013 Author Share Posted November 26, 2013 Ik kom eerdaags weer richting Zwolle karren Johan... kijken we er even naar:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
lars Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Moet die dan niet koud zijn voordat je in Zwolle met Johan ernaar kunt kijken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted November 26, 2013 Share Posted November 26, 2013 Dan wachten we daarop onder het genot van een kopje koffie Link to comment Share on other sites More sharing options...
penose1970 Posted November 26, 2013 Author Share Posted November 26, 2013 ...en een peuk niet te vergeten;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniper Posted November 27, 2013 Share Posted November 27, 2013 met dit weer gewoon buiten zetten, is zo afgekoeld Link to comment Share on other sites More sharing options...
maxwvn Posted November 25, 2024 Share Posted November 25, 2024 Op 26-11-2013 om 08:40, penose1970 zei: Goedemorgen, Nu de temperatuur begint te dalen begint het volgende euvel weer op te spelen bij mijn Viffert. Ik heb er in een ouder topic ook al een en ander over gelezen maar wil er toch graag iets meer over weten... De motor start 's ochtends prima en in koude toestand ligt het stationair toerental op 2000 rpm.... Je zou echter verwachten dat dit vrij snel terugloopt richting 1200, maar zelfs wanneer de motortemperatuur voorbij de 70 graden komt blijft het toerental hoog... soms zelfs op 3500 rpm en zakt dan heel langzaam terug richting 2000 (erg gevaarlijk in krappe bochtjes op een nat wegdek). Pas na een kilometer of 6 merk je dat hij langzaam terugloopt richting 1500 en uiteindelijk 1200rpm. Ik heb van Johan en ook uit oudere topics begrepen dat het 'wax element' mogelijk aan zijn einde loopt.... is dit iets wat bijvoorbeeld schoon te maken/bij te vullen valt? Ik begreep dat bij een bepaalde temperatuur (64 graden) de wax dusdanig moet uitzetten zodat de startervalves dichtgaan. Bij mij blijven ze kennelijk erg lang openstaan... kan dit kwaad? nb. Bij David Silver wordt een wax unit van een 800fi aangeboden voor rond de 80 pond... ik kan echter niet ontdekken of dit hetzelfde type is als voor een vtec uit 2002 en bij de Nederlandse slopers heb ik nog niks kunnen vinden. Iemand ervaring hiermee? Thanx:) Beste, Ik heb exact hetzelfde probleem. Wat is de oplossing geweest? Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodoo Posted November 25, 2024 Share Posted November 25, 2024 Als je op de profielfoto klikt krijg je informatie over het betreffende forumlid, dan zie je dat hij in 2019 voor het laatst is ingelogd. De kans dat je antwoord krijgt schat ik vrij laag in. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts