Ga naar inhoud

Repareren brandstofpomp VFR750 1986-1997


 Delen

Aanbevolen berichten

Een condensator, zoals deze gebruikt werd bij ontstekingen vroegah, zorgde ook voor vermindering maar ook dan het was niet verdwenen.

VFRikus

aangepast door VFRikus
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

het verminderen van het vonken tussen de puntjes, en daarmee minder slijtage

 

en ik noem het een diode maar misschien is het wel een condensator hoor!

Heb het part besteld wat ik online gelezen had dat nodig was.

 

Ik zie dat ie nu minder vonkt

aangepast door 748cc
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een diode wordt vaak gebruikt als blusmiddel bij schakelpunten.

Dat bij de contactpuntjes van ontstekingen vroeger een condensator werd gebruikt kwam omdat daar ook een restant magnetisch veld afgebroken moest worden.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die diode of beter blusdiode wordt heel vaak toegepast. Met name bij het schakelen van spoelen. Een spoel zoal in een relais. Maar ook een motor. Het gaat om de spoel deze heeft de eigenschap om wanneer de spanning wordt uitgeschakeld een nieuwe spanning te maken. Dat heeft te maken met het magnetisme wat veranderd doordat de eerste spanning wordt afgeschakeld. Tegen EMK heet dat. Deze tegen emk is altijd omgekeerd gepolariseerd en vele malen groter dan de primaire klemspanning. Dus bij 12V kan de tegen EMK wel 90V of meer worden. Dit geeft allerlei problemen met name electronica is daar erg gevoelig voor. Maar het veroorzaakt ook vonken. Die blusdiode doet niets anders dan de tegen EMK kortsluiten. Gelukkig is de energie niet erg groot anders zouden de problemen enorm zijn en de diode steeds defect gaan. Daarom altijd een blusdiode direct over een spoel monteren. Veel relais hebben dat al standaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...