Ga naar inhoud

Duurtest Honda Crosstourer


JooST
 Delen

Aanbevolen berichten

Het antwoord van Motoplus:

We hebben inmiddels al behoorlijk wat vragen over het zadel gehad, blijkbaar is erook vanuit Nederland interesse voor. Het zadel is afkomstig van de firma YvesMoillo/BD Deutschland. Het is een ombouw van het originele zadel, waarbij er met depolstering ook rekening is gehouden met het gewicht van de rijder. Bijgaand hetwebadres van de firma:http://www.bd-deutschland.de/honda-beispiele-sitzbank.htm

Ik heb op mijn vorige motor (CBF) een zadel van Top Sellerie gezet, beviel goed en was goedkoper dan de genoemde duitse firma.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:withstupid:

 

Ik zie ook weinig tekortkomingen. Alleen de remschijven voor zijn bij mij ook al vervangen na 6000km, en begin een beetje te twijfelen aan de huidige set nu ik 8000km verder ben. Maar nog steeds in de garantie, dus...

 

las nu pas goed je reactie maar 6000 is wel erg weinig!!

Je hebt het toch over de schijven? Mijn blokjes doen het nu al 20.000!

Je had toch al eerder problemen met trillingen in de voorkant gehad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik bedoel de schijven. Die trilden heel erg bij het remmen toen ik de motor kocht met 6000km op de teller. Die zijn dus onder garantie vervangen.

Daarna inderdaad nog last gehad met andere laag frequente vibraties in het frame, maar dat lag blijkbaar aan de velgen die uiteindelijk werden verwisseld, waarna ook die vibraties verdwenen.

Nu ben ik 8000 km verder en denk dat ik weer lichte trillingen voel bij het remmen met de voorrem. Zit misschien nog wat tussen de oren, ik ben er nu wat alerter op.

Het is nog niet zo erg als de eerste keer, dus ik kijk het nog even aan.

Ligt misschien ook aan mijn rijstijl, ik ben een wat late remmer, dus dan rem je ook steviger. Dat heeft gevolgen hoe de hele fiets zich gedraagd (denk ik).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook een oorzaak kan zijn aangezien je aangeeft een late stevige remmer te zijn is het ingeknepen houden van de rem met warme schijven als je eenmaal stil staat.

Doordat de blokken op de schijf gedrukt zijn is op dat punt de warmteafvoer anders met kromtrekken als gevolg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat fenomeen is mij bekend. Zover ik mezelf ken doe ik dat ook niet, maar zal er de komende tijd er nog eens op letten.

Als ik stilsta gebruik ik meestal de achterrem om stil te blijven staan. Dus voetje op de rem en de handen in de starthouding om weer weg te kunnen rijden. Nu eenmaal mijn gewoonte, is verder nergens echt handig voor ^_^ .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel een CBS systeem, dus ook bij de achterrem komt de voorrem mee.

 

Wel minder, maar wanneer je niet als een idioot hebt gereden zou dat toch gewoon moeten kunnen :scratchchin:

Ik weet niet of je band al begint te cuppen, maar dat voel je ook bij het remmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De MPR3's liggen er nu 4000 km onder. Zal toch niet dat ze nu al cuppen? Ze moeten nog 2 x zo'n rondje mee. Dat deden de MPR3's in ieder geval wel op mijn vorige motor (CBF).

aangepast door Fleng
Link naar reactie
Delen op andere sites

De MPR3's liggen er nu 4000 km onder. Zal toch niet dat ze nu al cuppen? Ze moeten nog 2 x zo'n rondje mee. Dat deden de MPR3's in ieder geval wel op mijn vorige motor (CBF).

Ik had de Pilot Power 3 al na 1500 km aan het cuppen. Ze zijn er dus nu al afgehaald (2000km), en pas half versleten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De testrijder van Goodyear weet een "slijtagetest" van een (auto)band in 35 km (!) af te raffelen. Maar dat zijn andere banden, net als de Piot Power. Enige overeenkomst tussen MPP en MPR is rond, zwart en hetzelde merk. Ik neem aan dat jij dat als bandenman wel weet :) .

De Pilot Road is toch een andere band, maar alles hangt natuurlijk ook van het gebruik af. Ik gebruik de motor voor woon-werk verkeer en dat is veelal rechtuit met een paar flauwe bochten. Alleen bij kruizingen moet ik in de remmen.

 

 

Maar we beginnen een beetje off-topic te raken, dit hoort meer in het banden forum thuis.

aangepast door Fleng
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan begrijp ik jouw opmerking niet (of jij de mijne niet).
Cupping heeft heel weinig met de kilometerstand te maken. In sommige gevallen zie je na 500km al cupping optreden. Dus ik begreep jouw verbazing niet dat ze "al" na 4000km cupten.

 

Er is trouwens veel meer overeenkomst tussen de Powers en de Roads dan jij denkt (maar dat is inderdaad wel erg off-topic).

Link naar reactie
Delen op andere sites

toen ik mijn Fi kocht in 2013 zat er met proefrijden ook een pilot (weet niet welke uit mijn hoofd) op gemonteerd die qua profiel nog in nieuw staat was maar de band was ook gecupt wat een behoorlijke trilling gaf in de motor.

De voorband is toen vervangen voor een conti Road attack 2 en de achterband heb ik nog het hele seizoen mee gereden en die kan nog makkelijk een jaartje mee.

Kortom die band was ook echt nog niet veel mee gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag eens goed opgelet bij het rijden, maar er zit wel degelijk een "zwaar punt" in de remschijf. Bij langzaam rijden en de rem licht aangeknepen wordt er schoksgewijs geremd in cadans met de wielomwenteling.

Zal afhankelijk van het weer deze week bij de dealer langs gaan. Eens kijken hoe coulant Honda wil zijn, het wordt de tweede keer met de remschijven voor deze machine. Hoewel het pas de eerste keer is sinds ik eigenaar ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren even langs de dealer gegaan. De rechter remschijf is niet overal even dik en de afwijking blijkbaar buiten limieten. Verklaart het schokkend remmen. Dit is overigens niet hetzelfde als een kromme schijf, effect is wel hetzelfde.

Blijkbaar een kwaliteits issue, want de schijf slijt niet gelijkmatig af. Het materiaal is dus niet homogeen genoeg over de omtrek van de schijf. Zou je van Honda niet verwachten, maar ze zijn natuurlijk afhankelijk van de toeleverancier die zijn kwaliteitsnormen niet onder controle heeft. Het mag tegewoordig ook niets meer kosten en daar is Honda wel zelf debet aan.

Er wordt onder garantie een nieuwe schijf bij Honda geclaimd.

aangepast door Fleng
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrijwel alle remschijven die krom genoemd worden, zowel auto's als motoren hebben hier last van.

Afgezien van een val of een vergeten schijfremslot kan een schijf eigenlijk niet krom raken.

Dat het tegenwoordig niets meer mag kosten heb je gelijk aan, maar wie dwingt Honda er toe om goedkoper te produceren.............

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...