Jump to content

dubbele koplamp aansluiten

Share

Recommended Posts

ik wil bij mijn vfr uit ''91 de andere koplamp erbij aan sluiten, kan dat en mag dat zomaar, de glazen zijn wel verschillend zag ik, bij groot licht branden ze beide en bij gewoon licht maar 1, zag dat er een pootje vrij was bij de lamp die alleen gaat branden bij groot licht dus dacht ik kan je die verbinden met de andere.

gr arjan.

Proefondervindelijk is er tijdens een sleuteldag in mijn toko een keer vastgesteld, ik meen me te herinneren bij de fiets van VFoRever, dat het lichtbeeld bij dimlicht van de "tweede" koplamp niet helemaal jofel is.

Een beetje lager stellen zal voldoende zijn.

Domweg door verbinden is volgens mij niet slim, want de stroom wordt wel veel groter en ik weet zo niet of er een relais zit in jouw model, maar daar komt nog wel antwoord op.

Anders even de zoekfunctie gebruiken, dan vind je vast nog wel een "how to"

VFRikus

http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?showtopic=14740&hl=doorlussen&do=findComment&comment=220190

Jouw model '91(rcI) verschilt niet wezenlijk blijkbaar wel van mijn model '95(rcII) wat koplamp betreft. Je kunt de lampen dus doorlussen, maar indien geen relais aanwezig is het wijs er een te plaatsen.

In tegenstelling tot wat Ray destijds dacht heeft het bij de rcI en -II geen gevolgen voor groot licht. Zie topic van link hierboven. Erg prettig die extra lamp in het donker en ik denk dat het ook je zichtbaarheid op de weg voor medeweggebruikers vergroot.

Wat VFRikus zegt over lichtbeeld klopt, maar het weinige strooilicht van de rechter koplamp verdwijnt richting berm en zal bij een juiste afstelling van de koplamp medeweggebruikers niet verblinden.

EDIT: Op mijn vorige vfr(rcI) waren de lampen ook doorgelusd en heeft nooit problemen opgeleverd, maar een relais is wel zo veilig begrijp ik nu.

Edited by VFoRever

HIER staat ook nog het een en ander... stelt niet zoveel voor. Ik heb het inmiddels ook gedaan.

Edited by Denz

De 90-93 heeft itt de meeste 94-97 geen relais dat het dimlicht van stroom voorziet. Een relais plaatsen lijkt me niet onverstandig ipv continue 100W door de lichtschakelaar te laten lopen.

Dat gaat niet altijd op Johan. Volgens mij heb ik hier op het forum al eens gelezen dat hij bij de ene RC36/1 wel aanwezig is en bij de andere niet. Waar dat onderscheid in zit weet ik niet meer. Of dat het met vroege of late modellen te maken heeft bijvoorbeeld. Bij mij zit hij er in ieder geval niet:

3l1l.jpg

120 Watt, een H-4 lamp is bij dimlicht 55 W en bij groot licht 60 W.

Persoonlijk zou ik er een relais tussen zetten. De stuurschakelaars functioneren al niet in de meest fijne omstandigheden en een klein beetje vuil kan er al een aardige handvat verwarming van maken.

VFRikus

En nu we wat antwoorden hebben gegeven, mis ik nog een antwoord op de vraag of het "wel mag".

Ik zal jullie uit de droom helpen, officieel mag het niet.

In het wetboek (deze wet stamt uit de voor-prehistorie, maar is nooit gewijzigt en dus als geldige en huidige wet.

"Door middel van een enkele brandende koplamp voorziene motorfiets".

Ik ben in de jaren negentig regelmatig aangehouden door oom agent op de brommert, omdat ik de lampen op mijn FZR en later ook op de VFR had doorgelust.

Daar werd steevast bovenstaande regeltje door oom agent naar boven getoverd (allebeide keren met een waarschuwing er vanaf gekomen).

Nieuwe motorfietsen worden nog steeds voor de Nederlandse markt voorzien van 1 brandende koplamp waar de unit zelf dubbel is tbv het groot licht.

Wat kan oom agent eraan doen, bekeuren? Maar het zal 9 van de 10 keer met een sisser aflopen (ik rijd ook alweer bijna 2 jaar rond met dubbele wc lichtbril).

Gewoon lussen, met of zonder relais.

Zelfde trend bij de auto mobielen, mistlampen geschakeld aan het dimlicht (gedimd grootlicht), mag niet. Maar zal niet altijd bekeuringen opleveren, maar je kan een keer de verkeerde agent aantreffen.

Idem dito voor stads verlichting, mag niet- alleen enkel icm mistlampen wanneer het zicht minder is dan 50 meter. Anders mag ook dat niet.

groeten

Lex

Edited by Essers_68

Ehhhh ik weet het niet hoor maar een VTEC heeft gewoon twee brandende koplampen sinds 2002. Zag laats eeen artikel in de MAG en daar werden de regels aangehaald vwb de verlichting en daarin werd ook vermeld dat een motorfiets aan de voorkant dubbele verlichting mag hebben mits deze maximaal 20 of 30cm (weet het niet meer exact) uit elkaar staat.

• Like 1

Die wet is al een hele tijd geleden aangepast, kijk maar naar de VTEC want daar branden ook 2 lampen aan de voorkant.

Probleem bij de nieuwe motorfietsen waarbij maar 1 lamp brand is dat die 2e voor groot licht is bedoeld en dan komt het lichtbeeld weer aan de orde wat dan weer de reden is waarom het niet mag maar dat is niet omdat je maar 1 lamp aan de voorzijde mag hebben.

Zal vast wel iets in de regelementen staan voor hoogte en afstand t.o.v. elkaar.

Safetylights.nl heeft ook een module om ze door te lussen en dan brand de rechter lamp op 70% om het effect van de reflector/glas op te vangen en verblinding tegen te gaan.

En tussendoor had Jacco ook al gereageerd over het aantal :coolsmiley:

Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...