Jump to content

dubbele koplamp aansluiten

Share

Recommended Posts

via de relais van de gewone lichten natuurlijk?

en wat gaat er dan branden als je het GROOTlicht aansteekt? alleen die ene originele koplamp?

Bij groot licht branden ze beide, bij dimlicht maar eentje.

Als er een relais is hoef je alleen een draad vanaf het relais naar de lamp te trekken.

VFRikus

p.s. stel die lamp wel iets lager af, want het lichtbeeld er van is niet helemaal geweldig.

bestaande situatie:

VFR750 1995

1 brandende koplamp

de elektra voor het dimlicht van jouw motor verloopt via een relais, alleen voor ouder modellen gaat het niet altijd op.

De stekker op de lamp die nu wel brandt heeft drie aansluitingen (gedelde massa, dimlicht & grootlicht), de ander slechts twee (massa & grootlicht). Het 'derde' draadje op de stekker doortrekken naar de lege positie in de andere stekker en je bent klaar.

Hier http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?showtopic=14740&hl=+koplamp%20+doorlussen&page=2 nog meer informatie met foto's over doorlussen van de koplampen.

Edit: voor het aansluiten van een doorlusdraadje op bestaande draad kun je volgens sommigen beter niet zo'n (blauw) contactdoosje (scotchlock)gebruiken zoals het bij mij zit, maar in plaats daarvan de draad solderen en afwerken met krimpkous. Het blauwe doosje heeft bij mijn motor na 9 jaar dat het zo zit 1 keer storing gegeven door corrosie(komt dus uiteindelijk toch vocht in een scotchlock). Snel gevonden en opgelost, maar je kunt het misschien beter in 1 keer goed doen.

Edited by VFoRever

Deze storing is de minst erge, er trekt vocht in de kern van je draad en zal hem doen rotten.

Op de plek van dat blauwe onheilsding kun je bij jouw motor nu niet eens meer soldeer verbinding maken omdat de draad te veel gecorrodeerd is.

VFRikus

het is mijn bedoeling om een beetje isolatie weg te knippen aan de originele draad, daar de bijkomende draad aan te solderen en dit inderdaad 'waterproof' te dichten...

keuze lampjes

s_packsp_bv.jpg

Je kan ook even het relais op zoeken en daar een draad bij op prikken met een krimpschoen, dan heb je minder gehannes met waterdicht maken.

VFRikus

post-1168-0-70204300-1393260766_thumb.jpg

Edited by VFRikus

De stekkers op het relais zijn zodanig geplaatst dat die droog zitten en daarbij voeg je met de stekker zoals in de afbeelding alleen iets toe en haal je geen isolatie van een bestaande kabel open.

VFRikus

heb de stekkers bekeken en ik krijg daar geen extra draad op aangesloten

ik ga 2 nieuwe stekkers kopen waar ik zelf de contacten kan in plaatsen zodat de aftakking binnenin de stekker kan maken

nu nog zoeken WAAR ik die kan kopen...

Share

• Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

• Create New...