Ga naar inhoud

Carburateur reinigers, ervaringen?


Tukje
 Delen

Aanbevolen berichten

Zoals de titel van dit bericht al zegt, ik heb wat vraagjes met betrekking tot carburateur reiniger

.

Ik ben al wat op internet aan het rond snuffelen geweest en heb tevens wat mensen benadert die al wat langer rijden als mijzelf. Op de vraag, moet ik de reinigers gebruiken, wanneer en hoe vaak krijg ik geen eenduidig antwoord. Vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen.

 

Om mijn vraag wat toe te lichten:

Mijn motor staat momenteel bij de garage (nog steeds, al ruim 2,5 maand :huh: ) omdat de voorvork lekt. De monteur daar raadde mij aan om carb reinigers in de brandstof te gieten voordat ik hem weg zette voor de winter (met volle tank). Vervolgens na de winter de tank leeg te rijden. Ik ben wat op internet gaan rondkijken naar wat voor soorten er zijn en er zijn er gigantisch veel met (naar mijn inziens) minimale verschillen. Er zijn niet alleen verschillende merken maar ook types met andere functies . Een gevalletje door de bomen het bos niet meer zien...

 

Tevens ben ik wat gaan rondkijken hoe vaak ik het nou moet gaan gebruiken, maar niemand is het hier over eens. Ik hoor dat het onzinnig is om carb reinigers te gebruiken, maar ook "het kan nooit kwaad" tot zelfs enorm positieve ervaringen.. Sommigen doen het elk jaar voor de winterstop, anderen na de winterstop of om de 3000km...

 

Gebruiken jullie ook carb reinigers? Zo ja hoe vaak, wanneer en welke?

Wat doen ze nou eigenlijk precies?

 

Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen ^_^

 

-Tukje

aangepast door Tukje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat het allemaal commercie is. Het zal misschien "iets" doen maar schoon worden ze er echt niet van. Ik zou ze gewoon ultrasoon laten reinigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee jaar terug mijn GSX gespoten en toen is er na het legen van de tank waarschijnlijk prut in mijn leidingen en carburateurs gekomen. Hij stotterde en pruttelde vreselijk.

2 flesjes Forte I heb ik in een volle tank gegooid en na 5 minuten pruttelen brulde hij weer als vanouds. Daarna de motor een nachtje laten staan om alles goed in te laten werken en het probleem is nooit meer teruggekomen.

Ik lees ook in diverse topics dat het zo nu en dan aan te bevelen is om een tank Vpower te rijden... daar schijnen ook reinigende middelen in te zitten (wordt beweerd... misschien is het allemaal commerciële onzin)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier moet ik toch even wat over kwijt.

In mijn dagelijkse professie maak ik vaak gebruik van Forte producten en die werken wel degelijk.

Voor en na gebruik meten met een viergas tester of een roetmeter laat duidelijk zien dat de mengsel vorming en verbranding verbeteren.

Van de andere kant: als er een vervuiling is ontstaan door lang stilstaan is ultrasoon reinigen om te beginnen beter, maar ook dan is het niet verkeerd om te gebruiken.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een of ander Amerikaans merk (Berryman B-12; gekocht op een US AF basis), bij elkaar een liter van het spul voor iets van $5.

Na de 1x keer gebruik lijkt het alsof ik wat minder verbruik heb. Maar kan dat niet staven.

 

doe nu iets van 150cc in de tank, rijd een stukkie en tank dan af en zet de motor weg voor de winter.

Na 16,5 jaar en 83,000 zijn de carburateurs nog nooit los geweest of een slag verkeerd gegeven..

 

 

Vond dit online (nadat ik het spul gekocht had)

"Wij van WC eend...."

http://www.youtube.com/watch?v=H_eZfhdwfcA

Link naar reactie
Delen op andere sites

Forte werkt zéker goed VFRikus, ik doelde meer op de zogenaamde 'speciale'brandstoffen zoals V-power en Excellium... hiervan wordt beweerd dat ook deze bepaalde reinigende additieven bevatten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk/vrees dat er wat zaken met elkaar verward worden.

- Er bestaat inderdaad carburatuers/injectiereiniger (zoals Motorex System Guard). Dit doet wat het zegt, het reinigt deze onderdelen, maar doet betrekkelijk weinig tegen stilstand.

- Er bestaat vloeistof speciaal voor langdurige stilstand/winterstop (zoals Motorex Fuel Stabilizer). Ook dit doet wat het zegt, het houdt de brandstof (en het systeem) op orde door de brandstof minder snel te laten verouderen.

Er zijn middelen die beiden zeggen te doen, maar volgens welingelichte bronnen betekend dat net als bij bijvoorbeeld WD40 het alles een beetje doet in plaats van 1 ding goed.

 

Ik gebruik de System Guard zelfs in mijn diesel-auto. Af en toe krijg ik een algemene injectiefoutmelding, dan voeg ik een flesje toe en is het weer voor maanden weg.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Forte verkoopt forte gastreatment en forte fuel system cleaner voor automobielen(grote verpakking). De eerste claimt de brandstof langer houdbaar te maken(winterstop) en een reinigende werking in de verbrandingsruimte te hebben; de tweede claimt het brandstofsysteem inclusief carburateurs te reinigen. In kleinere verpakking wordt het verkocht als forte I en forte II gericht op de markt voor motorfietsen. Forte I en II zijn bij motorzaken te koop. De grote verpakkingen zijn moeilijk verkrijgbaar als particulier, maar een lokaal garagebedrijf wil je er doorgaans wel mee helpen als ze het zelf ook gebruiken. De grotere verpakking is goedkoper per cc dan de kleine I en II flesjes. Ik heb beide(gastreatment en fuelsystemcleaner) gebruikt in mijn VFRrcII(grote verpakking, gekocht bij autogarage in de buurt) en die gaat met 75.000 op het klokje nog als de brandweer; carbs zijn er nooit af geweest voor ultrasone reiniging. Na aanschaf van de motor bij 53.000 km meende ik verbetering in de loop van het blok te merken na forte behandeling. Deze winter ga ik de behandeling herhalen.

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allen. Leuk dat ik een beetje dezelfde discussie zie als dat ik had verwacht. Ik neig echter na al jullie berichten om toch forte I of forte II er in te doen.. Wat is nou precies het verschil en welke zou beter zijn voor mij?

Reinigen is niet nodig naar mijn weten, echter omdat ik de onderhoudshistorie van de motor niet ken leek het me niet onverstandig om preventief de carbs een beetje te reinigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De garage kieperde bij elke beurt een flesje forte injectorreiniger in mijn VFR800 (zo stond het althans op de facturen) dus ik veronderstel dat het wel degelijk zijn nut heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die injectorreiniger is de fuelsystemcleaner en maakt niet alleen inspuiters, maar ook carburateurs schoon.

Als je alleen wil dat je benzine na de winter(als je niet rijdt in de winter) nog top is kun je beter gastreatment bij je brandstof doen.

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

De garage kieperde bij elke beurt een flesje forte injectorreiniger in mijn VFR800 (zo stond het althans op de facturen) dus ik veronderstel dat het wel degelijk zijn nut heeft.

 

Het zal vast wel iets helpen dat zal ik niet ontkennen, maar om het er nu maar gewoon in te gooien als je geen problemen hebt, preventief??? Dat kan natuurlijk maar ik denk dat de dealer aandelen had in de injectorreiniger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...