Jump to content

VFR probeert Bullmoose af te schudden


Bullmoose
 Share

Recommended Posts

Allemaal eens met de handen los gaan rijden zou ik zo zeggen. Wel op een nette rechte weg waar even geen verkeer komt hiermee beginnen, dat lijkt me wel zo veilig.

Ik rij regelmatig even met de handen los van het stuur voor bijvoorbeeld mijn handschoenen ff goed te trekken of gewoon ff mijn rug te strekken. Als het goed is moet je motor dan idd netjes recht blijven doorrollen zonder te gaan rammelen.

 

Er zou niks mogen gebeuren als je je stuur recht zet en je laat de motor uitrollen. Treden er rare schokken of rammelen van je stuur op dan is er iets mis met je motor. Begin wel eerst met voorzichtig je stuur los te laten als je het nog nooit gedaan hebt.

Edited by lars
Link to comment
Share on other sites

Misschien gek maar ik laat eigenlijk nooit met beide handen het stuur los tijdens het rijden. Misschien moet ik toch maar eens zo'n VRO doen :scratchchin:

Hoe moet je dan telefoneren?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hoef je geen VRO voor te doen, dat doe je voor het echte rijden te verbeteren.

Gewoon eerst eens los en vlak boven de handvatten houden, dat moet je altijd doen bij een eerste keer op een motor want dat doe je in het begin om een gedrag te testen.

Wanneer dat goed gaat weet je ook meteen dat hij stabiel is en kan je verder van het stuur af tot je uiteindelijk zonder problemen je handen kan laten hangen, vanaf daar kan je na wat wennen langzaam gaan sturen door je gewicht te verplaatsen (met name je bovenlichaam maar je kan ook wat met je kont duwen en trekken).

Link to comment
Share on other sites

Mijn schoonvader heeft het met zijn Deuville ook gehad.

Na diverse aanpassingen aan voorvork (kamer, olie etc), banden (spanning etc) geprobeerd te hebben, kwam de oplossing in de vorm van zwaardere stuurgewichten.

Link to comment
Share on other sites

Zwaardere stuurgewichten doen niets tegen een low speed wobble.

Ze zijn voornamelijk om vibratie (hoogfrequent) te dempen.

Ook tegen speedwobbles (dus bij hoge snelheid) kan het iets helpen, maar niet vergelijkbaar met een stuurdemper.

Link to comment
Share on other sites

Je theorie is leuk, maar het werkte wel degelijk.

De logica snap ik ook niet maar heb het zelf ook ervaren en het was echt weg met andere gewichten (overigens op advies van een monteur)

Link to comment
Share on other sites

Je theorie is leuk, maar het werkte wel degelijk.

De logica snap ik ook niet maar heb het zelf ook ervaren en het was echt weg met andere gewichten (overigens op advies van een monteur)

Het zal best wel zo zijn, alleen is er dan ook iets anders aan de motor gedaan.

Trek die gewichtjes er maar even vanaf (2 minuten werk) en ga dan even rijden. Je zal geen low-speed wobble krijgen (dus onder de 40 km/u), hoogstens iets meer vibratie.

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...