Ga naar inhoud

Koplampglas verwijderen van unit


Tjurskallig
 Delen

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

 

Het rechter koplampglas van mijn VFR750F is aan de binnenkant een beetje smoezelig. Dat wil ik dus even schoonmaken.

 

Als de koplampunit eraf is kan je dan het glas makkelijk van de unit klikken ? En zit daar een rubberen pakking tussen die daarna weer te gebruiken is of zit het aan elkaar vastgekit ?

 

En dan nog een vraag of het doorschakelen van de lampen. Ik heb een schakelaar op het stuur en alleen een grootlichtrelais.

Nu zag ik dat Bert al eerder aangaf in een ander topic dat er al heel veel VFR's rondrijden waarbij de eigenaar geen extra relais heeft gemonteerd.

 

Citaat ... 'de enige reden dat er een relais tussen zou moeten is dat de schakelcapaciteit van de lichtschakelaar voor twee dimlichten te weinig zou zijn'

 

Betekent dat dan wanneer de schakelaar altijd op 'aan' staat dat er geen problemen zouden moeten volgen ?

 

En anders moet er toch maar een relais tussenkomen :sleep:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het glas demon tabel is betwijfel ik. Een rubber pakking van die leeftijd heeft het in ieder geval wel gehad, maar dat is met siliconen pakking vervanger wel op te lossen.

Ook een schakelaar die altijd aan staat is een zwak punt in deze keten, alhoewel de schakelmomenten wel meer belasting met zich mee brengen.

Van de andere kant een schakelaar die niet gebruikt wordt kan ook vervuilen en een overgangsweerstand krijgen die voor warmte ontwikkeling en dus verbranden, kan zorgen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je koplampglas is erin gekit en die krijg je niet zomaar even los, die moet je in de over leggen of met een fohn/verfbrander gaan verwarmen om los te krijgen.

Ik weet niet of je er aan de achterkant via de lampopening niet naar binnen kunt gaan met een dun iets? Heb al vaker de achterkant van een lange dunne verfkwast gebruikt, hier een doekje omheen wikkelen en vast maken en poetsen maar. Dit kan natuurlijk alleen maar als er geen reflector direct voor de lamp zit.

 

Wat betreft dat doorverbinden, ik heb het bij mijn schoonbroer zijn oude vfr 750 uit 96 gedaan, heeft er 4 jaar probleemloos mee rondgereden zonder relais enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

 

 

zie hier hoe eea los te krijgen. Let op: deze projectoren zijn NIET geschikt voor een VFR750; tenzij je de ribbels in het glas wil gladpolijsten... :-)

aangepast door 748cc
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij aanschaf van mijn RCII een grote "wattenstaaf" gemaakt van een rondhoutje en schone witte katoen met touwtje die door het gat voor de lamp paste en daarmee het glas van binnen schoongemaakt. Dat ging prima met een beetje water met alcohol. Bij mij zijn de lampen ook doorgelust zonder verdere aanpassingen en dat ging bij de vorige eigenaar en gaat bij mij goed. Zit nu al meer dan 8 jaar en 45.000 km zo.

aangepast door VFoRever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh, wat dragen jullie toch weer mooie en creatieve oplossingen aan. Ik ga 'm ook eens door het lampgat proberen schoon te maken.

 

Bedankt !

 

En ik heb besloten toch maar een relais te gaan gebruiken voor het doorlussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou na heel wat uurtjes sleutelen doen eindelijk mij beide lampen het en is het glas schoon aan de binnenkant. Ik heb een kwast gebruikt en een poetsdoek en dat werkt prima.

Ook de rechter lamp brandt nu mee (met extra relais). Alles netjes gesoldeerd en krimpkousjes gebruikt maar wat een ellende om die topkuip weer terug te krijgen. Uiteindelijk bleek een stuk kabelboom de boel tegen te houden :sleep:

 

Maar wat ik me nu alleen nog afvraag ... waarom werkt de grootlichtschakelaar niet ?? De passeerknop werkt wel ...

Ik weet ook eigenlijk niet of hij het wel deed vóór ik begon want ik testte 'm iedere keer met de passeerknop.

 

Schakelaar stuk ? Anybody ?

post-3318-0-88764400-1392795105_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga maar uit van smerigheid op de contactpunten, die grootlicht schakelaar wordt praktisch nooit gebruikt.

Waarschijnlijk simpel te reinigen door ze schoon te krabben en daarna in te spuiten met Viscotene of een vergelijkbare spray.

Geen contactreiniger gebruiken, dan wordt het zo schraal dat het probleem direct weer terug komt.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...