Ga naar inhoud

Hoe precies is jullie brandstofmeter?


 Delen

Aanbevolen berichten

Niet per ongeluk de thermostaat stuk?

Als die open blijft staan gaat ie ook meer verbruiken, ging bij mij toen die stuk was van 1:16,5 gemiddeld naar krap 1:13.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een injectie motor, 800FI en VTEC, wordt het mengsel verrijkt aan de hand van de KVS temperatuur.

Bij een carburator gaat dat niet op.

VFRikus

aangepast door VFRikus
Link naar reactie
Delen op andere sites

En bij de RC36/1 zou je ook nog een zelfde soort discussie kunnen starten over ,

hoe nauwkeurig is jou temperatuur meter :)

 

 

Eigenlijk vind ik dat ook wel het mooie van de oudjes ( want.. dat zijn ze inmiddels )

Ze hebben zo hun nukken, niet jong genoeg om al die elektronica meuk er in te hebben,

niet oud genoeg om de timing op de hand te hoeven bijstellen.

 

* net lekker zeg maar *

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, vandaag bij de pomp dan maar eens het verbruik van mijn RC36-2 berekend

 

1:17,9

 

 

 

en deze troep ZEKER niet getankt... :schater:

post-5787-0-43522600-1427043680_thumb.jpg

 

 

 

 

 

PS: onderweg goed mijn knieen strak tegen de tank gehouden; je weet maar nooit.... :ninja:

 

post-5787-0-48853000-1427043804_thumb.jpg

aangepast door 748cc
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin jaloers te worden op zulke waardes.

Ik red het bij lange na niet.

 

groeten

Lex

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb mijn VFR 800Fi van 1998 nu net 3 dagen. De brandstofindicatie is verre van nauwkeurig en loopt behoorlijk uit de pas met hoeveel er nog werkelijk in de tank zit.

Binnenkort ga ik de techniek achter de benzine meting eens goed bekijken en een manier bedenken om op een klein apart lcd display heel nauwkeurig de resterende hoeveelheid brandstof aan te geven met daarbij hoeveel km ik nog kan doorrijden en ook de verbruikte hoeveelheid in liters. Dat wil ik gaan doen met een kleine microcontroller en zelf daar de software voor ontwikkelen met bijbehorende fuel-level re-map tabel. Die kan ik dan zelf aanpassen zodat de niveau-daling van de benzine in de tank in relatie is met de waarde die aangegeven wordt op het display. Ik kan dan zelf een alternatieve indicatie voor maken met eigen ontworpen karakters / grafische vormgeving.

Het is iets wat ik nu in mijn hoofd heb zitten ik denk dat het te realiseren is. Of dat in de praktijk ook goed gaat werken is nog even de vraag. Het is op dit moment tenslotte maar theoretisch bekeken.

 

Als ik het meer kan vormgeven en mijn idee verder heb uitgewerkt (ook afhankelijk van zin en tijd) dan laat ik dit uiteraard hier op het forum weten.

 

Groet Erik

aangepast door edk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin jaloers te worden op zulke waardes.

Ik red het bij lange na niet.

 

groeten

Lex

Waarschijnlijk een wat spastische rechter pols? :)

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn VFR 800Fi van 1998 nu net 3 dagen. De brandstofindicatie is verre van nauwkeurig en loopt behoorlijk uit de pas met hoeveel er nog werkelijk in de tank zit.

Binnenkort ga ik de techniek achter de benzine meting eens goed bekijken en een manier bedenken om op een klein apart lcd display heel nauwkeurig de resterende hoeveelheid brandstof aan te geven met daarbij hoeveel km ik nog kan doorrijden en ook de verbruikte hoeveelheid in liters. Dat wil ik gaan doen met een kleine microcontroller en zelf daar de software voor ontwikkelen met bijbehorende fuel-level re-map tabel. Die kan ik dan zelf aanpassen zodat de niveau-daling van de benzine in de tank in relatie is met de waarde die aangegeven wordt op het display. Ik kan dan zelf een alternatieve indicatie voor maken met eigen ontworpen karakters / grafische vormgeving.

Het is iets wat ik nu in mijn hoofd heb zitten ik denk dat het te realiseren is. Of dat in de praktijk ook goed gaat werken is nog even de vraag. Het is op dit moment tenslotte maar theoretisch bekeken.

 

Als ik het meer kan vormgeven en mijn idee verder heb uitgewerkt (ook afhankelijk van zin en tijd) dan laat ik dit uiteraard hier op het forum weten.

 

Groet Erik

Klinkt mooi, maar het zal je niet gaan mee vallen.

De tank heeft een vorm die er voor zorgt dat er geen vast verhouding is tussen inhoud en niveau hoogte. Daarnaast beweegt de benzine ook nog eens veel tijdens het rijden.

Ik zou eerst maar eens een paar tanken leeg rijden en wat ervaring op bouwen.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

@VFRikus, ik ga zeker eerst meer ervaring opbouwen. Daarna nog maar eens rustig overdenken of een proof-of-concept mogelijk is. Enthousiasme voor een dergelijk projectje is er zeker bij mij. Het is ook niet zo dat ik dit in binnen een paar maanden wil proberen te realiseren. Het was meer een gedachtenspinsel met daarbij een idee hoe ik dat denk te kunnen maken.

 

Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zoiets werkend wil hebben dan moet je een flowmeter tussen de tank en brandstofsysteem zetten zodat je kan meten wat er uit de tank komt en als je dat aan je kilometerteller koppelt kan je volgens mij een zinnige waarde op je beeldscherm (laten) toveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mijn VFR800F geeft naar mijn mening erg snel aan dat er getankt moet worden. Pas geleden heb ik in de bergen gereden met een behoorlijk rap tempo en bij 250km had ik al een lampje. Toen ik bij 290km ging tanken ging er 18 liter in. Ik heb volgens de opgave iets van 22 liter, dus nog heel wat over. Ik ben benieuwd hoe andere VFR800F rijders dit ervaren.

 

De verbruiksmeter daarentegen is heel erg nauwkeurig. Ik heb het na het tanken nagerekend en kwam precies uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...