Ga naar inhoud

10W40 gebruiken waar 10W30 is voorgeschreven


Simon1975
 Delen

Aanbevolen berichten

Weet dat er al een topic aan is gewijd maar daar staat volgens mij niet het antwoord.

 

Thuis 2 motoren staan de mooiste een V4 uit 2003 en ook een leuke maar zeker geen Viffer is de CBF600SA uit 2004/5.

 

Ga binnenkort de olie bij beide motoren verversen maar nu is voor de V4 voorgeschreven 10W40 en voor de CBF 10W30.

Kan ik in beide motoren 10W40 gieten?

 

Dit zou me namelijk weer een liter in aanschaf schelen! (ben en blijf wel een Groninger).

En als ik eventueel moet bijvullen hoef ik geen twee soorten in de garage neer te zetten.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je bij Roukema (Japparts) vraagt naar olie voor de cbf600a (daar kom ik uit als ik Honda CBF600a op Google intyp) dan krijg je 10W40 als olie aangeboden en ik snap zelf ook niet waarom er 10W30 voorgeschreven staat.
Volgens mij was het in het andere topic uiteindelijk ook besloten dat het een fout in de manual was (was dacht ik een Haynes) dus ik ga er vanuit dat dat hier ook het geval is. Ook als het origineel Honda is kan het een fout zijn want in de microfiches staan ook wel fouten, volgens de microfiche zou ik in de achterbrug 2 lagers moeten hebben van 10mm terwijl het een enkele 20mm was.

Gewoon 10W40 pakken dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

WAUW :shock: jullie zijn snel!!!

Zou haast denken dat er een interne wedstrijd reageren op Topics aan de gang is.

Wel giga gaaf om elkaar zo goed en zo snel uit de brand te helpen.

 

Ray, ik had die topic gelezen maar deze info kwam niet uit de Haynes maar uit het WH van Honda.

 

post-5649-0-22591100-1393672164_thumb.jpg

 

Moet wel bekennen dat het om model 2007 en later gaat.

 

API klas SI (edit SG) of hoger ja daar kan ik wat mee (dus 10 W 40 is ok??)

 

Als ik jullie reactie bekijk dan is het gewoon lekker vullen met dezelfde cocktail!!

 

thanks

aangepast door Simon1975
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij normaal straatgebruik in normale omstandigheden is het volgens mij geen enkel probleem.

Het wordt waarschijnlijk anders als je regelmatig het circuit opgaat en gaat racen...Dan zou ik effe wat meer research doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat niet altijd zo snel hoor ;)

Zoals ik al schreef met mijn voorbeeld kan ook Honda een fout maken (of de drukker).

De behulpzaamheid is hier wel groot en dat is ook een belangrijke reden voor mijn keuze om na een lang forumlidmaatschap toch VFROC lid te worden en kort daarna zelfs een bestuursfunctie aan te gaan :P

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Epi is waar ook mijn zoontje van 6 raced zelfs op zijn fiets en daarvoor op de driewieler!!

@Ray Ja mee eens. zelfs de Honda fabriek maakt fouten ondanks dat ze geweldige machines maken blijven ook dat gewoon mensen

aangepast door Arno71
Quotes verwijderd aangezien je de betrokkenen noemt dmv @
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hoeft niet zozeer aan het handboek te liggen.

Voor verschillende landen bestaan er zelfs verschillen.

In warmere landen heb je tenslotte een andere viscositeit nodig dan in koudere.

 

Boek kan dus wel het goede aangeven, het is net waar deze op gebaseerd is.

 

Voor ons koude kikker landje is in het algemeen de 10W40 standaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...