Ga naar inhoud

Maximale leeftijd van banden


 Delen

Aanbevolen berichten

Ey allemaal,

 

Tijdens het rijden vandaag vroeg ik me ineens af wat de maximum leeftijd van een band mag zijn. Natuurlijk snap ik het dat scheuren in het rubber (ipv met) te oud betekent, maar wat is nou aan te raden.

 

Mijn eigen bandjes hebben een dot code uit 2006, maar weet dus niet of dat al onder de categorie 'oud' valt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad zo ongeveer: categorie Kliko.

Een auto band mag geen scheurtjes vertonen die het canvas laten zien.

Daarnaast wordt van een band met het voort duren van de jaren het rubber harder en zal de grip af nemen en dat is bij een motor een veel belangrijker punt als bij een auto.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk hebben banden een vergelijkbare levensduur buiten de slijtage als helmen en dat is 5 tot 7 jaar en dan zijn ze te ver uitgedroogd en/of verhard dat het niet meer aan te raden is er mee door te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nieuwe band kan best een paar jaar koel en donker opgeslagen liggen zonder noemenswaardige veroudering.

Pas als een band in gebruik genomen wordt en op bedrijfstemperatuur is geweest treed de veroudering in.

Die eerst in gebruik name is in feite de laatste stap in het productie proces.

Ik kom in auto's wel reservewielen tegen met daarom ongebruikte banden van wel 15 jaar oud en die mankeren niets en voelen ook niet hard aan.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je weet dat ze koel en donker opgeslagen zijn geweest voor de montage kan dat best maar wanneer je een motor 2e hands hebt gekocht weet je al niet wanneer ze in gebruik zijn genomen laat staan hoe ze opgeslagen zijn geweest.
Vaak staan ze in een hal waar het in de zomer vaak best warm wordt dus lijkt het me in alle gevallen het beste om uit te gaan van max. 7 jaar wanneer de band optisch nog goed lijkt.

Van de week nog uitgelegd dat de moderne toerband meer dan genoeg grip biedt en dat een sportband op de openbare weg overkill is maar de gok nemen met verouderde banden is dan weer de andere kant en voor mensen die persé een sportband nodig denken te hebben zelfs tegenstrijdig (Hiermee bedoel ik niet TS maar een algemeen voorbeeld ;) ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons (de motorbandenhandel) wordt door de importeurs/fabrikanten geadviseerd geen banden te verkopen die ouder zijn dan 5 jaar.

Ikzelf ben van mening dat als een band ouder is dan 3 jaar je het de klant wel moet mededelen wanneer hij de band koopt......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar twee motoren gekocht en op allebei zaten nog de originele banden (2004 en 2005).

Toch meegereden maar twijfelde al aan de grip dus na een half jaar toch nieuwe banden (MPR3) eronder.

Toen ging er een lampje branden, dus dat is vertrouwd zijn met het grip van een Viffer, hij kleeft gewoon aan de weg. :w

 

Zoals al eerder beschreven 5 jaar en dan weer nieuwe (of eerder als je banden versleten zijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 jaar idd, heb tijdens een verkeersveiligheidstraining bevonden dat ze inderdaad niet best meer zijn na 8 jaar (winterbanden michelin, 7,5 mm profiel, achter gemonteerd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien het feit dat de motor van 2006 is, en de banden een paar maanden ouder zijn dan de viffer zelf, vermoed ik dat de banden vanaf het begin al onder de viffer gezeten hebben. Al met al zijn ze dan toch al 7,5 jaar oud, en ga ik maar eens zorgen dat ik zeer binnenkort nieuwe bandjes eronder heb liggen... in ieder geval voordat ik met het hemelvaart weekend in Duitsland aan het toeren ben...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...