Ga naar inhoud

Helm duur of goedkoop


bollocks
 Delen

Aanbevolen berichten

(disclaimer)

Ik heb gezocht maar kon deze link nog niet vinden op het forum.

Mocht die al eerder geplaatst zijn sorry.

Het zal ook geen informatie bevatten die voor iedereen nieuw is, maar voor mij wel.

 

Ik kwam op deze site omdat ik me verbaasde over de 'helmtest' filmpjes die ik vond op Youtube die er zonder uitzondering op gericht lijken om de buitenschaal zo lang mogelijk heel te laten terwijl iemand er rechtstandig een scherp object op laat neerkomen.

Nou intresseert het mij vrij weinig hoe mijn helm onder die omstandigheden presteert, ik ben meer geïntresseerd in G krachten die geabsorbeerd worden in de helm dan de NM die worden losgelaten op de helm.

 

Zo vond ik dus deze link die heel wat eyeopeners bevatte:

http://motorcycleinfo.calsci.com/Articles/MotorcyclistHelmets.html

 

Over de zin en onzin van de verschillende certificeringstypen onder andere.

Maar ook dat er weinig correlatie is tussen veiligheid en dure of goedkope helmen, er wordt ook uitgelegd waarom dat zo is. De plastic helmen presteren zelfs iets beter dan de dure fiberglass helmen.

Of dat het voor je hoofd niet zoveel uitmaakt of je met 30 of 100 van je motor valt, in beide gevallen zal je hoofd ruwweg even hard het asfalt raken, de hoogte van de val is belangrijker dan de snelheid (uiteraard geld dat voor andere delen van je lichaam niet).

Dat alles is nog leuk en luchtig geschreven ook.

 

Ik wil niet direct een discussie starten maar wil vooral even deze link delen omdat ik hem zelf gefascineerd heb zitten lezen.

Hopelijk heeft iemand anders die hem nog niet kende er ook plezier van :)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan is er ook nog het comfort, pasvorm en geluid in de helm. Mijn ervaring is dat bij duurdere helmen het comfort beter is of in ieder geval langer aanhoudt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook voor weinig kun je een aardige helm kopen.

 

Ik zag bij de Lidl een (systeem) helm liggen voor 50 euro. Deze heeft een inklapbaar zonnevizier, extra wangstukken en er zit en 2e vizier bij. De helm voelt erg stevig aan en zit perfect. Ik wist niet dat je voor 50 euro zo'n complete helm kon kopen. Deze had ik gekocht voor erbij en voor een passagier die af en toe mee rijd, maar ik heb besloten deze zelf maar te houden ;-)

 

Wou het ff delen :rolleyes:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad is een dure helm niet per se veiliger. Waarschijnlijk wel beter afgewerkt, duurdere materialen etc. maar als dat je niet interesseert en de pasvorm is goed, is er niks mis met een goedkope goedgekeurde helm. Voor het geld van een dure helm kun je soms wel 10 x een goedkoop exemplaar aanschaffen.

aangepast door V4hier
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zit je even fout V4hier.

Alleen bij een juiste pasvorm is een goedkope helm net zo veilig want de goede pasvorm is denk ik nog belangrijker voor de veiligheid dan de kwaliteit van de schaal, om die reden kan het ook zomaar andersom zijn en kan een helm van een paar tientjes veiliger zijn dan 1 van over de €1000,-.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je link zal ik lezen, bijzonder boeiend onderwerp.

Veel mensen redeneren dat je zoveel aan je helm geeft als je kunt betalen, dat duurder beter is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

waar kunnen we het vervolg lezen?

"Helmets are getting better, and some of the least-expensive helmets provide truly amazing protection. But just how good can helmets get? Stay tuned—we'll explore that topic very soon."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de link, dat is veruit het meest leerzame stuk dat ik ooit over helmen heb gezien. Trouwens ook nog een paar goede dingen opgestoken over waar en wat voor ongelukken het meest voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan niet 1-2-3 terug vinden van wanneer het gelinkte artikel is, maar ik begrijp hieruit dat de schrijver voor een kortere versie (lijkt mij na vluchtig doorlezen) van het artikel ontslagen is, na dertig jaar carriere.

 

waar kunnen we het vervolg lezen?

"Helmets are getting better, and some of the least-expensive helmets provide truly amazing protection. But just how good can helmets get? Stay tuned—we'll explore that topic very soon."

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...