Ga naar inhoud

VFR800 VTEC koude start, motor slaat stationair af


Gundl
 Delen

Aanbevolen berichten

Bij een koude start in de afgelopen maand, slaat de motor na goede initiële start bij lage stationaire toeren (1500) af.

Een beetje gas erbij luistert het erg nauw. Of hij slaat af of hij verzuipt (bijna).

Dus helemaal fijn (voor de motor) is zo starten niet.

 

Jullie hebben vast wel een tip! Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alvast een tip.

Begin eens met wat meer achtergrond informatie te geven, wat is de kilometerstand, wanneer heeft hij z'n laatste beurt gehad, wat is er bij die beurt gedaan, is het ineens gekomen tijdens normaal gebruik of heeft hij een tijdje stil gestaan?

Zonder deze info is elk antwoord geheel op basis van een gok en dan kan het nog een lang topic worden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat noem jij na de goede initiele start?

Loopt hij wel even?

En zo ja hoe hoog is je stationair bij het starten? Zou toch minimaal 2000tpm moeten zijn.

 

Zo niet, dan kon je wax element wel eens defect zijn, deze regelt namelijk afhankelijk van het koelwatertemperatuur het stationaire toerental.

 

In dit topic wordt ook het wax element aangehaald, inclusief de werking ervan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waxelement zorgt voor een verhoogt toerental bij koude motor maar zonder werkt hij ook prima alleen wil hij als je kort na het starten wegrijd wel afslaan als je het gas loslaat maar de hoeveelheid gas is niet kritisch.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Motor is uit 2006, heeft bij 28000 km een beurt gehad bij een Honda dealer.

Dealer heeft aangegeven, conform 'boekje', dus incl. kleppen.

Maar ik heb de motor daarna pas gekocht.

 

Staat nu op 31000 km

 

De motor slaat af na start stationair (5-10 sec), draait onder de 2000 toeren.
Ik rijd er 1-2 keer per week op, kleine toertjes 25 - 75 km.

Bij warm weer (vorig najaar) had ik dit puntje niet, dus het kan samenhangen met het echt 'koude' blok.

 

Na wegrijden (dus zeg 200 m) slaat de motor niet spontaan meer af.

aangepast door Gundl
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij maak je in de eerste zin al een fout ;)

VTEC is pas vanaf 2002 op de markt gekomen, dus of je bouwjaar klopt niet of hebben we het over een ander type?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is typisch, had vorige week iets soortgelijks.

 

Motor liep slecht, leek op 3 poten

Zoeken zoeken bougies gecontroleerd etc. maar niets gevonden.

Tenslotte de accu maar eens los gehaald en dat > 5 min zo gelaten.

Daarna starten zonder aan het gas te komen en 10 min laten draaien.

Geen probleem meer gehad.

Waarschijnlijk heeft de ECU/EMU een meetwaarde van een andere (weers) omstandigheid gehad die dit veroorzaakte.

 

PS wordt dagelijks gebruikt 85 km vv stand is 38k km

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou 'm eerst eens een paar keer goed uitlaten (> 100km) en als hij goed warm is ook af en toe flink doortrekken en als je weer moet tanken een flesje Forte/Wynn's o.i.d. toevoegen.

Als het dan nog niet over is toch eens aan vervangen van de bougies denken want mijn ervaring is dat de 48k die de bougies mee moeten gaan toch meer een wens is dan werkelijkheid.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ray is dat nu tegen mij of Gundl?

 

Je snapt (en leest) toch dat de bougies bij mij uitgesloten zijn, probleem is ook weg zonder aanvankelijk een meter gereden te hebben.

 

TIP van Sparky:

Hoorde gisteren van hem dat blanke lampolie oftewel kerosine net zo goed werkt als Forte waarvan ook 98% kerosine is. 250 cc op een tank. Hij kan het volgens mij weten want hij ruikt er volgens mij 's avonds na een dagje werken helemaal naar (sorry Sparky)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was tegen Grunl ;)
Over lampenolie versus echte reinigers loopt al een topic en hoewel ik de mogelijkheid dat lampenolie net zo goed werkt niet geheel onwaarschijnlijk acht heb ik toch lichtelijke twijfel en zal dit dus niet adviseren, TS kan het topic wel opzoeken en op basis van die discussie zelf een conclusie trekken en een keuze maken.

Bij mijn VTEC heb ik de eerste bougiewissel gedaan bij 32.500k en dat was een wereld van verschil dus in geval van TS zou het dus een optie kunnen zijn maar de korte ritten ook dus een paar keer goed uitlaten is daarom de eerste optie alvorens geld uit te gaan geven, de reiniger erbij is een extraatje die zeker geen kwaad kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Newie & Ray,

 

Heb de accu er even afgehaald ( > 5 min) ... Whahahah, werkt :schater:

 

Na start klom de motor van rond 500 (ik zenuwachtig....) naar 2200 toeren (zonder gas erbij) en na enkele minuten stationair tussen 1000 - 1600.

Dus ga hem nu maar eens uitlaten :w

 

Heb ik weer een goed excuus om te rijden!

 

Fijne avond

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn gevoel zegt me wel dat het symptoom bestrijding is, want door deze actie reset je de ECU naar zijn basis instelling door de adaptiewaarden te wissen.

Het is heel goed mogelijk dat het weer terug komt.

VFRikus

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan zijn, maar zonder ook ooit maar 1 milcode gehad te hebben (althans bij mij) en zo plotseling van de ene op andere dag moet het haast wel een secundaire factor zijn.

 

Gisteren toch in ieder geval plm 60 km mee gereden (naar sleuteldag) zonder dezelfde symtomen.

 

Ik hou het in de gaten en als het weer terugkomt de ECU maar eens bij de dealer laten uitlezen, dat kan dan tenslotte altijd nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...