Ga naar inhoud

Effectieve windkraag maken.


McFly
 Delen

Aanbevolen berichten

Jaren geleden een dure windkraag gekocht van Rukka. Nou, dat ding was inderdaad ook rukk(ka).

Je moet elke keer weer dat stuk stof onder je helm vrotten en zeker aan de achterkant gaat hij vaak al snel weer los, en dan fladdert dat rond.

Zo'n balaclava met tochtkraag is bij mij geen succes, die hebben altijd een naad bovenop en omdat ik al aardig kaal ben, gaat dat na enige tijd irriteren.

Als het echt fris is buiten, is dat ding nog niet winddicht genoeg.

 

Nu ben ik toevallig ook nog fanatiek duiker en ik zag dat mijn neopreen cap al aardig aan het verslijten was. Dat ding ligt mooi strak aan op de huid en laat zeker geen wind door. Dus hup de schaar er in en nu heb ik een prachtige effectieve windkraag!

Als je de helm opzet, dan blijft hij mooi zitten, hij fladdert niet, winddicht en water is geen probleem. Geen probleem als je met je hoofd draait, want het neopreen is fijn soepel. Ik had toevallig zo'n ding liggen, maar je kunt zo'n cap nieuw kopen voor rond de 15 euri, wat mij betreft een echte aanrader.

post-4290-0-68669800-1395597222_thumb.jpg

 

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wat ik nou een wereldtip vindt, vooral voor de (winter) dooorrijders onder ons (myself included).

Ik ga vandeweek ff een neopreen hood van mijn spare dompelpak bewerken (zelfde principe, alleen iets dikker neopreen).

 

Groeten

Lex

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zelf gaat klussen, je kunt dit het beste met twee man doen.

Zo'n cap ligt op je kin aan, tot net onder je lippen. Laat dat deel intact. Zet zelf de cap op en geef aan waar de onderkant van je oorlelletje zit. Zet daar een streepje o.d. Zet ook een streepje aan de achterkant, waar je schedel overgaat in de nek. Trek een lijn van waar het kinstuk omhoog loopt (dus in wezen overgang van horizontaal naar verticaal) naar het streepje onder het oor en van daar naar het streepje aan de achterzijde. Langs de lijn afknippen, klaar (Hoeft ook niet verder afgewerkt te worden).

De kraag komt dan hoog genoeg, maar zit niet klem tussen de helm zelf en je hoofd.

aangepast door McFly
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar koop je zo'n kap? Een schaar heb ik hier al wel vast opgezocht :-)

Gewoon bij een duikzaak, of internet. Ik zou naar een duikzaak gaan, dan kun je altijd even passen (OF een mooi kleurtje uitzoeken!).

Voorbeeld: http://www.dirtydivers.nl/6-Neoprene.html

aangepast door McFly
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker 5mm pakken, 7 is nog beter (warmer). Nadeel is dat 7mm iets stugger is.

Is ook afhankelijk van het merk.

Pak geen "dryhood", want die zijn veel te dik/stug.

aangepast door McFly
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

En werkt het goed tegen de wind in de helm ?

Heb ook iets over een afdichting gelezen die je aan de helm vast kan maken. ( Een soort kraag) maar die kan ik op internet niet meer vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...