Ga naar inhoud

eveline

Instelling achtervering die niet standaard is

Aanbevolen berichten

Ik kom er net achter dat ik blijkbaar geen standaard vering heb. Iemand een idee hoe ik deze nu wat zachter in kan stellen?

 

Heb al gezocht op internet. Maar kan deze vering totaal niet vinden. Vind alleen dat hij voor mijn gevoel nu erg hard staat ingesteld.

Bovenkant

ne6ybeme.jpg

Onderkant
zydave5e.jpg

aangepast door eveline

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Dat is volgens mij een WP-suspension shock.

Aan de bovenkant van de foto zie je een gepantserde slang, als je die volgt kom je waarschijnlijk een draaiknop tegen waarmee je de veer kunt instellen.

Met de gekartelde ring aan de onderkant stel je de pre-load in

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Johan: Is dat een goede vering dan? Of is de orginele beter? En pre-load kan je dus ook instellen? Als ik daar wat aan zou stellen welk effect heeft dat op het motor rijden?

Ben nog beginnend motor rijder vandaar de vraag.

 

Heb hem trouwens gevonden. Er zit inderdaad een groot soort busje onder mijn zadel waar WP opstaat met een draaiknop.

Hij staat nu op 3. Moet ik hem dan op een hoger of lager getal zetten?

aangepast door eveline

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Pre-load is de uitgaande demping van de demper, ik weet bij deze shock niet hoe die zou moeten staan, misschien even bij een motor zaak langs rijden die je daar iets over kan vertellen of misschien forumleden hier.

 

Als je op de motor gaat zitten dan moet hij ongeveer 3 cm inzakken, dit stel je in mbv van de knop

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Preload is de rijhoogte van de motor. De onderste ring is de rebound demping instelling. Dat is de terug gaande demping. Mischien zit er aan het reservoir ook nog wel compressie demping instelling. Dat is ingaande demping. Die kan de motor onconfortabel maken. Wp is een A merk demper. Goed spul.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Sorry, Kerst je hebt gelijk, ik heb me vergist in preload en rebound :oops:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Je moet de motor ongeveer een centimeter omhoog uit de veer kunnen trekken, zo niet dan staat hij te strak en moet je die met de knop boven losser zetten en anders strakker.
Als je dan de motor in de veren duwt moet hij met de zelfde snelheid als waarmee je hem indrukt weer omhoog komen, dit stel je met de onderste knop in dus gewoon even mee spelen.

Als je de motor in het midden induwt moet hij voor en achter gelijkmatig inveren en weer terugkomen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Om meer precies te zijn: 20% statisch inzakking van de totale veerweg gemeten aan de uiteinden van de achtervork. Voor is dat ca 30 %. Dit zijn vuist regels.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Onderkant

Daar even schoonmaken zodat je kan zien welke kant je die zwarte ring moet draaien. Geef het ding een paar klikjes richting plus of schildpadje.

WP is top wbt vering, misschien dat het verstandig is deze een keer te laten servicen en dan kunnen ze de demper meteen voor je instellen en eventueel ook van een andere veer voorzien.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Gefeliciteerd met je mooie demper van echte nederlands kwaliteit! Een WP4681

Je hebt de zelfde demper als ik, met als extra een hydraulishe preload adjuster. Over de instelling kan je meer info vinden onder deze link. Grote kans dat de veren van de voorvork ook van WP zijn. Als er geen vul bus in zit zit er i.i.g een vervangingsveer in.

 

Als je hem wilt laten servicen kan je in NL terecht bij SO-products in bornerbroek zij hebben ze jaren lang verkocht en hebben veel expertise in huis.

 

 

http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php?showtopic=23449&p=358229

 

 

4681 SA-BA Emulsion Mono Shocks

 

For tour/road use, designed for extra comfort and safety. The "EMU" shock absorber is fitted as standard with an 11 position rebound damping adjustment and continuously adjustable spring pre-load. The rebound adjustment can be set by hand, whilst the spring pre-load can be adjusted using the hook spanners also included as standard.

 

Both adjustments ensure that the shock absorber can be fully adjusted to your own requirements, and easily adapted to suit the motorcycle load (with or without passenger or luggage).

 

For this series of shocks WP has two different piston diameters available, 36mm and 46mm. This depends on the mounting situation of a particular bike.

 

Please check the model list for further information.WP use only high-quality components for assembly, so that an extremely long working life is guaranteed.

 

Depending on your weight, and whether or not you often carry a passenger and luggage, harder or softer springs are also available.

 

Your dealer can help you select the right spring.A hydraulic spring pre load adjustment and/or length adjustment are also available as optional extras.

 

WP shock absorbers without compression damping adjustment (no external nitrogen reservoir).

 

The basic shock for serial production motorcycles which are not for "super sport" purposes.

 

- Spring pre load continuously adjustable4681 SA-BA Emulsion

 

- Piston diameter 46 mm

 

- Without external nitrogen reservoir

(the tube contains an oil/nitrogen mixture: "emulsion")

 

- Rebound damping in 11 positions

 

- Spring pre load continuously adjustable

aangepast door Sparky

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

In dat geval de rebound demping iets lichter zetten. Stand 4 van 10 tien om te proberen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Johan: Is dat een goede vering dan? Of is de orginele beter? En pre-load kan je dus ook instellen? Als ik daar wat aan zou stellen welk effect heeft dat op het motor rijden?

Ben nog beginnend motor rijder vandaar de vraag.

 

Heb hem trouwens gevonden. Er zit inderdaad een groot soort busje onder mijn zadel waar WP opstaat met een draaiknop.

Hij staat nu op 3. Moet ik hem dan op een hoger of lager getal zetten?

Belangrijk is wel dat de preload goed staat afgesteld en je zeker weet dat de demper in goede conditie is. Als dat voor elkaar is kan je beginnen met de rebound afstelling.

 

Eigenlijk kan niemand dat zeggen omdat het een persoonlijke instelling is. De rebound/uitgaande demping bepaald hoe snel de demper uit veert. Dit is dus van belang bij korte bochtige weggetjes. Hoe harder de rebound staat afgesteld hoe langzamer je demper uit veert. Dit is van belang bij snelle bochten waarbij hogere snelheden worden behaald.

Om goed uit te testen wat het verschil is zul je dus een route uit moeten zetten met een combinatie van wegen die vaak rijdt. Deze rij twee tot drie keer met de uiterste standen van de rebound om het verschil te merken. De derde keer rij je met een stand die ongeveer persoonlijke voorkeur geeft. Het fijn tunen gebeurt met een klik erbij/eraf.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

In dat geval de rebound demping iets lichter zetten. Stand 4 van 10 tien om te proberen.

Dan wordt de rebound alleen maar harder.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

Eveline,

Ik zou bij HK suspension ( http://www.hksuspension.nl/ ) even langs gaan. Zij zitten in Tiel ( Vijverlaan 6a 4005 HB Tiel ) en zijn veringsspecialist met onder andere WP in hun pakket. Zij doen ook een gratis suspension check.

Met VFRiendelijke groeten

L Coudert

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
 

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien