Ga naar inhoud

Hoeveel gewicht in een topcase?


nopper
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb een tijdje geleden een (witte) OEM topcase topcase en drager op de kop getikt op Ebay. Die heb ik zwart laten lakken, dus issie klaar voor montage. Ik lees even de montagehandleiding van de drager door,... en wat staat daar in grote letters.

 

Max. load : 3kg

 

Dat moet ongeveer het gewicht zijn van de topcase. Lachen gieren brullen dus. Handig zo een lege topcase.

 

Dus vandaar de vraag : wat pleuren jullie er zoal in? Of beter : hoeveel gewicht?

 

Ik wil voor vrouwlief ook nog het rugsteuntje monteren. Ik kan me voorstellen dat ook dat invloed heeft op het laadvermogen (Als ze er met haar volle 53kg tegenaan leunt mag er zeker niks meer in).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij staat er ook 3kg op.

Maar er gaat rustig een laptop (nog zo'n ouderwetse heavy ding) in met oplader, schoenen kleding voor een dag en nog wat zooi. Meestal ga ik wel richting de 10kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zware topkoffer zal de wendbaarheid in negatieve zin beïnvloeden, maar dat doet een duo passagier ook.

Uiteraard zal dat gewicht in een zij koffer lager zitten en dus minder invloed hebben.

VFRikus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Topkoffer tot 7 (soms meer) kg. Zijkoffers van 10 tot 14 kg (inclusief koffer). Invloed op de wegligging kan van een topkoffer behoorlijk zijn. Invloed van zijkoffers nauwelijks.

aangepast door L1dert
Link naar reactie
Delen op andere sites

Topkoffer heeft veel meer invloed dan de zijkoffers. Bij de vtec hangt de topkoffer lichtjes achter de motor met het zwaartepunt dus ver naar achteren, dit is bij bijna alle motoren met een topkoffer het geval. Laad je je topkoffer dan redelijk zwaar dan gaat je stuur trillen tot slaan als je het stuur loslaat tijdens het rijden. De zijkoffers vallen reuze mee kwa weggedrag. Ze hangen niet zo ver naar achteren en nog net voor\boven het achterwiel maar er niet achter in tegenstelling tot je topkoffer.

 

Ik heb eigenlijk nog nooit gekeken hoeveel gewicht er in de koffers mag, staat er overigens wel in op een sticker met volgens mij ook de maximale toelaatbare snelheid voor de koffers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die max. snelheid is in elk geval geen A31 snelheid.... Ik dacht 140 km/h. Overigens is het met een topkoffer net als met een hijskraan... het gewicht hangt ver buiten het zwaartepunt, dus elke kg die je erbij doet, vermindert het gewicht op het voorwiel sterk. Met inderdaad meer kans op shimmy. Heb ik met mijn koffers minder last van.

 

Nog even voor de natuurkundigen onder ons: De standaard koffers hangen op bevestigingspunten. Maakt het wat uit als je de zware spullen in je koffer zo ver mogelijk naar voren bevestigd of maakt dat geen donder uit. Zelfde geldt natuurlijk ook voor topkoffer. Om het even in het extreme te trekken: die 10 kg lood voorin of achterin de koffer. Maakt het uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal waarschijnlijk voor de zijkoffers heel gering iets uitmaken of de zware spullen voorin zitten. Erg lang zijn ze niet dus zoveel naar voren kan het niet. Wel zitten de zijkoffers laag t.o.v. het zwaartepunt. 10 kg zou ik als max houden, gezien de constructie en de krachten die er op inwerken (remmen, enz,.,,). Wel wordt het eenvoudig om wheelies te maken :) Zelfs met duopassagier. Aan te raden is dan om je intercom uit te zetten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik rij al jaren met topkoffer, eerst onbekend merk en nu officieel Honda.

ik heb mijn 'kantoor' altijd mee, die weegt minimaal 5 kilo, vaak ook schoenen of trui erbij.

 

een shimmy heb ik nooit gehad, wel merk ik als de voorband ouder wordt dat deze bij gas los en uitrollen wat onrustig op het stuur wordt.

ook met duopassagier merk ik eigenlijk geen probleem.

 

wat snelheid betreft kan ik melden dat ie er bij mij met 200+ nog nooit is afgewaaid... :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Nopper: jammer dat je de koffers hebt laten spuiten. Door het gewicht van de nieuwe extra (3 kg) verflaag mag je nu niets meer IN je koffers doen. dus vekoop ze maar weer! ! ! :) :) :)

 

 

Nu even de serieuze kant: ik heb in het topkoffer vaak 10-12 kg.. Ook de zijkoffers zitten helemaal vol. In Duitsland heb ik een keer geprobeerd op welke snelheid het minder comfortabel begint te rijden: dat was bij ca. 220 km. Er zat toen niemand achterop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die max. snelheid is in elk geval geen A31 snelheid.... Ik dacht 140 km/h. Overigens is het met een topkoffer net als met een hijskraan... het gewicht hangt ver buiten het zwaartepunt, dus elke kg die je erbij doet, vermindert het gewicht op het voorwiel sterk. Met inderdaad meer kans op shimmy. Heb ik met mijn koffers minder last van.

 

Nog even voor de natuurkundigen onder ons: De standaard koffers hangen op bevestigingspunten. Maakt het wat uit als je de zware spullen in je koffer zo ver mogelijk naar voren bevestigd of maakt dat geen donder uit. Zelfde geldt natuurlijk ook voor topkoffer. Om het even in het extreme te trekken: die 10 kg lood voorin of achterin de koffer. Maakt het uit?

Voor de topkoffer gaat de formule moment = kracht x arm op want de bevestiging zit vaak voor de koffer en dan moet je het gewicht zo kort mogelijk bij de bevestiging houden om de belasting op de montagepunten te beperken.

Bij de zijkoffers is dit ook het geval maar dan in mindere mate en omdat hier de montage ook nog in een soort van driehoek is zijn ook de dynamische krachten een heel stuk minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...