Ga naar inhoud

Kettingspannen VFR 750f (87)


Elzimi
 Delen

Aanbevolen berichten

Ketting + tandwielen vervangen, alleen na ieder ritje komt de spanner aan de rechterzijde los. Het oogt zo simpel maar ik sta voor een raadsel. misschien dat iemand hier weet hoe dit kan?

 

2014-04-17164148_zpsd853eb2e.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal is dit alleen maar om je wiel recht te zetten en de ketting idd op spanning te zetten. Daarna draai je de bout van je as aan en doen de spanners eigenlijk niet zo heel veel meer dan in rust staan.

 

Of je draait de moer van de wielas niet goed genoeg vast waardoor het wiel kan bewegen en daardoor de spanner los gaat.

Of je draait de spanner borgmoer niet vast genoeg, probeer het eens nadat je de wielasbout hebt vast gezet om hem nog net ietsjes vaster te draaien, niet als een gek maar een klein tikje.

Of je hebt een defect aan de draad van je spanner en gaat hij daarom continu los.

aangepast door lars
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedenk met net nog dat het ook zo zou kunnen zijn dat je de as niet door de spanner hebt gedaan en deze loszweeft in de achterbrug. Dat heb ik ook al gezien bij een 2 tal motoren. Ik neem aan dat je dat wel gedaan hebt echter ik zeg het er toch maar bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal is dit alleen maar om je wiel recht te zetten en de ketting idd op spanning te zetten. Daarna draai je de bout van je as aan en doen de spanners eigenlijk niet zo heel veel meer dan in rust staan.

 

Of je draait de moer van de wielas niet goed genoeg vast waardoor het wiel kan bewegen en daardoor de spanner los gaat.

Of je draait de spanner borgmoer niet vast genoeg, probeer het eens nadat je de wielasbout hebt vast gezet om hem nog net ietsjes vaster te draaien, niet als een gek maar een klein tikje.

Of je hebt een defect aan de draad van je spanner en gaat hij daarom continu los.

 

Al verschillende manieren geprobeerd, moet wel zeggen dat als ik eerst de moer van de wielas vastzet en daarna de spanners aandraai dat het voor mijn gevoel te gemakkelijk gaat. (kan het zijn dat de as niet goed is gemonteerd)?

 

 

Bedenk met net nog dat het ook zo zou kunnen zijn dat je de as niet door de spanner hebt gedaan en deze loszweeft in de achterbrug. Dat heb ik ook al gezien bij een 2 tal motoren. Ik neem aan dat je dat wel gedaan hebt echter ik zeg het er toch maar bij.

 

Uh kan dat?

 

Ben druk lerende betreffende techniek hoor dus zie mij maar als een Noob.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroembert!!!!!!!! :)

VFRikus

U riep o wijze auto goeroe :)

 

Normaal gesproken, zet je met de borgmoer de boel vast en komt de spanner niet los. Het kan zijn, dat je te voorzichtig bent met aandraaien. De andere optie is, dat je de asmoer niet strak genoeg aandraait. Daar mag flink wat kracht op komen te staan. (100nm)

 

Mocht je er niet uit komen, het is vanaf Wirdum ongeveer 40 minuten rijden naar Nijeveen, kom dan gerust langs.

 

En controleer ook even, of de spanner wel netjes door de as zit, anders ben je hem binnenkort krijt.

 

Eventueel heb ik een digitale kopie van een werkplaatshandboek voor je, dat maakt het werken ook wat makkelijker.

aangepast door vroembert
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch nog eens proberen met nog 1 x goed vast zetten. En als ik er gebruik van mag maken kom ik zeker graag even langs, naast dat het handig kan zijn (heb nog wel wat vraagjes over de motor) kan het ook erg gezellig zijn en kan ik weer een ritje maken. En GRAAG ontvang ik de digitale kopie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Goh je verwacht het niet maar mis dus toch iets nadat een kameraad tandwiel en ketting had vervangen..........NO 7 mis ik dus, iemand??

 

2014-06-03121621_zpse563de6f.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, dat is de afstandsbus, niet gaan rijden zonder. Ik zou er nog 1 moeten hebben liggen van een sloop VFR, maar heb geen idee in welke rommelbak deze is beland. Ik zou bij je kameraad nog maar eens de boel goed op de kop zetten, zo klein is die bus nu ook weer niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elzimi,

 

je foto ziet er goed uit. De bus die je denkt die je mis (nr 7), zoals ik het zie vind je waarschijnlijk als je de bracket loshaal uit je wiel waar je tandwiel op zit. Daarin zit ook nog een bus.

 

Wat ik wel zie op je eerste foto is dat de wielas andersom is gemonteerd als origineel.

 

Zoals eerder omschreven denk ik ook dat je de buitenste moer goed moet aandraaien op je andere moer. Gebruik hiervoor twee steeksleutels.

 

Succes

 

 

Schiet me net iets te binnen, Wat ook kan is dat de eerste moer van je spanner niet goed was aangedraaid. In de eerste instantie lijkt het goed te zijn, totdat je gaat rijden. Dit heb ik ook eens gehad nl.

aangepast door PdC
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is bij het vervangen de bus vergeten terug te plaatsen en even niet vindbaar meer. Nu kan ik origineel bestellen maar dat gaat 1 maand duren, het alternatief is dat ik er 1 laat maken........

 

Dus als iemand de maten weet van de bus :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrijwel elke motorsloperij zal dit wel op voorraad hebben, het gaat namelijk nooit stuk.

Dit kan je nooit meer dan 5 Euro kosten, dus ga bellen zou ik zeggen. Niet mailen, voor zo'n goedkoop onderdeel krijg je geen reactie van de meesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Delen

  • Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

    Je moet lid zijn om een opmerking te kunnen plaatsen of meer topics te kunnen zien

×
×
  • Nieuwe aanmaken...